Mer SL-trafik i höst..

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

Mer SL-trafik i höst..

Inlägg av aik_putte »

Några direktbussar kommer tillbaka i höst m.m.
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=4884
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Betyder detta att 726 ånyo blir lokalbuss tro?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Användarens profilbild
Magnus_J
Inlägg: 294
Blev medlem: fredag 10 mars 2006 21:55
Ort: Hallonbergen
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

känns som man valt rätt karriär =)
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Allvarligt talat, tycker det känns mysko att det "krävs trängselskatt" för att SL skall vakna till liv och utvecklas till det positiva...

Dessa utökningar skulle ha gjorts någon gång redan 1995-2000

Nu börjar jag ana varför man höjer månadskortet, då "trängselskattemedlen" tydligen skall gå till utbyggnad av vägar... :shock:
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...
Obligatorisk nördfakta - Ägare av: Nikon D80, Canon EOS400D, Sony DSC-W1, Sony DSC-T9, Panasonic DMC-FZ30, Panasonic DMC-TZ2
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

virtual1 skrev:
djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...
Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt? :P
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inlägg av Patrick »

Byggare Bob skrev:Allvarligt talat, tycker det känns mysko att det "krävs trängselskatt" för att SL skall vakna till liv och utvecklas till det positiva...

Dessa utökningar skulle ha gjorts någon gång redan 1995-2000

Nu börjar jag ana varför man höjer månadskortet, då "trängselskattemedlen" tydligen skall gå till utbyggnad av vägar... :shock:
Tydligen finns det fonderade pengar (i miljardklass) hos regeringen som SL kan söka och få för utökningen av trafiken. Snacka om logik - pengarna från Trängselavgifterna ska gå till vägar, men för att kollektivtrafiken skall fungera får SL pengar från en fond hos staten! :shock: Varför denna krumbukt? Vore det inte logiskt att Trängselavgiftena går till kollektivtrafiken medans Staten betalar sitt Verk (dvs Vägverket) med pengarna från denna miljardfond?

Tycker ibland att den nya regeringen är mycket amatör-mässig som bara vill hasta igenom sina ändringar innan mandatperioden är över! 8)
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Patrick skrev:Varför denna krumbukt? Vore det inte logiskt att Trängselavgiftena går till kollektivtrafiken medans Staten betalar sitt Verk (dvs Vägverket) med pengarna från denna miljardfond?

Tycker ibland att den nya regeringen är mycket amatör-mässig som bara vill hasta igenom sina ändringar innan mandatperioden är över! 8)
Finns säkert någon konstig EU-regel som avtalar hur det skall skötas...
Eller att regeringen försöker kringgå EU-regeln... :wink:
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

djth skrev:
virtual1 skrev:
djth skrev:Linje 746 ska alltså återinföras - fast med den sträckning som 747 hade tidigare? Så oerhört logiskt? Eller blir det någon sorts sammanslagning så att 746 fortsätter gå via Huddinge och Älvsjö, men har 747-sträckningen från Skäcklinge till Flemingsberg?
Jag skulle tro att 726:an blir kvar som den är (tack!) - men den nya 746:an får ändrad sträckning o blir mer som 'gamla' 747x istället... ev med inhoppet att den går via visättra...
Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt? :P
Eller Boeing?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Salkin
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 04 september 2005 20:30
Ort: Jakobsberg

Inlägg av Salkin »

Kantorn skrev:
djth skrev:Min poäng var att om 746 i princip ska gå 747s väg, varför heter den då inte 747? Har Kent upphovsrätt? :P
Eller Boeing?
747 ska ju självklart gå till Arlanda. :)
"Den döde kom cyklande från vänster."
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Gammal tråd, men jag lägger till en länk till ett SL-dokument som innehåller lite mer detaljerad information om utökningen till hösten. Och så finns lite intressant statistik på resandet vid de "kollektiva" infarterna till staden.

Reviderad utbudsplan 2007 med anledning av ny trängselskatt
http://www.sl.se/Upload/styrelsen/uploa ... e%2011.pdf
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

kildor skrev:Gammal tråd, men jag lägger till en länk till ett SL-dokument som innehåller lite mer detaljerad information om utökningen till hösten. Och så finns lite intressant statistik på resandet vid de "kollektiva" infarterna till staden.

Reviderad utbudsplan 2007 med anledning av ny trängselskatt
http://www.sl.se/Upload/styrelsen/uploa ... e%2011.pdf
Jag tackar så hemskt mycket för länken Kildor och jag är glad att jag fått läsa att min direktbuss äntligen (förhoppningsvis) ska flyttas till Märstadepån och köras med 12 ''vanliga'' bussar och med ökad turtäthet! :)
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jasså, gillar han inte att finåka?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Bussmicke skrev:Jasså, gillar han inte att finåka?
Näpp, jag är trött på fulla bussar som man inte får stå i så att jag kommer för sent till skolan.
Skriv svar