Korta "MÄN"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
Korta "MÄN"
Har GS fn problem med sina korta "MÄN" d.v.s. MAN CNG i 700-serien? Flertalet verkar gå bra, andra sämre, beror detta på samma problem som Volvos gasleder? M a o bludder och rycklig gång... Nu har väl GS serviceavtal med Neoplan, men problemen kommer och går regelbundet.
Vad jag vet så går Volvo gasleder bättre och snabbare. Men för att gasbussarna ska axxa till te.x 80 km/h så måste de nog ha massor av mer tid på sig än vad dieselmotorerna behöver. På de korta MAN gasbussarna så finns det dessutom ett störande pipljud när bakdörrarna stängs
. Finns knappt ens några sitt och ståplatser i den bussen också. MAN bussarna har nog problem med att stänga dörrarna ofta. De borde ha en sån markering i golvet som te.x Volvobussarna har.

MAN kan ibland uppfattas som lite "klena", samtidigt som motorn verkar gå oerhört varm på just dessa kortbussar.
Varför vet jag inte, men det är helt klart skillnad på rent och orent även på dessa. Så att Volvo skulle vara ensam om att ha problem, så stämmer det inte. Så gott som alla gasbussar kräver särskilt underhåll.
Varför vet jag inte, men det är helt klart skillnad på rent och orent även på dessa. Så att Volvo skulle vara ensam om att ha problem, så stämmer det inte. Så gott som alla gasbussar kräver särskilt underhåll.
mvh/Jupiter
- Kronobergarn
- Kontakt:
Dom korta man bussarna som oftast bruka gå på L 60, 62, 69, 78, 79, 160, 162, 166, 168... (åker ni dom så kanske det är jag som kör
) för linje 60 del så är det Vegagatan, Bockhornsgatan och St:Paulibacken som är för tuffa för dessa bussar... dom rycker, hoppar, studsar fram... men ibland blir man förvånad att den växlar upp i St:Pauli backen utan några prob... men dom flesta har prob... diselbussar nu tack... helst scania