Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hade köpt ett lösnummer av MfSS 5/2002 och läste resesektionens fina resor. En sak var det dock jag fäste mig vid. Det var inlednings texten i resan till St Petersburg.
MfSS 5/2002 skrev: En gång i tiden hade St Petersbug ett av världens största spårvägssystem med många intressanta vagntyper. Man hade godsspårvagnar som körde mellan järnvägsstationen och stadens fabriker. Spår i stort sett i varje gata.
Idag är mycket av detta diggabla system borta men fortfarande intressant att besöka. Vem vet om det finns kvar i morgon? Rykten om nedlägelse är i omlopp så det gäller att passa på så snart som möjligt.
Är det så här dåligt?? Om man nu ser på denna karta så verkar det inte så glest med spår i staden. http://ikop.narod.ru/spbtram/map_all.html. Kartan är från år 2000. Det som jag vet att godstrafiken har mer eller mindre upphört p.g.a. att det inte finns så många fabriker i centrum mera och att gummihjuls vännerna har tagit över . Hur mycket av spår och linjer är nedlagda sen Sovjetstatens nedfall? Vagnmängden har det också skurit ned nu på 12 år (har inte nu siffror tillgängliga). Skicket på rälsen i staden är inte bra på många ställen men i centrum har ekonomin gett tillstånd att byta räls. Hur det är i staden utkanter har jag ingen aning om. När jag var i sommras i St Petersburg märkte jag att spårvagnen skulle kunna vara mera effektivare om man ren skulle ha egna trafikljus för spårvagnar och inte så att de kör med samma trafikljus som gummihjulen..... det skulle snabba upp trafiken en hel del, tror jag. Nu är det ju också så att hela systemet är ju planerat för att det inte finns så många privat bilister som stockar gatorna... men på 12 år har privat bilism mängden ökat explosions artat! Trafiken är en ända soppa i staden. Ni får gärna berätta allt ni vet om denna stad och dess rälstrafik på marken!
Jag vet inte alla nedläggningar sedan Sovjettiden, men i marsnumret av Tramways & Urban Transit räknas det upp vad som lagts ned under 2002, alla stavningar direkt avskrivna ur tidningen:
15 maj: linjerna längs Ural'skaya, KIM och Zheleznovodskaya på Visil'evskiy-ön.
10 juli: linjen längs Kondrat'yevskiy Prospekt mellan Ul. Zhukova ock Pl. Kalinina.
22 juli: linjerna längs Zhcanovksaya, Malyi Prospekt, Pionerskaya, Lazarevskiy-bron, Sportivnaya och Chkalovskiy Prospekt från Pionerskaya till Bol'shaya Zelenina.
7 augusti: linjerna längs Leytenanta Shmidta till Bol'shoy Prospekt, Srednly Prospekt och Malyi Prospekt och från Gavanskaya till slingan (the loop)..
28 september: linje 31 till Prospekt Rimskogo-Korasakova och linjerna längs Dekabristov och Angliyskiy Prospekt.
1 oktober: linje 50 till Blagodatskaya.
Presently, tram lines are being removed from several central streets and bridges, reportedly due to just recently noticed damage they have been doing to buildings for the past century. Palace Bridge (by the Winter Palace) was one of the first to lose this form of transportation.
Situationen i St. Petersburg är precis så tråkig som artiklarna visar. De styrande i staden har rent allmänt prioriterat kollektivtrafiken lågt på senare år och då i synnerhet spårvägen. Många linjer har lagts ner och inte ens ersatts med en busslinje, istället så kommer det minibusar eller kommersiella bussar där de vanliga månadskorten eller rabatterna inte gäller. Biljettpriserna på dessa är ofta det dubbla mot vanliga spårvagnar/bussar. De som tar beslut om nedläggningarna har ofta ekonomiskt intresse i de nya kommersiella transportmedlen.
Spårvägen är rent allmänt i ett bedrövligt skick. Somliga spår har renoverats men oftast är de av mycket låg kvalitet. I förorterna är läget lite bättre, mest för att spårvagnarna där inte konkurerar med politikernas bilar. En "snabbspårväg" skall byggas i norra delarna, känner inte till några närmare detaljer tyvärr, och något liknande i större skala har funnits på ritbordet i de södra delarna för att knyta ihop tunnelbanelinjerna där.
Mvh Per