Togkjøring M25
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Togkjøring M25
På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)
Re: Togkjøring M25
Leverantören garanterade 5 vagnar.Nils Carl Aspenberg skrev:På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)
Det har vid ett tillfälle körts ett 12-vagnarståg, då var dock inte alla vagnarna aktiva utan gick med som bogserade.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Togkjøring M25
Wow, 12-vagnarståg, nu börjar vi verkligen snacka tåg i ordets rätta bemärkelse! Synd att du inte har bilder på det... hade varit tufft att se.TonyM skrev:Leverantören garanterade 5 vagnar.Nils Carl Aspenberg skrev:På søndag snakket jeg med en vognfører som fortalte hvordan han hadde kjørt seksvogn M25-tog i Oslo. Er dette det lengste toget man har kjørt, eller har man kjørt enda lengre tog i Göteborg? Finnes det noen grense for hvor lange tog man kan koble av M25/28/29? (Nå er vel seksvognstog med M25 kanskje vanskelig med dagens vognpark)
Det har vid ett tillfälle körts ett 12-vagnarståg, då var dock inte alla vagnarna aktiva utan gick med som bogserade.
//Tony
Rullar det så rullar det!
http://www.sjofartsbloggen.se
http://www.sjofartsbloggen.se
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Hur får man upp till 5 vagnar att "lira" samtidigt? Reglering av pådrag mm måste ju vara "synkat" mellan alla drivande vagnar och det kan väl knappast vara någon hemlighet att alla vagnar inte drar jämnt pga olikheter i hjuldiameter. motorer mm.
/B
/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Reglersystemen är inte synkade på annat vis än att önskad motorgruppering (fart-serie, fart-parallell eller broms) samt börvärde för motorströmmen överförs via multipelledningar. Det är f.ö. spänningsfallet i dessa som sätter gränsen fem vagnar. Reglersystemet i varje vagn arbetar självständigt med att hålla den önskade motorströmmen. Eftersom vagnarna är mekaniskt hopkopplade behöver de inte dra lika. De måste ändå hålla samma hastighet. Det är inte konstigare än att att ett lok kan dra eller skjuta vagnar utan egen drivning eller att två personer som cyklar tandem inte behöver vara lika starka. Var och en trampar efter förmåga.