Bildsvep Extra 2 (Prag/Warszawa)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Bildsvep Extra 2 (Prag/Warszawa)

Inlägg av MalteR »

Här kommer några bilder från min resa till Prag och Warszawa i somras 2006!
Klicka på en bild, sedan på "All Sizes" för att se i större storlek.

Karlsbron kl. 7 på morgonen:
Bild

Sett från Karlsbron kl. 7 på morgonen:
Bild

Vy från Pragborgen:
Bild

Tagen från Kalrsbron (Čertovka tror jag floden heter, rätta mig om jag har fel):
Bild

Fotomontage Karlsbron:
Bild

"Miniatyrmodell" av Prag (Photoshop!):
Bild

Warszawa - uppe på Kulturpalatset:
Bild

Warszawa - uppe på Kulturpalatset, annan vinkel:
Bild

Någonstans i Warszawa:
Bild

I Warszawas "Gamla stan":
Bild

Kyrka i Gamla stan:
Bild
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Jag känner ett behov av att skrika SLUTA! Du är vanebildande.
Jag utgår från att du förstår att detta är positivt menat.
Ursnygga bilder.
/Tobba

PS
och naturligtvis: FORTSÄTT!
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Bilderna från Prag är helt underbara!!!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Johan Eriksson skrev:Är det något fel på verkligheten? Duger inte den? Måste den förskönas för att man ska orka stå ut med den? Ett ljus och färger som inte finns!

Jag tycker motiven är fina, platserna likaså men det är så här man gör med vykort och fotoböcker på Västerlånggatan, säljer en falsk och ganska kitschig vild av verkligheten till turisterna som sen får för sig att verkligheten ser ut så här, det gör det gudskelov inte!

Sedan är det en annan sak att man kan lattha lite bilder i datorn på kul och lägga ut dem, helt okey verkligen men personligen gillar jag Prag m m precis som det är!
Du har en poäng i det du skriver. Själv tar jag till 99% enbart dokumentära bilder. Men jag tycker ändå att det är kul att andra exprementerar lite. Själv är jag alldeles för okonstnärlig för det, jag föredrar att mina bilder speglar platsen som den såg ut när bilden togs.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Tack för kommentarerna.

För mig är fotografering mycket mer än att ta "dokumentära" bilder. Jag försökrer inte spegla verkligheten utan det viktigaste för mig är att bilderna blir så fina och häftiga som möjligt. Jag tycker inte det är fel på verkligheten. Men man kan väl få drömma? ;) Målet för mig är att skapa bilder som man kan rama in och hänga på väggen. Dokumentär fotografering och "konstfotografering" är för mig två olika saker där båda har sina fördelar och nackdelar. :) Dokumentärfoto är bra när man ska just dokumentera nånting. Då är det viktigaste just hur det såg ut i verkligheten.
David

Inlägg av David »

MalteR skrev:Tack för kommentarerna.

För mig är fotografering mycket mer än att ta "dokumentära" bilder. Jag försökrer inte spegla verkligheten utan det viktigaste för mig är att bilderna blir så fina och häftiga som möjligt. Jag tycker inte det är fel på verkligheten. Men man kan väl få drömma? ;) Målet för mig är att skapa bilder som man kan rama in och hänga på väggen. Dokumentär fotografering och "konstfotografering" är för mig två olika saker där båda har sina fördelar och nackdelar. :) Dokumentärfoto är bra när man ska just dokumentera nånting. Då är det viktigaste just hur det såg ut i verkligheten.
Det är bra att du står på dig MalteR! Låt inte diskbänksrealisterna påverka din fotografering. Jag gillar de flesta inriktningarna men på detta forum saknades tidigare fotografer med ditt konstnärliga sinne.

Själv tar jag mest "dokumentära bilder". Detta för att dokumentation är ett stort intresse för mig. Men när jag själv inte fotograferar så vilar jag gärna ögonen på något mer förskönat och konstnärligt. Tack för superfina bilder!
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Du har rätt, "konstnärlig" fotografering och "dokumentärfotografi" är två vitt skilda saker, och naturligtvis är båda lika välkomna i det här forumet så länge som det finns något slags åtminstone avlägsen kollektivtrafikanknytning (under "Ordet är fritt" behövs inte ens det!).

Det har varit en extrem tonvikt på dokumentärfotografi i just det här forumet, så jag skulle hemskt gärna se lite fler "konstnärliga" bilder av det slaget som du tar här! Och skit i vagnsnummer och liknande, experterna här räknar ändå snabbt ut vad det är i 90 % av fallen.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Jag får nästan tårar i ögonen...detta är så vackert!

Verklighet eller dröm, skit samma, jag älskar det. Tack! :)
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Tack :)

Nu är det ju också så att dessa bilder togs när jag just hade upptäckt det här med HDR, och då ville jag ju utforska det konceptet så mycket som möjligt. Jag kan hålla med om att det ser lite banalt ut (speciellt Warszawabilderna tagna från Kulturpalatset), men det är inte lätt när man just har upptäckt nånting nytt, då vill man utforska det till det extrema ibland (så är det för mig). :)
Spårälskaren
Spammer
Spammer

Inlägg av Spårälskaren »

Otroligt fina bilder. Men den första kommentaren var onödigt dum.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Spårälskaren skrev:Otroligt fina bilder. Men den första kommentaren var onödigt dum.
På vilket sätt var den dum?
Låst