Togkjøring M25

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Togkjøring M25

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Togkjøring M25

Inlägg av 2763 »

Nils Carl Aspenberg skrev:På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)
Leverantören garanterade 5 vagnar.

Det har vid ett tillfälle körts ett 12-vagnarståg, då var dock inte alla vagnarna aktiva utan gick med som bogserade.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TramTok
Inlägg: 125
Blev medlem: torsdag 13 juli 2006 22:24
Ort: Göteborg

Re: Togkjøring M25

Inlägg av TramTok »

TonyM skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)
Leverantören garanterade 5 vagnar.

Det har vid ett tillfälle körts ett 12-vagnarståg, då var dock inte alla vagnarna aktiva utan gick med som bogserade.

//Tony
Wow, 12-vagnarståg, nu börjar vi verkligen snacka tåg i ordets rätta bemärkelse! Synd att du inte har bilder på det... hade varit tufft att se.
Rullar det så rullar det!
http://www.sjofartsbloggen.se
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Hur får man upp till 5 vagnar att "lira" samtidigt? Reglering av pådrag mm måste ju vara "synkat" mellan alla drivande vagnar och det kan väl knappast vara någon hemlighet att alla vagnar inte drar jämnt pga olikheter i hjuldiameter. motorer mm.

/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Reglersystemen är inte synkade på annat vis än att önskad motorgruppering (fart-serie, fart-parallell eller broms) samt börvärde för motorströmmen överförs via multipelledningar. Det är f.ö. spänningsfallet i dessa som sätter gränsen fem vagnar. Reglersystemet i varje vagn arbetar självständigt med att hålla den önskade motorströmmen. Eftersom vagnarna är mekaniskt hopkopplade behöver de inte dra lika. De måste ändå hålla samma hastighet. Det är inte konstigare än att att ett lok kan dra eller skjuta vagnar utan egen drivning eller att två personer som cyklar tandem inte behöver vara lika starka. Var och en trampar efter förmåga.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

AMEN!
Skriv svar