Sida 1 av 1

Togkjøring M25

Postat: onsdag 28 mars 2007 23:42
av Nils Carl Aspenberg
På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)

Re: Togkjøring M25

Postat: torsdag 29 mars 2007 7:21
av 2763
Nils Carl Aspenberg skrev:På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)
Leverantören garanterade 5 vagnar.

Det har vid ett tillfälle körts ett 12-vagnarståg, då var dock inte alla vagnarna aktiva utan gick med som bogserade.

//Tony

Re: Togkjøring M25

Postat: torsdag 29 mars 2007 10:46
av TramTok
TonyM skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)
Leverantören garanterade 5 vagnar.

Det har vid ett tillfälle körts ett 12-vagnarståg, då var dock inte alla vagnarna aktiva utan gick med som bogserade.

//Tony
Wow, 12-vagnarståg, nu börjar vi verkligen snacka tåg i ordets rätta bemärkelse! Synd att du inte har bilder på det... hade varit tufft att se.

Postat: torsdag 29 mars 2007 10:50
av Bengt Jönsson
Hur får man upp till 5 vagnar att "lira" samtidigt? Reglering av pådrag mm måste ju vara "synkat" mellan alla drivande vagnar och det kan väl knappast vara någon hemlighet att alla vagnar inte drar jämnt pga olikheter i hjuldiameter. motorer mm.

/B

Postat: torsdag 29 mars 2007 13:01
av Harald
Reglersystemen är inte synkade på annat vis än att önskad motorgruppering (fart-serie, fart-parallell eller broms) samt börvärde för motorströmmen överförs via multipelledningar. Det är f.ö. spänningsfallet i dessa som sätter gränsen fem vagnar. Reglersystemet i varje vagn arbetar självständigt med att hålla den önskade motorströmmen. Eftersom vagnarna är mekaniskt hopkopplade behöver de inte dra lika. De måste ändå hålla samma hastighet. Det är inte konstigare än att att ett lok kan dra eller skjuta vagnar utan egen drivning eller att två personer som cyklar tandem inte behöver vara lika starka. Var och en trampar efter förmåga.

Postat: torsdag 29 mars 2007 14:11
av Fredrik E
AMEN!