Bussar i Kolkata (Calcutta) / Indien januari 2007

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bussar i Kolkata (Calcutta) / Indien januari 2007

Inlägg av Olle »

Så har vi då lämnat Den gyllene triangeln (Delhi, Agra och Jaipur) för att med Jet Airways ta oss till Kolkata, eller Calcutta som de flesta av oss känner staden. Kolkata var verkligen en positiv upplevelse. Staden är relativt ren och det var lätt att hitta. Spårvagnarna återkommer vi till, vi ska först glädja Buss-Micke och grabbarna med en del bilder på olika modeller av TATA-bussar. TATA är ett indiskt fabrikat och när vi var där så var det oroligheter i en by nära Kolkata där Bengalens regering lovat TATA att få bygga en fabrik på bästa odlingsmark. TATA bygger även bilar och de stora taxibilarna är TATA Ambassador. Känns som gamla ryska bilar. Taxi finns dels de statliga (gula i Kolkata, svarta i Delhi) och de privata (vita). De statliga bokas som Per Paid Taxi på kontor på flygplatserna och på järnvägsstationerna. Sedan visar man lappen för den taxi man blivit tilldelad, behåller lappen tills man nått målet eftersom alla försöker att få en att åka till ett annat hotell där de får bonus, och ge chauffören lappen när man är framme så kan han hämta pengarna man betalt på flygplatsen. På mindre orter kör de efter uppgjorda listor, men det känns som om man blir uppkörd ändå. Privata taxi är dyrare men kör fortare och djärvare (om uttrycket förstås).

CTC (Calcutta Tramway Corp eller nått liknande) har börjat köra med bussar. Några låggolvsbussar såg vi inte. Två ledbussar såg vi under hela resan, varav en i Bangalore och en i Mysore. Roligaste bussen var nog en tvåvånings släpbuss, men den får vi se senare.

Bild


Bild


Bild


Bild

Hotell Lytton var ett bra och rent ställe med en trevlig resturang (ovan).

Bild

Folk bor alltså under dessa presseningar, och lagar sin mat över öppen eld likt kvinnan lite längre bort i bild. Tegelstenarna närmast är den enkla spis de har. Diska gör man i rännstenen på vissa ställen där det finns vattenposter, och där sköter man även sin hygien. Det är mestadels flyktingar från Bangladesh och småländerna norr därom, men även indiska resandefolk, som bor här med ibland ganska stora familjer.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Och vid Esplanade Tram Terminus finns det förstås många spårvagnar, och det blir nästa avsnitt ......

:wink: lle.
Senast redigerad av Olle den måndag 19 februari 2007 18:41, redigerad totalt 3 gång.
:-)lle
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Gillar taxibilarna, snygga, runda, bulliga, som bilar ska se ut: mjuka.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Trevliga bussbilder, bussarna ser nästan ut att komma från stenåldern.
Ungefär som om vi skulle haft kvar bussar från 40-50 talet..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Väldigt trevliga bilder, Olle! :D
bruse skrev:Gillar taxibilarna, snygga, runda, bulliga, som bilar ska se ut: mjuka.
Det skönaste är nog att modellen fortfarande tillverkas och ser ungefär likadan ut som när den kom för 50 år sedan. :)
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Asienbussar

Inlägg av 218 »

Hej Olle!

Du (eller någon annan?) råkar inte händelsevis ha några bilder från Karachi Pakistan på svenskbussarna från vänstertrafikens dagar? Sädana bilder har man sett allt för sällan och skulle vara väldigt kul att se. Deras trafikinsats blev relativt kort men många levde kvar i skick som nödbostäder etc. (vilket pakistaner som jobbade på SL berättade för mig en gång i tiden). Kanske du eller någon annan dessutom har bilder på stockholmsmetropolerna i Lagos Nigeria? Deras trafikinsats var väl betydligt längre?

Spännande att se vad denna fråga kan ge!

Mvh
Hans
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Bussar i Kolkata (Calcutta) / Indien januari 2007

Inlägg av Thomas Lange »

Olle skrev:TATA bygger även bilar och de stora taxibilarna är TATA Ambassador. Känns som gamla ryska bilar.
Jag tror mig veta att grundkonstruktionen härstammar från den gamla kolonialmakten, Storbritannien, och är en variant av Morris Oxford.
Ju förr dess bättre.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Bussar i Kolkata (Calcutta) / Indien januari 2007

Inlägg av NerdBoy »

Thomas Lange skrev:
Olle skrev:TATA bygger även bilar och de stora taxibilarna är TATA Ambassador. Känns som gamla ryska bilar.
Jag tror mig veta att grundkonstruktionen härstammar från den gamla kolonialmakten, Storbritannien, och är en variant av Morris Oxford.
Det stämmer bra det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador
Skriv svar