
Norrköpings spårvägslinjer 2008
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
bara på skoj
kartan är bara på skoj...
Men visst behövs det väl mer kapacitet söder och västerut än norrut ?
då skulle man väl kunna ha olika linje nummer för att underlätta.
Men visst behövs det väl mer kapacitet söder och västerut än norrut ?
då skulle man väl kunna ha olika linje nummer för att underlätta.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: bara på skoj
Du har väl alldeles rätt i sak. Men om jag fick välja skulle jag gärna se lite spår i Kungsgatan. Då kan man dra 1 och 4 via Kungsgatan istället för Drottninggatan. Det tror jag skulle bli ett bra nät.ledup skrev:kartan är bara på skoj...
Men visst behövs det väl mer kapacitet söder och västerut än norrut ?
då skulle man väl kunna ha olika linje nummer för att underlätta.
Men glöm inte bort att Vidablick nog behöver 10-minuterstrafik. Så det bästa är kanske trots allt att hålla 3:an intakt som den är och exprimentera med dagens linje 2.
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Re: bara på skoj
Jag har funderat en del på det där med spår i Kungsgatan. Det är ju en rätt kort sträcka (1,3 km enligt eniro.se) med mycket bostäder och arbetsplatser, men inte trivial ur trafikhänseende.Niklas Karlsson skrev:Du har väl alldeles rätt i sak. Men om jag fick välja skulle jag gärna se lite spår i Kungsgatan.
Jag tror att de flesta här är överens om att vi inte vill ha tillbaka situationen som gjorde att ettan en gång i tiden blev nedlagd: Att spårvagnarna fastnade i bilköerna. Alltså bör man ha särskilda körfält för spåren.
Och det är ju inga problem i den bit som byggdes på åttiotalet mellan Norra Promenaden och Bredgatan - man kan nog till och med ha spåren i mitten av gatan. Bra på alla vis.
Men så kommer man till Bergsbron. Smalt. Och ruskigt svårt att bredda. Ska man ha trafikljus med företräde för spårvagnarna? Slingerspår i ena kanten? Och på den bredden fortsätter gatan upp till Nygatan. Det är välbyggt på båda sidor så man kan inte heller där få något som fungerar. Att stänga av sträckan för biltrafik kan bli klurigt eftersom det är pulsådern för nordvästra stadsdelen. Första alternativ österut är Gamlebro, men där är ju Västgötegatan i dagsläget avstängd för trafik norrut. Och närmsta alternativ västerut är Riksbron.
Nej, jag får inte ihop någon vettig lösning i mitt huvud för att spårlägga södra Kungsgatan. Eller tänker jag fel? Är det tillräckligt brett?
Här är en icke-optimal bild vars bakgrund visar Kungsgatan i höjd med Kvarngatan: Länk.
Ändring: Här är en aningen bättre bild från ungefär samma ställe.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 516
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:57
- Ort: Norrköping
Re: bara på skoj
Du förbiser ju den enklaste lösningenbark skrev:Jag har funderat en del på det där med spår i Kungsgatan. Det är ju en rätt kort sträcka (1,3 km enligt eniro.se) med mycket bostäder och arbetsplatser, men inte trivial ur trafikhänseende.Niklas Karlsson skrev:Du har väl alldeles rätt i sak. Men om jag fick välja skulle jag gärna se lite spår i Kungsgatan.
Jag tror att de flesta här är överens om att vi inte vill ha tillbaka situationen som gjorde att ettan en gång i tiden blev nedlagd: Att spårvagnarna fastnade i bilköerna. Alltså bör man ha särskilda körfält för spåren.
Och det är ju inga problem i den bit som byggdes på åttiotalet mellan Norra Promenaden och Bredgatan - man kan nog till och med ha spåren i mitten av gatan. Bra på alla vis.
Men så kommer man till Bergsbron. Smalt. Och ruskigt svårt att bredda. Ska man ha trafikljus med företräde för spårvagnarna? Slingerspår i ena kanten? Och på den bredden fortsätter gatan upp till Nygatan. Det är välbyggt på båda sidor så man kan inte heller där få något som fungerar. Att stänga av sträckan för biltrafik kan bli klurigt eftersom det är pulsådern för nordvästra stadsdelen. Första alternativ österut är Gamlebro, men där är ju Västgötegatan i dagsläget avstängd för trafik norrut. Och närmsta alternativ västerut är Riksbron.
Nej, jag får inte ihop någon vettig lösning i mitt huvud för att spårlägga södra Kungsgatan. Eller tänker jag fel? Är det tillräckligt brett?
Här är en icke-optimal bild vars bakgrund visar Kungsgatan i höjd med Kvarngatan: Länk.
Ändring: Här är en aningen bättre bild från ungefär samma ställe.

Dessutom är det så att det där med bilköer på Kungsgatan numera är ett problem egentligen bara under någon timme på eftermiddagen. Det vore väl en enkel sak att stänga av Bergsbron för biltrafik (tuom typ brandkår, polis, ambulans) mellan säg 15 och 17 på vardagar. Man måste våga vara lite radikal.
Kungsgatan blir ett allt viktigare målpunktsområde i innerstaden och spårlänken mellan Väster tull och Norr tull saknas verkligen i systemet.
Dock tycker jag att utbyggnaden till Ringdagens i det här läget ska prioriteras. Men nästa steg, efter den, bör bli Kungsgatan.
/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?