Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ja.. då kan man väl visa två bilder från liden när vi ändå är igång.
Aktörer är M31 372 och 360.
Båda är tagna i dag. Vi hadde ju ett sånt bra väder så jag tog mig en fotopromenad som resulterade i dessa och en del andra bilder som snart kanske syns här i forum
På en kort sträcka i Waldermarsuddebacken är det 85 o/oo och dessutom kurva med en extra knick just vid stället. Lägg därtill att när VI kommit in på rakståret med gamlaorignalspår (välslitna) så står V2+V3 där det är som brantast. Har man då haft får låg fart eller missat att sanda så åker man ner igen och får börja om. Vid ombyggnaden av slingan kommer knicken att rätas ut och därmet ökar möjligheten till högre hastighet vilket behövs. Dock är inget datum spikat för byggstart.
Mvh Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Diskussionen uppstod på modellrallaren.com http://www.modellrallaren.com där dom inte trodde mig...
Lade ut Q´s bilder där som något slags bevis...
Verklighetewns övertäffar i detta fallet modellen... eller hur det nu skall vara.
De brantaste spårvägsbackarna som jag har sett i mitt liv är för närvarande i Lissabon. Förr (till 1962) så var ju #21-Fineview linjen i Pittsburgh en av de brantaste för stålhjul på stålräls (utan kugstångsdrift)
mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......