Så har vi då lämnat Den gyllene triangeln (
Delhi,
Agra och
Jaipur) för att med Jet Airways ta oss till Kolkata, eller Calcutta som de flesta av oss känner staden. Kolkata var verkligen en positiv upplevelse. Staden är relativt ren och det var lätt att hitta. Spårvagnarna återkommer vi till, vi ska först glädja Buss-Micke och grabbarna med en del bilder på olika modeller av TATA-bussar. TATA är ett indiskt fabrikat och när vi var där så var det oroligheter i en by nära Kolkata där Bengalens regering lovat TATA att få bygga en fabrik på bästa odlingsmark. TATA bygger även bilar och de stora taxibilarna är TATA Ambassador. Känns som gamla ryska bilar. Taxi finns dels de statliga (gula i Kolkata, svarta i Delhi) och de privata (vita). De statliga bokas som Per Paid Taxi på kontor på flygplatserna och på järnvägsstationerna. Sedan visar man lappen för den taxi man blivit tilldelad, behåller lappen tills man nått målet eftersom alla försöker att få en att åka till ett annat hotell där de får bonus, och ge chauffören lappen när man är framme så kan han hämta pengarna man betalt på flygplatsen. På mindre orter kör de efter uppgjorda listor, men det känns som om man blir uppkörd ändå. Privata taxi är dyrare men kör fortare och djärvare (om uttrycket förstås).
CTC (Calcutta Tramway Corp eller nått liknande) har börjat köra med bussar. Några låggolvsbussar såg vi inte. Två ledbussar såg vi under hela resan, varav en i Bangalore och en i Mysore. Roligaste bussen var nog en tvåvånings släpbuss, men den får vi se senare.
Hotell Lytton var ett bra och rent ställe med en trevlig resturang (ovan).
Folk bor alltså under dessa presseningar, och lagar sin mat över öppen eld likt kvinnan lite längre bort i bild. Tegelstenarna närmast är den enkla spis de har. Diska gör man i rännstenen på vissa ställen där det finns vattenposter, och där sköter man även sin hygien. Det är mestadels flyktingar från Bangladesh och småländerna norr därom, men även indiska resandefolk, som bor här med ibland ganska stora familjer.
Och vid Esplanade Tram Terminus finns det förstås många
spårvagnar, och det blir
nästa avsnitt ......

lle.