Cityrunner/Eurotram vs Sirio

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Eurotram/Cityrunner vs Sirio, vilken är bäst?

Eurotram/Cityrunner
9
56%
Sirio
7
44%

Antal röster: 16

Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Cityrunner/Eurotram vs Sirio

Inlägg av Peter-Kbh »

Ni får ursäkta om det har förts tidigare diskussioner i ämnet.
Men jag är lite nyfiken vad som talar för och emot dessa modeller.

I min mening så hade det varit ett bättre alternativ att välja Cityrunner i Göteborg då andras städers erfarenheter har varit positiva.
Och Sirion har skapat en del problem och det har varit förseningar i leveranser etc.
Vad anser ni?
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Nähä, ingenting?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Ta det lugnt, du får ge folk en chans att kunna vara ute på helgen.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Grovsnus skrev:Ta det lugnt, du får ge folk en chans att kunna vara ute på helgen.
Ute?
När man kan vara inne och snacka olika spårvagns modeller :P
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Förstår inte varför man skall föra en diskussion om att det var bättre förr, eller någon annanstans. Inse faktum att Göteborg HAR köpt M32 Sirio.
För övrigt tror jag inte du har tillräckligt med bakgrundsfakta för att relevant ställa en fråga som den här.
/JAgr
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

JAgr skrev:Förstår inte varför man skall föra en diskussion om att det var bättre förr, eller någon annanstans. Inse faktum att Göteborg HAR köpt M32 Sirio.
För övrigt tror jag inte du har tillräckligt med bakgrundsfakta för att relevant ställa en fråga som den här.
/JAgr
Ja visst ja, my mistake, bara för att man HAR gjort något så betyder ju det att man inte får diskutera alternativ och för och nackdelar, verkar det som för dig :roll:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Peter-Kbh skrev:
JAgr skrev:Förstår inte varför man skall föra en diskussion om att det var bättre förr, eller någon annanstans. Inse faktum att Göteborg HAR köpt M32 Sirio.
/JAgr
Ja visst ja, my mistake, bara för att man HAR gjort något så betyder ju det att man inte får diskutera alternativ och för och nackdelar, verkar det som för dig :roll:
I ditt svar missar du definitivt JAgr:s poäng, nämligen att vi inte har kompetensen att avgöra vilken vagn som är rätt för Göteborg.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Peter-Kbh skrev:
/JAgr
Ett litet tips, Peter:
Du kan aldrig kräva att någon besvarar dina frågor eller vill diskutera med dig på Forum. Det är bara att hoppas att du har så intressanta frågor och en så trevlig samtalston att du får napp.

Kanske kan du formulera om frågan eller sätta in den i ett större sammanhang?

Jourmaster :idea:
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Dette blir litt å sammenligne epler og bananer. Det blir en filiosofisk fråge om Göteborg hadde vært bedre tjent med en annen vogntype. For å kunne sammenligne to vogntyper, så bør de helst gå i trafikk samme sted. Det er først da man kan sammenligne godt nok. Det største problemene for Göteborg og Oslo var at Ansaldo bevisst valgte å prioritere andre kunder. Da Oslo fikk sine vogner hadde Ansaldo totalentreprisen i Birmingham og man valgte å la Oslo komme bak i køen. Det samme skjedde i Göteborg der Athens sporvei måtte være ferdig til OS. Ellers hadde det blitt skandale. Dermed dro tiden ut også i Göteborg. Om Sirio er en dårligere vogntype enn andre er svårt å si. Det er vel en allmenn oppfatning at Citadis er bedre enn Combino. Den enda stad med båda typer har nå bestemt seg for inte å kjøpe flere Citadis. I fremtiden skal det bestilles flere Combino eller etterfølgende modell. Hvem ville trodd dette? Men kanskje er det slik med sporvogner som med biler. Citroen er en fantastisk bil når den er ny, men meget problematisk når den blir gammel. En Volkswagen er iinte like spennende, men vil være lettere å holde på veien over tid.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Jag vill bara tillägga att Ansaldobreda som tillverkar Sirion också tillverkar DSB's IC4. Ett tåg som är kraftigt försenat och som har haft en MÄNGD olika problem. Långt större problem än vad Sirion har haft, och inte heller den har varit felfri, långt ifrån det faktiskt.
Ett litet tips, Peter:
Du kan aldrig kräva att någon besvarar dina frågor eller vill diskutera med dig på Forum. Det är bara att hoppas att du har så intressanta frågor och en så trevlig samtalston att du får napp.

Kanske kan du formulera om frågan eller sätta in den i ett större sammanhang?

Jourmaster Idea
Ja jag skall tänka på det, jag blir bara irriterad när jag får en massa rappa kommentarer som jag överhuvud taget inte anser att jag förtjänar för att starta en tråd om ett högst relevant ämne.
Och jag trodde i ärlighetens namn att kunskapen fanns på det här forumet och dem olika typer av modellerna, och det är inte menat som något negativt mot de andra medlemmarna. Man kan inte veta allt om allt...
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Jag har inte provåkt Göteborgs Sirio (M-32) men jag åkte på City Runner i Stockholm. Jag akn inte säga för och emot M-32, men av mina egna erfarentheter så tycker jag den typen vagn är ganska högljudd och ryckig i sidledes.

I min egen opinion så gillar jag den så kallade "Kasselvagnen" som nu Bombardier tillverkar en nästan lika dan "Flexity Classic". Dessa vagnar verkar gå mycke mjukare och dom är inte så stökiga ombord. Liknande vagnar rullar i Leipzig, Rostock och dom var ganska gemytliga vagnar. Däremot "Combino?" vagnen i Potsdam verkade för högljudd och ryckig.

mvh Dennis
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Dessverre har de fleste lavgulvsvogner dårligere gangegenskaper og dårligere lydisolasjon enn tradisjonelle vogner. Man har valgt å få lettere inn- og utstigning og då har man valgt bort reisekomfort og servicevennlighet. En dag er det "noen" som finer ut at konvesnonelle vogner har bedre reisekomfort og lavere vedlikeholdskostnader. Lett innsteg kan man fikse ved å bygge høye plattformer.
Dennis Sigward

Inlägg av Dennis Sigward »

Det där med högre plattformar blir i längden dyrare och hur många städer vill ha höga sådana mitt i gatan.

Utefter Third Street i San Francisco är varje hållplats ett millionbelopp. Det ser inte heller vackert ut.
Snart uppfinner dom nog en bra ljudisoleringsteknik. Men 100% v. 70% låggolv kan ju diskuteras. Behövs det 100% hur många rörelsehindrade utgör resanden i en spårvagn? Det är bra med låggolv och dörrarna skall alltid vara vid låggolvet. Områdena i 70% vagnen är bra för sittande som reser en längre sträcka. Jag ser inga problem i A-32an som är lika som de Kinki Saryo vagnarna i Jersey City och Newark City Subway. I båda finns det nog plats för rörelse hindrade och de som inte är.
Tror också att en 70% är billigare i underhåll än en 100% vagn.

MVH Dennis
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Problemet med lavgulvsvogner er at det ikke er plass til konvensjonelle boggier, så man får ulike konstruksjoner med løse hjul og svevende deler. Dette er konstruksjoner som er mer vedlikeholdskrevende enn konvensjonelle boggier og vognkasser. Der blir kortere vei for fjæringen og mindre plass til isolasjonsmateriale. Det vil si at komforten blir dårligere. Selv om man finner bedre isolasjonsmaterialer, så vil man ved å bruke de samme materialene kunne få en enda tystere konvensjonell vogn. Høye plattformer på gatene er selvfølgelig fult, men dersom man tar investeringen i å bygge høye plattformer, så vil man få en sporvei som gir bedre reisekomfort og lavere kostnader. Så det hele blir jo en diskusjon om hva man vil; fula plattformer eller dårligere komfort.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Höga plattformar är inte bara fula, de orsakar skador på t.ex. bussar/andra fordon, fotgängare som ramlar över kanten, m.m.
Vad jag märkt med låggolv som är väldigt positivt är att det går väldigt fort för passagerarna att gå av och på fordonet.
På hög plattform är det nog samma tid som på låg plattform i lasttid när det gäller fordon med liten del låggolv eller ingen del alls?
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Tony: Vad är det som gör det så självskrivet att andra i forumet inte har kompetens att avgöra om Sirio är mer lämpad för Göteborg än den andra vagntypen?

I den här tråden är det för mycket "det jag inte vet är inte värt att veta" över inläggen från JAgr och dig.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter, men tala inte om för andra hur mycket kompetens dom har för att kunna svara på frågor, för det kan du aldrig veta exakt. Det finns säkert folk som kan ge ett bra svar på Peters fråga, även om inte du eller jag kan det.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Re: .

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Tony: Vad är det som gör det så självskrivet att andra i forumet inte har kompetens att avgöra om Sirio är mer lämpad för Göteborg än den andra vagntypen?

I den här tråden är det för mycket "det jag inte vet är inte värt att veta" över inläggen från JAgr och dig.
Det är klart att det jag inte vet är väldigt värt att veta. Däremot så vet jag att det gjordes en tämligen grundlig utvärdering av vilken vagntyp som skulle väljas.

Det har i ett flertal andra inlägg betonats att det i princip är omöjligt att säga vilken vagntyp som är mer lämpad än någon annan och vi som är på detta forum är i huvudsak amatörer i denna fråga.
Stefan_Brännström skrev: Dela gärna med dig av dina erfarenheter, men tala inte om för andra hur mycket kompetens dom har för att kunna svara på frågor, för det kan du aldrig veta exakt. Det finns säkert folk som kan ge ett bra svar på Peters fråga, även om inte du eller jag kan det.
Det är väl klart att jag delar med mig av mina erfarenheter, i den mån jag får lov att dela med mig med tanke på sekretess m.m. Jag förstår att detta ibland kan kännas som att jag inte talar ur skägget.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Stefan_Brännström skrev:I den här tråden är det för mycket "det jag inte vet är inte värt att veta" över inläggen från JAgr och dig.
OK, ni får gärna tycka att det är lite "Messerschmitt" i mina inlägg.
Det är inte lätt att var djupt involverad i något och samtidigt svara med svammel på inlägg i frågan.

Sista inlägget i denna tråd från mig.

/JAgr
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

JAgr skrev: Sista inlägget i denna tråd från mig.

/JAgr
Hehe löper du så fort du får lite kritisism?
det går bra att kritisera men inte att bli kritiserad, eller vadå? :lol:
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Men HALLÅ.

JAgr tål kritik det vet jag, men då får det vara konstruktiv kritik.

Trafikkontoret/Västtrafik har gjort ett val som dom anser uppfylla en specifik lista på vad som skall uppfyllas, Sirio ansågs uppfylla dessa krav till ett bra pris.

Att ge sig på teknisk personal som försöker förklara ger den effekten att dessa inte skriver mer i tråden.

Sirio ÄR en bra vagn och den har som alla andra vagnar brister som kommer att åtgärdas, finns inte en vagn idag som inte har inkörningsproblem.

Vet inte personligen hur det var när M21 kom till Gbg då jag inte jobbade på GS, men jag har hört och läst en del om vagnens faktiska problem och då ligger Sirio i lä enligt min högst personliga uppfattning.
Skriv svar