Funderingar kring Lokalbanorna (Sthlm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Funderingar kring Lokalbanorna (Sthlm)
Jo jag satt och funderade lite på lokalbanorna i Stockholm när jag åkte Roslagståget idag. För det första. Någon som har en susning varför det låter som det är "plattor" på hjulen när man åker med dessa tåg (roslagsbanan vill säga).
Sedan satt jag och funderade på hurvida Lidingöbanan och Saltsjöbanan är inkopplade på det "vanliga" spårnätet. Har sett något som liknar spår i marken i varje fall från Saltsjöbanan, men verkade tillsynes nergrävda/igenfyllda.
De har inte stängts av helt?
Sedan satt jag och funderade på hurvida Lidingöbanan och Saltsjöbanan är inkopplade på det "vanliga" spårnätet. Har sett något som liknar spår i marken i varje fall från Saltsjöbanan, men verkade tillsynes nergrävda/igenfyllda.
-
Re: Funderingar kring Lokalbanorna (Sthlm)
Skarvspåret??Igthorn skrev:Någon som har en susning varför det låter som det är "plattor" på hjulen när man åker med dessa tåg (roslagsbanan vill säga).
Lidingöbanan hade ett kort gatuspår från Ropsten till industrispåren i Värtahamnen, men det har tyvärr blivit överasfalterat.Igthorn skrev:Sedan satt jag och funderade på hurvida Lidingöbanan och Saltsjöbanan är inkopplade på det "vanliga" spårnätet. Har sett något som liknar spår i marken i varje fall från Saltsjöbanan, men verkade tillsynes nergrävda/igenfyllda.
Saltsjöbanan har ett spår från Stadsgårdskajen till Södra station via Skanstull. Det är väl fortfarande blockerat av en byggplats vid Danvikstull, men det ska återställas. Det står också lite saker ivägen vid Tegelvikskajen, men ingenting som inte går att flytta ur vägen med en gaffeltruck när man ska förbi.
För ganska precis ett år sedan tog jag mig ut på en liten fotorunda för att utforska gamla tiders förbindelsespår mellan de olika banorna:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=12349
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=12349
- Reimersholme71
- Kontakt:
När jag var ute och åkte buss till Spårvägsmuseum med min lilla familj (sonen är lillast och gillar både tååååå, loke och vange, som han skiljer på med stor precision) i somras gick färden på de där spåren längs kajen vid Hammarby sjö. Det slog mig att det väl vore alldeles utmärkt att ersätta den bussen med spårväg. Hälften av de nödvändiga spåren finns ju redan på kajen, och bussen skulle inte skumpa så förbaskat på gatstenen om den var en spårvagn! 

Byt politik - inte klimat!
- Karsten
Vilken sträcka åkte du?Igthorn skrev:Jo jag satt och funderade lite på lokalbanorna i Stockholm när jag åkte Roslagståget idag. För det första. Någon som har en susning varför det låter som det är "plattor" på hjulen när man åker med dessa tåg (roslagsbanan vill säga).
På Österskärs- och Näsbyparkslinjerna är det på yttersträckorna väldigt slitet skarvspår, kanske du upplevde det som plattor...?
På det nyligen utbytta spåret på Kårstalinjen är svetsarna vid skarvarna inte helt nerslipade, vilket gör att det låter annorlunda när man åker över dem.
Eller så har du helt enkelt åkt i ett fordon med slag i hjulen (plattor). Dessa fordon brukar ganska omgående bytas ut, men den senaste tiden vet jag åtminstone om en motorvagn som gått med ganska ordentliga slag.
Normalt brukar jag åka mot Österskär, fast idag blev det mot Lindholmen. Det lät som jag minns det mest direkt efter Östra Station, men det är inte första gången jag stött på dettta "fenomen", om det nu inte är min vanliga otur att åka med tåg som faktiskt har plattor...Karsten skrev:Vilken sträcka åkte du?
Ljudet från hjulplattor och ljudet från rälsskarvar låter olika. Hjulplattor ger ett smattrande ljud, då det blir ett "dunk" för varje varv hjulen snurrar. Dunket från skarvarna kommer alltid parvis ("du-dunk") och är glesare, ungefär en gång per sekund eller en gång varannan sekund beroende på hur långa rälerna är och vilken hastighet man åker i.Igthorn skrev:Normalt brukar jag åka mot Österskär, fast idag blev det mot Lindholmen. Det lät som jag minns det mest direkt efter Östra Station, men det är inte första gången jag stött på dettta "fenomen", om det nu inte är min vanliga otur att åka med tåg som faktiskt har plattor...Karsten skrev:Vilken sträcka åkte du?
Om det nu var rälsskarvarnas dunkande du hörde så stämmer det att det mest hörs efter Östra station, då det är skarvspår på sträckan Universitetet-Ålkistan (norr om Frescati). Därefter är spåret helsvetsat hela vägen upp till Frösunda, dvs det hörs inget skarvdunk. Och att du upplever ljudet oftare på Österskärslinjen beror på att det är skarvspår hela vägen från Galoppfältet till Åkersberga.
-
Det är den del av spåret som passerar över p-platsen under nya Lidingöbron som är överasfalterat. Bortanför p-platsen gick spåret på egen banvall med vanlig vignolräl, bort till Värtabanans anslutning. Detta spår är helt bortrivet, vilket inte riktigt syns på Patriks (sign. Kildor) bilder eftersom marken där är snötäckt. Denna sträcka har aldrig varit elektrifierad.andreaspain skrev:Lidingöbanan hade ett kort gatuspår från Ropsten till industrispåren i Värtahamnen, men det har tyvärr blivit överasfalterat.
Spårreservatet finns kvar och kan utnyttjas, om så befinns lämpligt, för en framtida Värtaspårväg. Med anslutning till Värtabanan skulle man kunna köra duovagnar (t.ex. Regio Citadis som i övrigt har alla egenskaper som krävs för Lidingöbanan) t.ex. till Stockholm C.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Spåret är i dåligt skick och oelektrifierat, så det är knappast nån bra utgångspunkt för modern kollektivtrafik. Som spåret nu går, från Södra, under Södersjukhuset, längs kajen tills den ansluter till Saltsjöbanan så blir det inte heller någon direkt jättebra relation.Reimersholme71 skrev:. . .gick färden på de där spåren längs kajen vid Hammarby sjö. Det slog mig att det väl vore alldeles utmärkt att ersätta den bussen med spårväg. Hälften av de nödvändiga spåren finns ju redan på kajen, och bussen skulle inte skumpa så förbaskat på gatstenen om den var en spårvagn!
Skulle man återintroducera spårvagnar i Stockholms innerstad finge man göra som man gjorde när hammarby Sjöstad byggdes, Total förnyelse av spåranläggningen.
upplyser VeVeN
Tja, om det skulle bli innerstadspårvägar så kanske det är lönsamt att spårväg-elektrifiera denna sträcka för turistkörningar? Fast å andra sidan, med spårväg i hela innerstaden så finns det nog sträckor så det räcker ändå. Om det däremot blir spårvägifierad saltsjöbana men inte mycket mer till innerstadspårväg så kanske den kan bli en turist/museisnutt?VeVen skrev:Spåret är i dåligt skick och oelektrifierat, så det är knappast nån bra utgångspunkt för modern kollektivtrafik. Som spåret nu går, från Södra, under Södersjukhuset, längs kajen tills den ansluter till Saltsjöbanan så blir det inte heller någon direkt jättebra relation.Reimersholme71 skrev:. . .gick färden på de där spåren längs kajen vid Hammarby sjö. Det slog mig att det väl vore alldeles utmärkt att ersätta den bussen med spårväg. Hälften av de nödvändiga spåren finns ju redan på kajen, och bussen skulle inte skumpa så förbaskat på gatstenen om den var en spårvagn!
Skulle man återintroducera spårvagnar i Stockholms innerstad finge man göra som man gjorde när hammarby Sjöstad byggdes, Total förnyelse av spåranläggningen.

Den täcker dessutom "ungefär" en del av stombusslinje 4's sträckning...
Sträckan Södra station-Eriksdal
Åtminstone tycker jag att en upprustad delsträcka Södra station-Södersjukhuset-Eriksdal borde fungera i någon form. Den är färdig med tunnlar och går helt på egen banvall. Jag gissar att båda tunnlar och spår måste rustas, men ändå...!
- Reimersholme71
- Kontakt:
Reimersholme71 skrev:. . .gick färden på de där spåren längs kajen vid Hammarby sjö. Det slog mig att det väl vore alldeles utmärkt att ersätta den bussen med spårväg. Hälften av de nödvändiga spåren finns ju redan på kajen, och bussen skulle inte skumpa så förbaskat på gatstenen om den var en spårvagn!
Men det var ju inte det jag sa, eller hur? Jag sa att det vore trevligt att ersätta bussen som vi tog från Ringvägen till Spårvägsmuseum med spårväg, och att i så fall så ligger ju ett av de två behövliga spåren redan på kajen. Med en smiley. Jag har inte pratat om att köra spårvagn från Sst till Slussen under SöS.VeVen skrev:Spåret är i dåligt skick och oelektrifierat, så det är knappast nån bra utgångspunkt för modern kollektivtrafik. Som spåret nu går, från Södra, under Södersjukhuset, längs kajen tills den ansluter till Saltsjöbanan så blir det inte heller någon direkt jättebra relation.
Om nu blåbussarna blir spårväg så är det ju inte så mycket mer räls som behövs för att göra just det, att köra spårvagn på kajen till Sofia, eller hur? Och få till ett byte mellan skyttelfärjan och spårvägen vore ju bra.
Byt politik - inte klimat!