Läget i Sankt Petersburg?
Postat: söndag 20 april 2003 10:02
Hej!
Hade köpt ett lösnummer av MfSS 5/2002 och läste resesektionens fina resor. En sak var det dock jag fäste mig vid. Det var inlednings texten i resan till St Petersburg.
. Hur mycket av spår och linjer är nedlagda sen Sovjetstatens nedfall? Vagnmängden har det också skurit ned nu på 12 år (har inte nu siffror tillgängliga). Skicket på rälsen i staden är inte bra på många ställen men i centrum har ekonomin gett tillstånd att byta räls. Hur det är i staden utkanter har jag ingen aning om. När jag var i sommras i St Petersburg märkte jag att spårvagnen skulle kunna vara mera effektivare om man ren skulle ha egna trafikljus för spårvagnar och inte så att de kör med samma trafikljus som gummihjulen..... det skulle snabba upp trafiken en hel del, tror jag. Nu är det ju också så att hela systemet är ju planerat för att det inte finns så många privat bilister som stockar gatorna... men på 12 år har privat bilism mängden ökat explosions artat! Trafiken är en ända soppa i staden. Ni får gärna berätta allt ni vet om denna stad och dess rälstrafik på marken! 
Mvh: Henrik Erä-Esko
Hade köpt ett lösnummer av MfSS 5/2002 och läste resesektionens fina resor. En sak var det dock jag fäste mig vid. Det var inlednings texten i resan till St Petersburg.
Är det så här dåligt?? Om man nu ser på denna karta så verkar det inte så glest med spår i staden. http://ikop.narod.ru/spbtram/map_all.html. Kartan är från år 2000. Det som jag vet att godstrafiken har mer eller mindre upphört p.g.a. att det inte finns så många fabriker i centrum mera och att gummihjuls vännerna har tagit överMfSS 5/2002 skrev: En gång i tiden hade St Petersbug ett av världens största spårvägssystem med många intressanta vagntyper. Man hade godsspårvagnar som körde mellan järnvägsstationen och stadens fabriker. Spår i stort sett i varje gata.
Idag är mycket av detta diggabla system borta men fortfarande intressant att besöka. Vem vet om det finns kvar i morgon? Rykten om nedlägelse är i omlopp så det gäller att passa på så snart som möjligt.


Mvh: Henrik Erä-Esko