Mer SL-trafik i höst..
Postat: onsdag 21 mars 2007 9:53
Några direktbussar kommer tillbaka i höst m.m.
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=4884
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=4884
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt?virtual1 skrev:Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Tydligen finns det fonderade pengar (i miljardklass) hos regeringen som SL kan söka och få för utökningen av trafiken. Snacka om logik - pengarna från Trängselavgifterna ska gå till vägar, men för att kollektivtrafiken skall fungera får SL pengar från en fond hos staten!Byggare Bob skrev:Allvarligt talat, tycker det känns mysko att det "krävs trängselskatt" för att SL skall vakna till liv och utvecklas till det positiva...
Dessa utökningar skulle ha gjorts någon gång redan 1995-2000
Nu börjar jag ana varför man höjer månadskortet, då "trängselskattemedlen" tydligen skall gå till utbyggnad av vägar...
Finns säkert någon konstig EU-regel som avtalar hur det skall skötas...Patrick skrev:Varför denna krumbukt? Vore det inte logiskt att Trängselavgiftena går till kollektivtrafiken medans Staten betalar sitt Verk (dvs Vägverket) med pengarna från denna miljardfond?
Tycker ibland att den nya regeringen är mycket amatör-mässig som bara vill hasta igenom sina ändringar innan mandatperioden är över!
Eller Boeing?djth skrev:Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt?virtual1 skrev:Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
747 ska ju självklart gå till Arlanda.Kantorn skrev:Eller Boeing?djth skrev:Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt?
Jag tackar så hemskt mycket för länken Kildor och jag är glad att jag fått läsa att min direktbuss äntligen (förhoppningsvis) ska flyttas till Märstadepån och köras med 12 ''vanliga'' bussar och med ökad turtäthet!kildor skrev:Gammal tråd, men jag lägger till en länk till ett SL-dokument som innehåller lite mer detaljerad information om utökningen till hösten. Och så finns lite intressant statistik på resandet vid de "kollektiva" infarterna till staden.
Reviderad utbudsplan 2007 med anledning av ny trängselskatt
http://www.sl.se/Upload/styrelsen/uploa ... e%2011.pdf
Näpp, jag är trött på fulla bussar som man inte får stå i så att jag kommer för sent till skolan.Bussmicke skrev:Jasså, gillar han inte att finåka?