De danske leddvognene i Alexandria
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
De danske leddvognene i Alexandria
Er det noen som vet noe mer om disse? Om det fortsatt er noen igjen i trafikken f.eks?
(detta inlägg är raderat av mig själv, med hänvisning till "otacksamhet är världens lön"...)
Senast redigerad av bruse den måndag 07 april 2003 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Har du sjælv kollat innan du rekommenderar en lænk?bruse skrev:Har du kolalt här: http://www.sporvejsmuseet.dk?
Nico: Ja de ær i trafik.
/T
Med reservation för tyckfel.
(detta inlägg är raderat av mig själv, med hänvisning till "otacksamhet är världens lön"...)
Senast redigerad av bruse den måndag 07 april 2003 18:48, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Om du inte vet, om du inte har kollat infon på lænken, hur kan du då rekomendera den?
Frågestællaren vill ha hjælp med att hitta något. Om man då rekommenderar en lænk så bør man sjælv ha ett hum om vad som finns dær. Vet du inte så behøver du ju inte skriva något.
Men det ær klart - næsta gång du undrar något om Gøteborg kanske jag skall hænvisa dig till http://www.gp.se???? Dær kanske står något.
/Tony
Frågestællaren vill ha hjælp med att hitta något. Om man då rekommenderar en lænk så bør man sjælv ha ett hum om vad som finns dær. Vet du inte så behøver du ju inte skriva något.
Men det ær klart - næsta gång du undrar något om Gøteborg kanske jag skall hænvisa dig till http://www.gp.se???? Dær kanske står något.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
(detta inlägg är raderat av mig själv, med hänvisning till "otacksamhet är världens lön"...)
Senast redigerad av bruse den måndag 07 april 2003 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Stefan Widén
- Inlägg: 3071
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
När ska du lära dig Bruse
Hej Bruse och alla andra!
Det finns två typer av nätsurfare minst...den första typen är som Bruse som surfar runt på alla länkar och har stenkoll på alla roliga sidor och var man exakt hittar fakta. De har förmodligen en synneligen välfylld "favoritmapp" för varje typ av diggabla sajter.....bergbanor..spårvagnar...tunnelbanor...båtar...matställen ölpubar..osv.
Sen finns Vi dödliga som har lite koll ..Dvs vi vet att det finns ett bra forom där man kan ställa frågor och få tipps om var man kan hitta det man söker..speciellt om man är modemuppkopplad är ju detta praktiskt...slippa sitta i timmar för att sen hitta det man söker bakom knuten. det kan ju även vara nyintresserade av "vår" värld som inte direkt förstår skillnaden mellan gröna och blå vagnar.
Slutsats: Om de som besitter den underbara kunskapen att på ett enkelt sätt hjälpa andra användare att hitta svar inte vill hjälpa låt då bli att svara utan släpp fram de som Vill hjälpa andra utan att bli irriterade över att de måste hjälpa till.
I andra sammanhang är det naturligvis mer rätt att varje andvändare själv måste försöka hitta information, innan man tar hjälp.
Idag blir innelek då vi åter håller på att bli insnöade (mer än vänligt då)(enligt vissa)i sthlm...urk....
Mvh Stefan
Det finns två typer av nätsurfare minst...den första typen är som Bruse som surfar runt på alla länkar och har stenkoll på alla roliga sidor och var man exakt hittar fakta. De har förmodligen en synneligen välfylld "favoritmapp" för varje typ av diggabla sajter.....bergbanor..spårvagnar...tunnelbanor...båtar...matställen ölpubar..osv.
Sen finns Vi dödliga som har lite koll ..Dvs vi vet att det finns ett bra forom där man kan ställa frågor och få tipps om var man kan hitta det man söker..speciellt om man är modemuppkopplad är ju detta praktiskt...slippa sitta i timmar för att sen hitta det man söker bakom knuten. det kan ju även vara nyintresserade av "vår" värld som inte direkt förstår skillnaden mellan gröna och blå vagnar.
Slutsats: Om de som besitter den underbara kunskapen att på ett enkelt sätt hjälpa andra användare att hitta svar inte vill hjälpa låt då bli att svara utan släpp fram de som Vill hjälpa andra utan att bli irriterade över att de måste hjälpa till.
I andra sammanhang är det naturligvis mer rätt att varje andvändare själv måste försöka hitta information, innan man tar hjälp.
Idag blir innelek då vi åter håller på att bli insnöade (mer än vänligt då)(enligt vissa)i sthlm...urk....
Mvh Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: När ska du lära dig Bruse
(detta inlägg är raderat av mig själv, med hänvisning till "otacksamhet är världens lön"...)
Senast redigerad av bruse den måndag 07 april 2003 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
(detta inlägg är raderat av mig själv, med hänvisning till "otacksamhet är världens lön"...)
Senast redigerad av bruse den måndag 07 april 2003 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- stormtranz
- Inlägg: 172
- Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
- Ort: Norsborg
(detta inlägg är raderat av mig själv, med hänvisning till "otacksamhet är världens lön"...)
Senast redigerad av bruse den måndag 07 april 2003 18:46, redigerad totalt 2 gång.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
Prøv "Kvasir!...
Tja, du kan jo prøve her.
http://www.geocities.com/alextracks/
Og blant nyhetene fant jeg en fotoutstilling om trikken i Alexandria her:
http://www.egypttoday.com/ET_Feb_2002/m ... irocal.htm
/Baard
http://www.geocities.com/alextracks/
Og blant nyhetene fant jeg en fotoutstilling om trikken i Alexandria her:
http://www.egypttoday.com/ET_Feb_2002/m ... irocal.htm
/Baard
bruse skrev:Varför då? Ska inte frågeställaren själv göra jobbet? Förstår inte varför jag ska göra det åt andra?TonyM skrev: Har du sjælv kollat innan du rekommenderar en lænk?
Frågan gällde nog om vagnarna fortfarande är i trafik i självaste Alexandria.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
- Mikael Lund
- Inlägg: 35
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:25
- Ort: København
Jeg skal ikke kommentere på 'debatten' mellem Bruse og Tony M. andet end at sige, at det måske var lidt hurtigt af Bruse blot at henvise til Sporvejsmuseets Skjoldenæsholms hjemmeside for eksakte oplysninger om hvilke vogne, der fortsat kører i Alexandria, men ret er det ihvertfald, at vi på vor hjemmeside har et ganske stort afsnit om hjemtagelsen af to ex-københavnske vogne fra Alexandria.
Fakta er, at af de 99 vogne samt to rensevogne, som man fik fra København i perioden 1969-72 er der fortfarende 89 Düwag vogne i trafik, mens de to rensevogne blev hensat i begyndelsen af 80-tallet og endeligt skrotade - desværre - mellem 1992 og 1997.
At man ikke fik alle 100 ledvogne fra København, beror på at en vogn - nr. 841 - brændte i København i maj 1969 og vognkassen skrotades i København. Troligen fik ægypterne dog bogierne, idet man stort set overtog alle reservedele fra København.
8 vogne er hugget op i Alexandria - primært efter brand- og/eller større kollisisionsskader - og det er vognene 808, 818, 823, 842, 846, 866, 889 og 896.
2 vogne - 815 og 890 - solgtes i foråret 2001 tilbage til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i Danmark. 815 er i trafik på museet, mens 890 er under renovering i Holbæk. Man kan se detaljer om arbejdet på hjemmesiden http://www.sporvejsmuseet.dk.
Sporvejshistorisk Selskabs medlemsblad BYtrafik havde i august 2001 (nr. 4) en meget stor artikel om sporvejene i Alexandria og projektet med at få de to sporvogne hjem.
Man forventer at køre med Düwag-typen i Alexandria de næste 10 til 20 år - mindst!!! Kosmetisk ser de forfærdelige ud, men teknisk holder de dem fornuftigt vedlige og man er meget glad for vogntypen, mens man er mindre glad for de Ganz- og Kinki-vogne, som man købte som nye i 80-tallet.
Jeg håber, at dette er en tilfredsstillende besvarelse.
Bedste hilsner
Mikael Lund
museumsleder
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Fakta er, at af de 99 vogne samt to rensevogne, som man fik fra København i perioden 1969-72 er der fortfarende 89 Düwag vogne i trafik, mens de to rensevogne blev hensat i begyndelsen af 80-tallet og endeligt skrotade - desværre - mellem 1992 og 1997.
At man ikke fik alle 100 ledvogne fra København, beror på at en vogn - nr. 841 - brændte i København i maj 1969 og vognkassen skrotades i København. Troligen fik ægypterne dog bogierne, idet man stort set overtog alle reservedele fra København.
8 vogne er hugget op i Alexandria - primært efter brand- og/eller større kollisisionsskader - og det er vognene 808, 818, 823, 842, 846, 866, 889 og 896.
2 vogne - 815 og 890 - solgtes i foråret 2001 tilbage til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i Danmark. 815 er i trafik på museet, mens 890 er under renovering i Holbæk. Man kan se detaljer om arbejdet på hjemmesiden http://www.sporvejsmuseet.dk.
Sporvejshistorisk Selskabs medlemsblad BYtrafik havde i august 2001 (nr. 4) en meget stor artikel om sporvejene i Alexandria og projektet med at få de to sporvogne hjem.
Man forventer at køre med Düwag-typen i Alexandria de næste 10 til 20 år - mindst!!! Kosmetisk ser de forfærdelige ud, men teknisk holder de dem fornuftigt vedlige og man er meget glad for vogntypen, mens man er mindre glad for de Ganz- og Kinki-vogne, som man købte som nye i 80-tallet.
Jeg håber, at dette er en tilfredsstillende besvarelse.
Bedste hilsner
Mikael Lund
museumsleder
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Mikael Lund
København
København
Bare hyggelig!Nico skrev:Takk for omfattende svar fra Andy og Mikael
Det ambefalses hvis du er på Skjoldenæsholm etter stengetid en gang å spørre om mulighetene for å få en prøvetur med 815, eller RBG 2412 som er den andre driftsklare leddvognen.
Vognene har kamvalskontroller(?), men er etter min mening ganske lette å kjøre!
Jeg håper forøvrig at man har fått byttet pære i frontlyset på 815 (Jævlig mye lys, eller ikke noe lys)

APTA (Alexandria Passenger Transport Authority) 815

RBG (Rheinischen Bahngessellschaft) 2412
Andreas
- Mikael Lund
- Inlägg: 35
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:25
- Ort: København
Andy spørger til om frontpæren på APTA 815 er blevet skiftet.
Jo, det er den, men det var ikke helt let for den ægyptiske fatning var på en eller anden måde blevet sprængt, således at der stadig stadig bidder af fatningen tilbage - næsten brændt fast!
Men der er nu ny pære i lygten.
I øvrigt kan jeg oplyse, at i Alexandria er det mere reglen end undtagelsen, at der er lys i frontlygten. Og gaderne i Alexandria er ikke alle steder de bedst oplyste.
Men i øvrigt må jeg sige, at jeg kunne forstå hvis alle andre end Andy ville have beklaget sig over det manglende lys i frontlampen på 815 ved mørkets frembrud ved afslutningen på julearrangementet på Skjoldenæsholm. Andy kører udmærket sporvogn, men jeg har ikke indtryk af, at Andy - trods stærke briller - ser så forfærdeligt langt fremad!!!
Men derfor skal der selvfølgelig være lys i frontlampen når man kører i Danmark - selv om det er i Alexandria-udgave!!
Undskyld, Andy!
Bedste hilsner
Mikael Lund
Jo, det er den, men det var ikke helt let for den ægyptiske fatning var på en eller anden måde blevet sprængt, således at der stadig stadig bidder af fatningen tilbage - næsten brændt fast!
Men der er nu ny pære i lygten.
I øvrigt kan jeg oplyse, at i Alexandria er det mere reglen end undtagelsen, at der er lys i frontlygten. Og gaderne i Alexandria er ikke alle steder de bedst oplyste.
Men i øvrigt må jeg sige, at jeg kunne forstå hvis alle andre end Andy ville have beklaget sig over det manglende lys i frontlampen på 815 ved mørkets frembrud ved afslutningen på julearrangementet på Skjoldenæsholm. Andy kører udmærket sporvogn, men jeg har ikke indtryk af, at Andy - trods stærke briller - ser så forfærdeligt langt fremad!!!
Men derfor skal der selvfølgelig være lys i frontlampen når man kører i Danmark - selv om det er i Alexandria-udgave!!
Undskyld, Andy!
Bedste hilsner
Mikael Lund
Mikael Lund
København
København