
C15 1267
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Som vanligt börjar jag med att hävda att inga C13-C15 är hyttombyggda i ordets egentliga bemärkelse. Däremot har en hel del av dem försetts med ATP (det nyare hyttsignalsystemet). Det enda i hytten som är ändrat är förarbordet, säkerhetsgreppet och dörrsignalsystemet. Resten är original, till skillnad från "riktiga" hyttombyggda vagnar, där man byggt om hela förarplatsen, bytt förarbromsventil, förarstol och en hel del andra prylar. Men det där visste ni ju redan.
Man kan i alla fall ställa sig frågan: "Hur kommer det sig att två av sju C15-par är ATP-ombyggda?" En delförklaring är att C14 1280-81 och 1298-99 vid tiden före ombyggnaden var försedda med provboggier (på ena vagnen i resp vagnpar) inför C20-leveransen och därför aldrig blev ombyggda. I stället ombyggdes två C15-par (1270-73), som för övrigt vid denna tidpunkt fortfarande var gröna.
Man kan i alla fall ställa sig frågan: "Hur kommer det sig att två av sju C15-par är ATP-ombyggda?" En delförklaring är att C14 1280-81 och 1298-99 vid tiden före ombyggnaden var försedda med provboggier (på ena vagnen i resp vagnpar) inför C20-leveransen och därför aldrig blev ombyggda. I stället ombyggdes två C15-par (1270-73), som för övrigt vid denna tidpunkt fortfarande var gröna.
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
- Ort: Brandbergen - Haninge