Sida 1 av 1
Blackpool "supertram" i lågor
Postat: torsdag 25 januari 2007 17:49
av scotland_dan
I går så bran Blackpool supertram pga av ett elfel. föraren klarade sig med lite rökskador.
länk med bild
http://www.blackpooltoday.co.uk/ViewArt ... ID=1991722
Synd, det var en intressant skapelse, få se hur det kan fortsätta efter det här.
-Dan
Postat: torsdag 25 januari 2007 19:37
av essin
Har de supertrams i Blackpool också, där ser man. Jag som trodde att det bara fanns gamla överlevare från 30-talet typ där. Är det bara trafiken med de nya vagnarna eller hela systemet som är i fara nu?
Postat: torsdag 25 januari 2007 19:46
av bruse
Spårvagnar måste förbjudas! Här ser alla vad farliga de är. Bussar brinner aldrig.
Postat: torsdag 25 januari 2007 21:35
av scotland_dan
Det är en "one of a kind" specialbyggd av ett gäng "entusiaster"
de har försökt att saluföra denna vagn lite här och där.
mer info
här
Dom hävdar ett väldigt lågt pris om jag minns rätt för denna skapelse. Var inblandad i lite diskussioner om att hjälpa dom med lite utveckling, vet inte hur det blir nu med det.
Har haft vissa tankar om vad man skulle behöva göra för att en dylik best skulle fungera på lidingöbanan, tror dock inte att man ska satsa på ett dylikt högrisk projekt, förmycket att göra för att få den att fungera i vårat klimat. Gick på dispens på banan i Blackpool, hade aldrig klartecken att gå med passagerar (anledningen till att den var tom vid branden).
-Dan
Postat: torsdag 25 januari 2007 21:56
av Darkwand
bruse skrev:Spårvagnar måste förbjudas! Här ser alla vad farliga de är. Bussar brinner aldrig.
Åtminstonde inte på samma plats och alldrig samtidigt

Postat: fredag 26 januari 2007 0:52
av Johan Eriksson
x
Postat: fredag 26 januari 2007 18:19
av Olle
scotland_dan skrev:Det är en "one of a kind" specialbyggd av ett gäng "entusiaster"
de har försökt att saluföra denna vagn lite här och där.
mer info
här
Dom hävdar ett väldigt lågt pris om jag minns rätt för denna skapelse. Var inblandad i lite diskussioner om att hjälpa dom med lite utveckling, vet inte hur det blir nu med det.
Har haft vissa tankar om vad man skulle behöva göra för att en dylik best skulle fungera på lidingöbanan, tror dock inte att man ska satsa på ett dylikt högrisk projekt, förmycket att göra för att få den att fungera i vårat klimat. Gick på dispens på banan i Blackpool, hade aldrig klartecken att gå med passagerar (anledningen till att den var tom vid branden).
-Dan
Jag vill minnas att man på 80-talet hade några tvåvåningsspårvagnar som var uppbyggda på bussdelar. Jag besökte spårvagnshallen i Blackpool 1982 (+/- 1 år, minns ej) och då hade man just fått dessa levererade tror jag. Det var också av kostnadsskäl. På 80-talet var det inte opportunt att bygga spårvagnar. Speciellt inte i England.

lle.
Postat: onsdag 31 januari 2007 11:42
av M_M
Undrar om det hade gjort någon nytta med brand/rökvarnare som automatiskt sänker strömavtagaren och bryter huvudbrytaren?
Postat: fredag 02 februari 2007 7:15
av Björn Ehnberg
scotland_dan skrev:Det är en "one of a kind" specialbyggd av ett gäng "entusiaster"
de har försökt att saluföra denna vagn lite här och där.
mer info
här
Dom hävdar ett väldigt lågt pris om jag minns rätt för denna skapelse. Var inblandad i lite diskussioner om att hjälpa dom med lite utveckling, vet inte hur det blir nu med det.
Har haft vissa tankar om vad man skulle behöva göra för att en dylik best skulle fungera på lidingöbanan, tror dock inte att man ska satsa på ett dylikt högrisk projekt, förmycket att göra för att få den att fungera i vårat klimat. Gick på dispens på banan i Blackpool, hade aldrig klartecken att gå med passagerar (anledningen till att den var tom vid branden).
-Dan
Lidingöbanan? Nej, hu så hemskt!
Förresten Danne, vad är det som brinner så i vagnen? Är inte konstruktionsmaterialen i en modern vagn bättre flamskyddade?
Mvh.
Björn
Postat: fredag 02 februari 2007 18:06
av Ragnar Domstad
När Göteborg skulle köpa senaste typen av spårvagnar var det en grupp från Göteborg på besök i Blackpool. Jag tyckte att det man då visade var en "garageprodukt". Man hade sagt att det var en spårvagn för halva priset. En i internationella sammanhang högt uppsatt person sa då "half of what?" kommer jag ihåg. Den vagn som nu brann verkar vara en senare upplaga, men jag tror att man helt enkelt inte har haft tillräckligt med kapital för att ta fram en bra produkt. Den vagn vi såg i Blackpool var byggd av Pullman, förresten.
Postat: fredag 02 februari 2007 18:37
av scotland_dan
Blir lite osäker men tror att det ska vara samma vagn som alltid. de målade om den för inte så länge sedan vilket kanske kan förvilla lite.
Helt riktigt att den branden ser för "Sotande" ut samt för gul för att
komma från "low smoke" "fire retardant" kablar samt annat.
"garageprodukt" är nog rätta ordet.
Vill inte riktigt vara för hård mot dom dock. iom begränsningar i budget så kanske man inte har använt alla material och grunkor som man plannerar att använda om det hade tagit fart med projektet. dvs det är lite av en rullande mock+up eller konceptstudie.
Balla fordon ska ju ha flammor längs med sidorna det vet ju vilken unge som helst......
-Daniel
Postat: fredag 02 februari 2007 23:46
av M_M
scotland_dan skrev:Blir lite osäker men tror att det ska vara samma vagn som alltid. de målade om den för inte så länge sedan vilket kanske kan förvilla lite.
Helt riktigt att den branden ser för "Sotande" ut samt för gul för att
komma från "low smoke" "fire retardant" kablar samt annat.
"garageprodukt" är nog rätta ordet.
Om jag skulle bygga en prototyp just för att utvärdera olika tekniska lösningar, och det just skulle vara en prototyp, så skulle det nog ligga nära till hands att använda "vanliga" kablar istället för de avsevärt mycket dyrare som är värmebeständiga / ej brännbara o.s.v., delvis för att man ska slippa tänka på kostnaden för kablage o.s.v. när man ändrar i en konstruktion.
scotland_dan skrev:Vill inte riktigt vara för hård mot dom dock. iom begränsningar i budget så kanske man inte har använt alla material och grunkor som man plannerar att använda om det hade tagit fart med projektet. dvs det är lite av en rullande mock+up eller konceptstudie.
Dessutom är det väl lite si och så med hur hälsosamma vissa brandsäkra prylar är i de fall det faktiskt inte brinner. Det har ju talats en hel del negativt om bromerande flamskyddsmedel t.ex...
Den där gamla hederliga metoden att använda metall som byggmaterial där det förekommer någon som helst brandfara känns som en rätt bra ide.
scotland_dan skrev:Balla fordon ska ju ha flammor längs med sidorna det vet ju vilken unge som helst......
Sant

Hur gick det sen...
Postat: tisdag 13 februari 2007 18:33
av scotland_dan
Artikel om vad som hände
http://www.britishtramsonline.co.uk/newsjan07.html
samt bild
Mats pratade om stål som bra material....jag har via omvägar hört nu att utrustningen eller en del av utrustningen som brann befann sig i en
trälåda......
Mer bilder finns
Här och
Här
Olycksutredning
påbörjad
-Dan
Postat: onsdag 14 februari 2007 0:05
av VeVen
Av första bilden att döma så verka vagnen ha varit byggd med nåt material som producerar en massa svart rök när det brinner. Dessutom skulle alltså i alla fall en del utrustning vara placerad i trälådor!
Jag undrar därför: Vem i fridens dagar skulle man kunna tänka sig vilja köpa en sådan vagn? Lågt pris sägs det, men man får tydligen vad man betalar för.
tänker VeVeN
Postat: onsdag 14 februari 2007 14:37
av M_M
VeVen skrev:Av första bilden att döma så verka vagnen ha varit byggd med nåt material som producerar en massa svart rök när det brinner. Dessutom skulle alltså i alla fall en del utrustning vara placerad i trälådor!
Jag undrar därför: Vem i fridens dagar skulle man kunna tänka sig vilja köpa en sådan vagn? Lågt pris sägs det, men man får tydligen vad man betalar för.
Ingen, men varför inte en vagn byggd på exakt samma ritningar förutom att den i serietillverkning har metall istället för trä kring elektriska installationer, använder plaster som inte är brandbenägna o.s.v.?
Det enda självändamålet i att bygga en prototyp med lika säkra material som serieproducerade vagnar är att undvika ett sånthär stort PR-fiasko.
Postat: onsdag 14 februari 2007 17:33
av VeVen
mats skrev:VeVen skrev:Av första bilden att döma så verka vagnen ha varit byggd med nåt material som producerar en massa svart rök när det brinner. Dessutom skulle alltså i alla fall en del utrustning vara placerad i trälådor!
Jag undrar därför: Vem i fridens dagar skulle man kunna tänka sig vilja köpa en sådan vagn? Lågt pris sägs det, men man får tydligen vad man betalar för.
Ingen, men varför inte en vagn byggd på exakt samma ritningar förutom att den i serietillverkning har metall istället för trä kring elektriska installationer, använder plaster som inte är brandbenägna o.s.v.?
Det enda självändamålet i att bygga en prototyp med lika säkra material som serieproducerade vagnar är att undvika ett sånthär stort PR-fiasko.
Hela iden med en prototyp är att den skall likna den slutgiltiga versionen så mycket som möjligt. Det är inte bara den rena funktionen som skall utvärderas utan också många alla möjliga andra aspekter som exempelvis säkerhet. Jag skulle inte vilja kalla det objekt som står i ljusan låga på bilden ovan för en prototyp, utan ett hembygge, möjligen nån slags "testplattform". Apparatlåda i trä känns helt enkelt inte proffsigt!
Det här är en god illustration till varför utveckling av tekniskt komplicerade produkter är en väldigt resurskrävande verksamhet om man har ambitionen att uppfylla nutidens alla krav. Själva grundfunktionen är bara en sak, sedan har vi brandsäkerhet, krocksäkerhet, servicevänlighet, produktionsvänlighet (att den skall gå att producera effektivt), ergonomi, etc. etc. etc.
påpekar VeVeN
Postat: torsdag 15 februari 2007 1:56
av M_M
VeVen skrev:mats skrev:VeVen skrev:Av första bilden att döma så verka vagnen ha varit byggd med nåt material som producerar en massa svart rök när det brinner. Dessutom skulle alltså i alla fall en del utrustning vara placerad i trälådor!
Jag undrar därför: Vem i fridens dagar skulle man kunna tänka sig vilja köpa en sådan vagn? Lågt pris sägs det, men man får tydligen vad man betalar för.
Ingen, men varför inte en vagn byggd på exakt samma ritningar förutom att den i serietillverkning har metall istället för trä kring elektriska installationer, använder plaster som inte är brandbenägna o.s.v.?
Det enda självändamålet i att bygga en prototyp med lika säkra material som serieproducerade vagnar är att undvika ett sånthär stort PR-fiasko.
Hela iden med en prototyp är att den skall likna den slutgiltiga versionen så mycket som möjligt. Det är inte bara den rena funktionen som skall utvärderas utan också många alla möjliga andra aspekter som exempelvis säkerhet. Jag skulle inte vilja kalla det objekt som står i ljusan låga på bilden ovan för en prototyp, utan ett hembygge, möjligen nån slags "testplattform". Apparatlåda i trä känns helt enkelt inte proffsigt!
Det är väl mest en språkfråga var man drar gränsen mellan prototyp och testplattform/provbygge. Men visst, apparatlådorna kunde man kostat på sig att bygga i metall, fast å andra sidan så var det säkert en såndär lösning där personen som fixar eltekniken inte kan svetsa och insåg att det blir färdigt en dag tidigare om han sågar till något i trä.
Däremot är det nog rätt smidigt att utgå från en metalllåda och sedan sätta fast en träplatta där man smidigt kan skruva fast alla prylar med träskruvar istället för att behöva borra (och då ta ut *all* elektronik och tvätta efteråt för att unvika metallspån) och dra genomgående skruv med mutter (som kanske kräver att man lossar hela skåpet för att komma åt baksidan - i ett serieexemplar så gängar man nog i metallen)... (visst, man kan banka hål i tillräckligt blöt metall med en pryl och dra i skruvar som gängar i metallen, men det känns inte helt seriöst).
VeVen skrev:Det här är en god illustration till varför utveckling av tekniskt komplicerade produkter är en väldigt resurskrävande verksamhet om man har ambitionen att uppfylla nutidens alla krav. Själva grundfunktionen är bara en sak, sedan har vi brandsäkerhet, krocksäkerhet, servicevänlighet, produktionsvänlighet (att den skall gå att producera effektivt), ergonomi, etc. etc. etc.
Jovisst, fast att uppfylla alla de kraven före man verkligen har kontrollerat att konstruktionen rent drifttekniskt fungerar är lite vanskligt. Ett storföretag kan bestämma sig för att "vi ska bygga en spårvagn, det SKA gå" liksom, och räkna med att 90% av projekten är lönsamma och 10% är olönsamma för att det smugit in sig extrajobb (procentsatserna är påhittade) men om ett litet företag tar fram en enda produkt så vill man nog inte riskera att råka hamna i ett av de där olönsamma fallen, och om man hamnar där så gäller det att upptäcka det så snabbt som möjligt så att man kan dra i bromsen innan utgifterna skenar iväg.