Bevara X1!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Spårälskaren
Spammer
Spammer

Bevara X1!

Inlägg av Spårälskaren »

Jag tycker X1 är så trevliga, att enligt min uppfattning måste minst 1 X1 bevaras. Håller ni med mig?
Användarens profilbild
bruse

Re: Bevara X1!

Inlägg av bruse »

Spårälskaren skrev:Jag tycker X1 är så trevliga, att enligt min uppfattning måste minst 1 X1 bevaras. Håller ni med mig?
Ja, men vem ska bevara den? "Någon"?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

I København har man bevarat två fyrvagnståg av andra generationens S-tog. Nog vore det väl ynkligt om man inte skulle kunna bevara åtminstone två X1-sätt, d.v.s. ett fyrvagnståg.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det här verkar komma upp med jämna mellanrum.

Om man ska bevara någon/några X1 så är antagligen de som skrotas löpande just nu de sämsta exemplaren. Delvis styrs skrotningen av underhållsintervaller men det vore underligt om den inte också styrs av fordonens skick.
Spårälskaren
Spammer
Spammer

Hej

Inlägg av Spårälskaren »

Ok. Då lär alltså 3050, 3099 och 3100 varit de allra sämsta eftersom de skrotades 2005 p.g.a ålderdom. Förresten åkte jag X11 3211 igår och den var riktigt sunkig i lacken och skakig och sunkig inuti. Den sämsta X11:an jag åkt iår.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

bruse skrev:
Spårälskaren skrev:Jag tycker X1 är så trevliga, att enligt min uppfattning måste minst 1 X1 bevaras. Håller ni med mig?
Personligen tycker jag att Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle skall vara ansvariga för att ett fyra-vagnars-sett X1or bevaras...

Det vore mäkta tråkigt om inte ett enda X1-sett bevaras, men knappast förvånande... :roll:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Donny Lindberg

Inlägg av Donny Lindberg »

Spårälskaren skrev:Ok. Då lär alltså 3050, 3099 och 3100 varit de allra sämsta eftersom de skrotades 2005 p.g.a ålderdom. Förresten åkte jag X11 3211 igår och den var riktigt sunkig i lacken och skakig och sunkig inuti. Den sämsta X11:an jag åkt iår.
Inte ålderdom, 3050 var brandskadad och 3100 rejält krockskadad efter närkontakt med stoppbock i Kungsängen, 3099 hade använts som reservdelsförråd en längre tid
poktirity

Inlägg av poktirity »

X1 har väl använts sålänge som pendeltåg har existerat i dess moderna form? (i Stockholm) På så sätt har de ju ett stort historiskt värde som vi får hoppas bevaras!
Spårälskaren
Spammer
Spammer

Inlägg av Spårälskaren »

Kvarne skrev:
bruse skrev:
Personligen tycker jag att Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle skall vara ansvariga för att ett fyra-vagnars-sett X1or bevaras...

Det vore mäkta tråkigt om inte ett enda X1-sett bevaras, men knappast förvånande... :roll:
Jag håller till 100% med dig.
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Jag tror det dröjer innan någon skriver här om bevarandeplaner :cry:
Det skulle bara resultera i onödiga trådar om att det var "fel vagn", ""fel använda pengar" eller något annat fel. Det enda man kan vara säker på är att inläggen kommer från de som inte gör ett dyft själva utan bara kräver att "någon" ska göra det dom själva ser sig för goda att göra.
Det är inte för sent att börja på nytt
Skriv svar