Skrotad(antagligen) C20 vbydepån

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Storm

Skrotad(antagligen) C20 vbydepån

Inlägg av Storm »

Bild
2017
Bild
påkörande tåg, v1
Jag är nonchalant, aggressiv och folkilsk..
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Vad hände här? Missöde vid rangering? Skrotning behövs väl ändå inte eller? Byt ut hytten samt justera vagnkorgen och karossen lite :P
Pentax for life!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Nja, jag köper inte detta. Jag har sett vagnar som sett bra mycket mer tilltyglade ut än detta (2129, 2165, 2171, 2181 t.e.x). 2129 var tre eller fyra dörrpar helt förstörda på. Ingen av dessa har skrotats. Jag kan inte se EN enda anledning till varför man skulle skrota en vagn som är värd 25 miljoner och har ca 30 år kvar i tjänstgöring.

C20 2253 spårade ju ur i VY och fick strömskenan upp i vagnskorgen, den var borta (hos Bombardier i Västerås) i nästan 1 år.

Jag är starkt kritisk till rykten och personliga spekulationer.
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

M224 skrev:Nja, jag köper inte detta. Jag har sett vagnar som sett bra mycket mer tilltyglade ut än detta (2129, 2165, 2171, 2181 t.e.x). 2129 var tre eller fyra dörrpar helt förstörda på. Ingen av dessa har skrotats. Jag kan inte se EN enda anledning till varför man skulle skrota en vagn som är värd 25 miljoner och har ca 30 år kvar i tjänstgöring.

C20 2253 spårade ju ur i VY och fick strömskenan upp i vagnskorgen, den var borta (hos Bombardier i Västerås) i nästan 1 år.

Precis. Är inte dessa vagnar uppbyggda som i moduler som gör det lättare att byta ut delar och så?

Minns ett RC lok som spåra ur en gång i tiden och det enda som var hyffsat helt var vagnkorgen så man byggde sonika upp ett nytt lok på vagnkorgen. Inga problem och loket går fin fint idag vad jag vet :)
Pentax for life!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Puggen skrev:
M224 skrev:Nja, jag köper inte detta. Jag har sett vagnar som sett bra mycket mer tilltyglade ut än detta (2129, 2165, 2171, 2181 t.e.x). 2129 var tre eller fyra dörrpar helt förstörda på. Ingen av dessa har skrotats. Jag kan inte se EN enda anledning till varför man skulle skrota en vagn som är värd 25 miljoner och har ca 30 år kvar i tjänstgöring.

Precis. Är inte dessa vagnar uppbyggda som i moduler som gör det lättare att byta ut delar och så?

Minns ett RC lok som spåra ur en gång i tiden och det enda som var hyffsat helt var vagnkorgen så man byggde sonika upp ett nytt lok på vagnkorgen. Inga problem och loket går fin fint idag vad jag vet :)
Absolut, om du ser 2129, kolla då ena sidan så kan du se att man har bytt ut plåtar längs hela sidan. Minns ej om det var A eller B-delen.

Flera vagnar har dessutom fått hytterna renoverade.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det där var lääänge sen, typ 2005. En förare körde (ja, mot alla regler, ni kan sluta spekulera!) ut från vagnhallen trots att det stod en vagn ute på spåret bredvid och resultatet blev tre krossade hytter och ett hål i väggen. Så kan det gå.
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

Ett fordon som drabbats av en sådan här liten sammanstöttning - dessutom inom depå där låg hastighet gäller (ska gälla i alla fall) kan knappast bli föremål för skrotning. Några dörrblad som behöver bytas ut och söndertrassad glasfiberfront är inga problem.

Skrotning lär knappeligen ske av ett så här pass ungt fordon såvida inte stora delar av den bärande konstruktionen skadats, vilket knappast är fallet. Hade denna olycka skett i Älvsjö med två X1or inblandade hade dock båda blivit föremål för skrot - men det är en helt annan historia.

/ Melker
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Lattjo lajbans det hela.
Kommer ihåg när C12 1115 hade krökts nere i Vällingby, när vagnen var ca tre veckor gammal.
Den var ju värre skadat än dessa C20 vagnar.
Den kunde inte transporteras till Hammarby, utan man var tvungen att ta den via trailer till Hammarby, men man byggde upp vagnen igen.
Samt det var en dell "surr" om att C20 2001 skulle skrotas först, eftersom den var både ramsne med mera efter testkörningar (vilket det inte är), men still alive.
Så dessa går inte till skrot, samt då var väl C20 2165 mer skadat efter urspårningen i Nyboda, samt då som någon skrev C20 2253 som även stod bra tid i Vällinby innan man fick den först till Högdalen, sedan vidare transporterad till Västerås.

Micke
ännu en dag
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Om folk bara kunde lära sig vad som står i TRI Tub skulle sånt här inte behöva hända!! Man måste också förstå att C20-vagnarnas geometri gör att dom har helt andra svepta ytor än Cx-vagnarna! Vid det här laget borde man ha lärt sig det! Det borde inskärpas under utbildningen.

När jag arbetade åt Tågia Säk stod enligt månadsrapporterna hela tiden 2-4 C20 avställda med kolliisionskador. Dessutom gick alltid ett antal vagnar i trafik med lindriga skador som skulle åtgärdas.

Dessutom har i stort sett alla C20 skrapskador under golvnivå i ändhörnen eftersom dom skrapar i här och där. Det finns fortfarande platser i depåerna där C20 inte får framföras eftersom dom slår i föremål längs spåret, typ bryggor eller stolpar. Spår 3 i Rissne är ett bra exempel.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den onsdag 21 mars 2007 15:17, redigerad totalt 1 gånger.
Kalle

Inlägg av Kalle »

Lars Stegenius skrev:Om folk bara kunde lära sig vad som står i TRI Tub skulle sånt här inte behöva hända!! Man måste också förstå att C20-vagnarnas geometri gör att dom har helt andra svepta ytor än Cx-vagnarna! Vid det här laget borde man ha lärt sig det! Det borde inskärpas under utbildningen.

När jag arbetade åt Tågia Säk stod enligt månadsrapporterna hela tiden 2-4 C20 avställda med kolliionskador. Dessutom gick alltid ett antal vagnar i trafik med lindriga skador som skulle åtgärdas.

Dessutom har i stort sett alla C20 skrapskador under golvnivå i ändhörnen eftersom dom skrapar i här och där. Det finns fortfarande platser i depåerna där C20 inte får framföras eftersom dom slår i föremål längs spåret, typ bryggor eller stolpar. Spår 3 i Rissne är ett bra exempel.

//Lars S
C20 får numera även köra på spår 3 i RI, var runt 1 år sedan kanske som de la om gångbryggan där.
Lars Stegenius

Kalle skrev: C20 får numera även köra på spår 3 i RI, var runt 1 år sedan kanske som de la om gångbryggan där.
Det var f-n ta mig på tiden!

F.ö. gjorde jag, på begäran av depåchefen, en sorts säkerhetsrevision av VY under våren 2005. Han ville att någon med oförstörda ögon skulle se över hans depå. Det ledde till en A4-sida med rekommendationer. Depån var redan då fullsmetad med fritextskyltar med besked om hur man skulle bete sig på olika platser, var man skulle stanna om det fanns tåg på angränsande spår, var man inte kunde mötas , osv. Det hade inte hjälpt.

Då infördes också en preliminär utgåva av de lokala anvisningar för VY (liksom alla andra depåer) som jag höll på att ta fram. Dessutom deltog jag i ett rangerarmöte där anvisningarna presenterades och diskuterades. Efter det upphörde krockandet, till depåchefens oförställda glädje.

Men nu har det tydligen kommit in nytt folk, troligen inhyrt folk som arbetar med städning av tågen, som inte verkar bry sig och så är cirkusen igång igen.

Bedrövligt!!

//Lars S
Användarens profilbild
Storm

Inlägg av Storm »

Puggen skrev:Vad hände här? Missöde vid rangering? Skrotning behövs väl ändå inte eller? Byt ut hytten samt justera vagnkorgen och karossen lite :P
man kan ju hoppas, den fick en seriös knäck i korgen..
kan du tänka dig vilken överraskning att sitta därinne o hålla på med lite diagnostik o sen kommer det ett dörrblad flygande :shock:

Bild

Titta noga på hytt-bilden längst upp i tråden, vad skymtas under glasfibern?
nån? :lol:
nånting man inte trodde skulle finnas i en så "modern" vagn som c20 :lol:
nb

Inlägg av nb »

Storm skrev: man kan ju hoppas, den fick en seriös knäck i korgen..
Knäck i korgen, vad förstår du under det? Från bilden att döma är det lite ytliga plåtskador, inte mer.
Knäck i korgen är när fordonet är stukat eller böjt hela vägen igenom, det behövs väldigt mycket för att åstadkomma en sådan skada.

Är ett fordon i serieproduktion kan det ibland vara billigare att skrota och flytta över all utrustning till den nya korgen eftersom en serieproducerad korg kostar förhållandevis lite men som med C20 där produktionen upphört behövs det väldigt mycket för att motivera en skrotning - skadan måste i princip kosta mer än 20 mkr att reparera. Jag har svårt att tänka mig att det ens går att skada fordonen så mycket med de modesta hastigheter som förekommer i depåerna.
Veolia-kontan

Inlägg av Veolia-kontan »

Skrota skiten. Lika bra det, så slipper man åka med skräpvagnar..

Hoppas verkligen att 2017 skrotas, den har ändå fel på detta irriterande extra bröl när dörrarna går igen, det ska inte låta i kupén.. Förstår förarna som trycker på micen för att få bort det ljudet..
Konta på Raviolia transport
Veolia-kontan

Inlägg av Veolia-kontan »

tycker dom gör helt rätt om dom skrotar 2017.. De visar bara vart c20 ska vara ( Gladökvarn ) .. Hoppas verkligen på att den skrotas och några till så det kan komma att gå mer cx tåg på tunnelbanan..
den har ändå fel på detta irriterande extra bröl när dörrarna går igen, det ska inte låta i kupén.. Förstår förarna som trycker på micen för att få bort det ljudet..
Dom behöver vell ändå reservdelar så mkt som går sönder på c20 skräpet..
Konta på Raviolia transport
Lars Stegenius

Storm skrev:man kan ju hoppas, den fick en seriös knäck i korgen..
kan du tänka dig vilken överraskning att sitta därinne o hålla på med lite diagnostik o sen kommer det ett dörrblad flygande :shock:
Korgskador motivera knappast skrotning lika llite som en tillbucklad stänkskärm på en bil, det går att reparera. Men om vagnen blivt ramsned är det en annan sak, precis som på en bil. För att en vagn ska bli ramsned behövs det nog betydligt värre smällar.

Men jag kan ju förstå känslan. Det kan inte ha varit kul.

//Lars S
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

(SS) skrev:tycker dom gör helt rätt om dom skrotar 2017.. De visar bara vart c20 ska vara ( Gladökvarn ) .. Hoppas verkligen på att den skrotas och några till så det kan komma att gå mer cx tåg på tunnelbanan..
den har ändå fel på detta irriterande extra bröl när dörrarna går igen, det ska inte låta i kupén.. Förstår förarna som trycker på micen för att få bort det ljudet..
Dom behöver vell ändå reservdelar så mkt som går sönder på c20 skräpet..
För det första så är det ingen som vet att "dom" kommer skrota vagnen. För det andra så kommer "dom" med största sannolikhet inte att göra det.
För det tredje så pratar du en massa strunt. C20 är verkligen inga skräpvagnar.
För det fjärde, snälla bespara oss med skräpinlägg som saknar fakta och kom med något konkret i stället. Jag är så j-a trött på folk som tror att dom är experter på alla områden. Om du tycker att C20 är skräp så får du väl anse det, men kom inte dragande med massa osanningar. Sedan en sak till, om man nu skulle skrota C20 så innebär det INTE att Cx kommer tillbaka till tunnelbanan, nej då blir det i stället en modernare och säkerligen fulare vagn än C20. Tex med design som liknar Oslos och Köpenhamns nya vagnar, och dom kommer inte i närheten av C20 i snygghet!

Vi skall vara glada och tacksamma över C20! Visst saknar jag Cx, men nu är dom borta och då får man gilla läget. Vi har ju fortfarande nästan 300 st Cx i trafik. 8)
Användarens profilbild
Storm

Inlägg av Storm »

från den hytten i det påkörande tåget som blev svårast tilltygad ramlade det balsaträ! hi-tech indeed :roll:
drällde visst med ömma tår här inne också :|
Användarens profilbild
Storm

Inlägg av Storm »

nb skrev: Knäck i korgen, vad förstår du under det? Från bilden att döma är det lite ytliga plåtskador, inte mer.
Knäck i korgen är när fordonet är stukat eller böjt hela vägen igenom, det behövs väldigt mycket för att åstadkomma en sådan skada.
det är ju inte så att jag dryftar detta från bara en bild, mera från personerna som tog bilderna kanske..
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

ingen nyhet om balsa runt förarhytten på C20.
Det är aluminium stomme, med balsa, övedrag av glasfiber.
Nej det är inga önmma tår, men man skickar inte en vagn till skrot hur som helst efter en krock.
Man gör en bedömning efter en krock.
Värre vagnar har jag sett sominte skrotats.

Micke
ännu en dag
Skriv svar