Tunneltåg vid strömavbrott

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Tunneltåg vid strömavbrott

Inlägg av djth »

Gröna och röda linjerna drabbades av strömavbrott i dag, vilket fick mig att fundera på en sak. Jag har aldrig befunnit mig på ett tunneltåg just när strömmen gått. Vad händer egentligen?

Går tåget i nödstopp? Eller "glider" det vidare tills det stannar av sig själv om föraren inte bromsar? Slocknar belysningen förutom nödbelysningen direkt?

Hur mycket i tunnelbanan kan drivas med reservaggregat? Jag förmodar att kommunikationssystem, signalsystem osv i någon mån måste matas med reservkraft av rena säkerhetsskäl?
37368
Inlägg: 819
Blev medlem: onsdag 07 september 2005 15:53
Ort: Stockholm (THP)

Re: Tunneltåg vid strömavbrott

Inlägg av 37368 »

djth skrev:Gröna och röda linjerna drabbades av strömavbrott i dag, vilket fick mig att fundera på en sak. Jag har aldrig befunnit mig på ett tunneltåg just när strömmen gått. Vad händer egentligen?

Går tåget i nödstopp? Eller "glider" det vidare tills det stannar av sig själv om föraren inte bromsar? Slocknar belysningen förutom nödbelysningen direkt?

Hur mycket i tunnelbanan kan drivas med reservaggregat? Jag förmodar att kommunikationssystem, signalsystem osv i någon mån måste matas med reservkraft av rena säkerhetsskäl?
Belysningen Cx-tåg slocknar med undantag för nödbelysningen om jag inte har helt fel omedelbart då strömmen går. C20 är jag däremot lite osäker på, har inte varit med om det.

C20 har såpass mycket batterireserver att man faktiskt kan driva själva tåget framåt enbart med batterier. Det går dock inte fort, ett par kilometer i timmen och man kommer inte mer än ett par hundra meter, men det kan vara tillräckligt för att ta sig till närmaste station och släppa av passagerarna.
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Ska man vara riktigt petig så slocknar belysningen lite olika beroende på vilken vagntyp man har, men alltid inom 5 minuter efter att spänningslösheten inträtt. Någon nödbromsning inträffar inte, dock kan vissa vagntyper i enstaka fall börja konstra ganska snart om batterierna är dåliga. Annars rullar tåget som förmodat tills farten tar slut. (Tunnelbanan har ingen regel om att tåg skall stannas i sådana situationer; på järnvägar skall föraren som regel förutsätta att någon försöker få stopp på rörelsen och sänka farten)

De fasta anläggningarna är försedda med reservkraft till i princip allt utom drivströmmen till tågen. Det innebär lustigt nog att det kan bli helt svart på stationerna medan tågen fortfarande går! Vid ett sådant strömavbrott inträffar ungefär följande:
1. Det blir HELT svart i biljetthallar och på plattformar med undantag för ett fåtal batteridrivna 25-wattsglödlampor, som man får hoppas att någon har gett fan i att pilla på de senaste tio åren.
2. Efter några sekunder startar reservkraften varvid s k prioriterade (?)laster går igång. Detta är bland annat typ en fjärdedel av stationsbelysningen och hissarna. Rulltrapporna fungerar fortfarande inte, däremot börjar det ringa i en fantastisk massa klockor som indikerar att rulltrapporna stannat och som spx måste kvittera. En för varje rulltrappa...

(PS. Ringklockorna har kanske slopats i samband med att de fristående spärrkioskerna ersatts med inbyggda? Har inte full koll på detta men i de första inbyggda spärrarna var det lite si och så med den funktionen...)
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

Tack för svar!

Jag förmodar att tågets utrustning förutom drivningen går via UPS då? Radiotrafik och så vidare också? Förresten, går radiotrafiken som vanlig kommunikationsradio med egna förstärkare i tunnlarna, eller går den på annat sätt?

Om någon har ytterligare intressant information eller spännande anekdoter att berätta, så fyll gärna på. :)
Användarens profilbild
Storm
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 14 mars 2007 12:23
Ort: Tokholm

Inlägg av Storm »

daniel_s skrev:(PS. Ringklockorna har kanske slopats i samband med att de fristående spärrkioskerna ersatts med inbyggda? Har inte full koll på detta men i de första inbyggda spärrarna var det lite si och så med den funktionen...)
vissa stationer har paneler för att indikera rulltrappstatus, oftast de större med flera uppgångar och mellanrulltrappor.. det var dock ett tag sedan jag var på utflykt i spärrarna..
Jag är nonchalant, aggressiv och folkilsk..
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

daniel_s skrev:Ska man vara riktigt petig så slocknar belysningen lite olika beroende på vilken vagntyp man har, men alltid inom 5 minuter efter att spänningslösheten inträtt. Någon nödbromsning inträffar inte, dock kan vissa vagntyper i enstaka fall börja konstra ganska snart om batterierna är dåliga. Annars rullar tåget som förmodat tills farten tar slut. (Tunnelbanan har ingen regel om att tåg skall stannas i sådana situationer; på järnvägar skall föraren som regel förutsätta att någon försöker få stopp på rörelsen och sänka farten)

De fasta anläggningarna är försedda med reservkraft till i princip allt utom drivströmmen till tågen. Det innebär lustigt nog att det kan bli helt svart på stationerna medan tågen fortfarande går! Vid ett sådant strömavbrott inträffar ungefär följande:
1. Det blir HELT svart i biljetthallar och på plattformar med undantag för ett fåtal batteridrivna 25-wattsglödlampor, som man får hoppas att någon har gett fan i att pilla på de senaste tio åren.
2. Efter några sekunder startar reservkraften varvid s k prioriterade (?)laster går igång. Detta är bland annat typ en fjärdedel av stationsbelysningen och hissarna. Rulltrapporna fungerar fortfarande inte, däremot börjar det ringa i en fantastisk massa klockor som indikerar att rulltrapporna stannat och som spx måste kvittera. En för varje rulltrappa...

(PS. Ringklockorna har kanske slopats i samband med att de fristående spärrkioskerna ersatts med inbyggda? Har inte full koll på detta men i de första inbyggda spärrarna var det lite si och så med den funktionen...)

Det finns reservkraftsdieslar (Scania lastbilsmotorer?) som driver generatorer lite här och där i nätet. Ibland så provkörs dessa motorer och det går oftast att höra vid de låga runda gallerförsedda ventilations"torn" eller schakt som man kan se lite här och där.
I Rissne bl.a. Mullrar gott i underjorden!

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Skriv svar