Sida 1 av 1

Mer SL-trafik i höst..

Postat: onsdag 21 mars 2007 9:53
av aik_putte
Några direktbussar kommer tillbaka i höst m.m.
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=4884

Postat: onsdag 21 mars 2007 17:46
av Bussmicke
Betyder detta att 726 ånyo blir lokalbuss tro?

Postat: onsdag 21 mars 2007 18:35
av djth
Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?

Postat: torsdag 22 mars 2007 18:18
av Magnus_J
känns som man valt rätt karriär =)

Postat: torsdag 22 mars 2007 19:03
av Byggare Bob
Allvarligt talat, tycker det känns mysko att det "krävs trängselskatt" för att SL skall vakna till liv och utvecklas till det positiva...

Dessa utökningar skulle ha gjorts någon gång redan 1995-2000

Nu börjar jag ana varför man höjer månadskortet, då "trängselskattemedlen" tydligen skall gå till utbyggnad av vägar... :shock:

Postat: fredag 23 mars 2007 21:01
av virtual1
djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...

Postat: fredag 23 mars 2007 22:44
av djth
virtual1 skrev:
djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...
Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt? :P

Postat: lördag 24 mars 2007 0:00
av Patrick
Byggare Bob skrev:Allvarligt talat, tycker det känns mysko att det "krävs trängselskatt" för att SL skall vakna till liv och utvecklas till det positiva...

Dessa utökningar skulle ha gjorts någon gång redan 1995-2000

Nu börjar jag ana varför man höjer månadskortet, då "trängselskattemedlen" tydligen skall gå till utbyggnad av vägar... :shock:
Tydligen finns det fonderade pengar (i miljardklass) hos regeringen som SL kan söka och få för utökningen av trafiken. Snacka om logik - pengarna från Trängselavgifterna ska gå till vägar, men för att kollektivtrafiken skall fungera får SL pengar från en fond hos staten! :shock: Varför denna krumbukt? Vore det inte logiskt att Trängselavgiftena går till kollektivtrafiken medans Staten betalar sitt Verk (dvs Vägverket) med pengarna från denna miljardfond?

Tycker ibland att den nya regeringen är mycket amatör-mässig som bara vill hasta igenom sina ändringar innan mandatperioden är över! 8)

Postat: lördag 24 mars 2007 9:36
av Byggare Bob
Patrick skrev:Varför denna krumbukt? Vore det inte logiskt att Trängselavgiftena går till kollektivtrafiken medans Staten betalar sitt Verk (dvs Vägverket) med pengarna från denna miljardfond?

Tycker ibland att den nya regeringen är mycket amatör-mässig som bara vill hasta igenom sina ändringar innan mandatperioden är över! 8)
Finns säkert någon konstig EU-regel som avtalar hur det skall skötas...
Eller att regeringen försöker kringgå EU-regeln... :wink:

Postat: lördag 24 mars 2007 15:12
av Kantorn
djth skrev:
virtual1 skrev:
djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...
Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt? :P
Eller Boeing?

Postat: söndag 25 mars 2007 23:38
av Salkin
Kantorn skrev:
djth skrev:Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt? :P
Eller Boeing?
747 ska ju självklart gå till Arlanda. :)

Postat: onsdag 11 april 2007 0:04
av kildor
Gammal tråd, men jag lägger till en länk till ett SL-dokument som innehåller lite mer detaljerad information om utökningen till hösten. Och så finns lite intressant statistik på resandet vid de "kollektiva" infarterna till staden.

Reviderad utbudsplan 2007 med anledning av ny trängselskatt
http://www.sl.se/Upload/styrelsen/uploa ... e%2011.pdf

Postat: onsdag 11 april 2007 5:20
av aik_putte
kildor skrev:Gammal tråd, men jag lägger till en länk till ett SL-dokument som innehåller lite mer detaljerad information om utökningen till hösten. Och så finns lite intressant statistik på resandet vid de "kollektiva" infarterna till staden.

Reviderad utbudsplan 2007 med anledning av ny trängselskatt
http://www.sl.se/Upload/styrelsen/uploa ... e%2011.pdf
Jag tackar så hemskt mycket för länken Kildor och jag är glad att jag fått läsa att min direktbuss äntligen (förhoppningsvis) ska flyttas till Märstadepån och köras med 12 ''vanliga'' bussar och med ökad turtäthet! :)

Postat: onsdag 11 april 2007 19:20
av Bussmicke
Jasså, gillar han inte att finåka?

Postat: onsdag 11 april 2007 19:25
av aik_putte
Bussmicke skrev:Jasså, gillar han inte att finåka?
Näpp, jag är trött på fulla bussar som man inte får stå i så att jag kommer för sent till skolan.