C15 1267

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

C15 1267

Inlägg av M224 »

Bild
Senast redigerad av M224 den måndag 19 februari 2007 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Mycket trevlig bild, skarp.
Användarens profilbild
Henrik N
Inlägg: 511
Blev medlem: lördag 04 januari 2003 9:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik N »

Trevligt med lite Cx på blå linjen :)
Användarens profilbild
Puggen
Inlägg: 1262
Blev medlem: tisdag 13 september 2005 15:42
Ort: Söderort
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Hur kommer det sig att denna C15 inte är hyttombyggd?

Läcker bild för övrigt :)
Pentax for life!
Sparkfot
Inlägg: 3592
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Puggen skrev:Hur kommer det sig att denna C15 inte är hyttombyggd?

Läcker bild för övrigt :)
För att majoriten av C15 inte är ombyggda :wink:
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Som vanligt börjar jag med att hävda att inga C13-C15 är hyttombyggda i ordets egentliga bemärkelse. Däremot har en hel del av dem försetts med ATP (det nyare hyttsignalsystemet). Det enda i hytten som är ändrat är förarbordet, säkerhetsgreppet och dörrsignalsystemet. Resten är original, till skillnad från "riktiga" hyttombyggda vagnar, där man byggt om hela förarplatsen, bytt förarbromsventil, förarstol och en hel del andra prylar. Men det där visste ni ju redan.

Man kan i alla fall ställa sig frågan: "Hur kommer det sig att två av sju C15-par är ATP-ombyggda?" En delförklaring är att C14 1280-81 och 1298-99 vid tiden före ombyggnaden var försedda med provboggier (på ena vagnen i resp vagnpar) inför C20-leveransen och därför aldrig blev ombyggda. I stället ombyggdes två C15-par (1270-73), som för övrigt vid denna tidpunkt fortfarande var gröna.
Fredrik Klint
Inlägg: 251
Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
Ort: Brandbergen - Haninge

Inlägg av Fredrik Klint »

Eftersom denna blivit dörrombyggd men ej hyttombyggd verkar det som att fjäderspakarna får fortsätta leva, eller?

En annan sak: Tre eller fyra vagnpar C9 har fortfarande den gamla lacken, ska dessa målas om? Eller har de redan blivit ommålade, någon som vet?
Skriv svar