Sida 1 av 1
Bevara X1!
Postat: fredag 16 februari 2007 15:05
av Spårälskaren
Jag tycker X1 är så trevliga, att enligt min uppfattning måste minst 1 X1 bevaras. Håller ni med mig?
Re: Bevara X1!
Postat: fredag 16 februari 2007 15:25
av bruse
Spårälskaren skrev:Jag tycker X1 är så trevliga, att enligt min uppfattning måste minst 1 X1 bevaras. Håller ni med mig?
Ja, men vem ska bevara den? "Någon"?
Postat: fredag 16 februari 2007 15:54
av Harald
I København har man bevarat två fyrvagnståg av andra generationens S-tog. Nog vore det väl ynkligt om man inte skulle kunna bevara åtminstone två X1-sätt, d.v.s. ett fyrvagnståg.
Postat: fredag 16 februari 2007 17:39
av M_M
Det här verkar komma upp med jämna mellanrum.
Om man ska bevara någon/några X1 så är antagligen de som skrotas löpande just nu de sämsta exemplaren. Delvis styrs skrotningen av underhållsintervaller men det vore underligt om den inte också styrs av fordonens skick.
Hej
Postat: fredag 16 februari 2007 18:05
av Spårälskaren
Ok. Då lär alltså 3050, 3099 och 3100 varit de allra sämsta eftersom de skrotades 2005 p.g.a ålderdom. Förresten åkte jag X11 3211 igår och den var riktigt sunkig i lacken och skakig och sunkig inuti. Den sämsta X11:an jag åkt iår.
Re: Bevara X1!
Postat: fredag 16 februari 2007 20:01
av Kvarne
bruse skrev:Spårälskaren skrev:Jag tycker X1 är så trevliga, att enligt min uppfattning måste minst 1 X1 bevaras. Håller ni med mig?
Ja, men vem ska bevara den? "Någon"?
Personligen tycker jag att Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle skall vara ansvariga för att ett fyra-vagnars-sett X1or bevaras...
Det vore mäkta tråkigt om inte ett enda X1-sett bevaras, men knappast förvånande...

Postat: fredag 16 februari 2007 20:30
av Donny Lindberg
Spårälskaren skrev:Ok. Då lär alltså 3050, 3099 och 3100 varit de allra sämsta eftersom de skrotades 2005 p.g.a ålderdom. Förresten åkte jag X11 3211 igår och den var riktigt sunkig i lacken och skakig och sunkig inuti. Den sämsta X11:an jag åkt iår.
Inte ålderdom, 3050 var brandskadad och 3100 rejält krockskadad efter närkontakt med stoppbock i Kungsängen, 3099 hade använts som reservdelsförråd en längre tid
Postat: fredag 16 februari 2007 20:53
av poktirity
X1 har väl använts sålänge som pendeltåg har existerat i dess moderna form? (i Stockholm) På så sätt har de ju ett stort historiskt värde som vi får hoppas bevaras!
Re: Bevara X1!
Postat: lördag 17 februari 2007 17:17
av Spårälskaren
Kvarne skrev:bruse skrev:Spårälskaren skrev:Jag tycker X1 är så trevliga, att enligt min uppfattning måste minst 1 X1 bevaras. Håller ni med mig?
Ja, men vem ska bevara den? "Någon"?
Personligen tycker jag att Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle skall vara ansvariga för att ett fyra-vagnars-sett X1or bevaras...
Det vore mäkta tråkigt om inte ett enda X1-sett bevaras, men knappast förvånande...

Jag håller till 100% med dig.
Postat: lördag 17 februari 2007 18:28
av KSE
Jag tror det dröjer innan någon skriver här om bevarandeplaner
Det skulle bara resultera i onödiga trådar om att det var "fel vagn", ""fel använda pengar" eller något annat fel. Det enda man kan vara säker på är att inläggen kommer från de som inte gör ett dyft själva utan bara kräver att "någon" ska göra det dom själva ser sig för goda att göra.