länk med bild
http://www.blackpooltoday.co.uk/ViewArt ... ID=1991722

Synd, det var en intressant skapelse, få se hur det kan fortsätta efter det här.
-Dan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jag vill minnas att man på 80-talet hade några tvåvåningsspårvagnar som var uppbyggda på bussdelar. Jag besökte spårvagnshallen i Blackpool 1982 (+/- 1 år, minns ej) och då hade man just fått dessa levererade tror jag. Det var också av kostnadsskäl. På 80-talet var det inte opportunt att bygga spårvagnar. Speciellt inte i England.scotland_dan skrev:Det är en "one of a kind" specialbyggd av ett gäng "entusiaster"
de har försökt att saluföra denna vagn lite här och där.
mer info här
Dom hävdar ett väldigt lågt pris om jag minns rätt för denna skapelse. Var inblandad i lite diskussioner om att hjälpa dom med lite utveckling, vet inte hur det blir nu med det.
Har haft vissa tankar om vad man skulle behöva göra för att en dylik best skulle fungera på lidingöbanan, tror dock inte att man ska satsa på ett dylikt högrisk projekt, förmycket att göra för att få den att fungera i vårat klimat. Gick på dispens på banan i Blackpool, hade aldrig klartecken att gå med passagerar (anledningen till att den var tom vid branden).
-Dan
Lidingöbanan? Nej, hu så hemskt!scotland_dan skrev:Det är en "one of a kind" specialbyggd av ett gäng "entusiaster"
de har försökt att saluföra denna vagn lite här och där.
mer info här
Dom hävdar ett väldigt lågt pris om jag minns rätt för denna skapelse. Var inblandad i lite diskussioner om att hjälpa dom med lite utveckling, vet inte hur det blir nu med det.
Har haft vissa tankar om vad man skulle behöva göra för att en dylik best skulle fungera på lidingöbanan, tror dock inte att man ska satsa på ett dylikt högrisk projekt, förmycket att göra för att få den att fungera i vårat klimat. Gick på dispens på banan i Blackpool, hade aldrig klartecken att gå med passagerar (anledningen till att den var tom vid branden).
-Dan
Om jag skulle bygga en prototyp just för att utvärdera olika tekniska lösningar, och det just skulle vara en prototyp, så skulle det nog ligga nära till hands att använda "vanliga" kablar istället för de avsevärt mycket dyrare som är värmebeständiga / ej brännbara o.s.v., delvis för att man ska slippa tänka på kostnaden för kablage o.s.v. när man ändrar i en konstruktion.scotland_dan skrev:Blir lite osäker men tror att det ska vara samma vagn som alltid. de målade om den för inte så länge sedan vilket kanske kan förvilla lite.
Helt riktigt att den branden ser för "Sotande" ut samt för gul för att
komma från "low smoke" "fire retardant" kablar samt annat.
"garageprodukt" är nog rätta ordet.
Dessutom är det väl lite si och så med hur hälsosamma vissa brandsäkra prylar är i de fall det faktiskt inte brinner. Det har ju talats en hel del negativt om bromerande flamskyddsmedel t.ex...scotland_dan skrev:Vill inte riktigt vara för hård mot dom dock. iom begränsningar i budget så kanske man inte har använt alla material och grunkor som man plannerar att använda om det hade tagit fart med projektet. dvs det är lite av en rullande mock+up eller konceptstudie.
Santscotland_dan skrev:Balla fordon ska ju ha flammor längs med sidorna det vet ju vilken unge som helst......
![]()
![]()
Ingen, men varför inte en vagn byggd på exakt samma ritningar förutom att den i serietillverkning har metall istället för trä kring elektriska installationer, använder plaster som inte är brandbenägna o.s.v.?VeVen skrev:Av första bilden att döma så verka vagnen ha varit byggd med nåt material som producerar en massa svart rök när det brinner. Dessutom skulle alltså i alla fall en del utrustning vara placerad i trälådor!
Jag undrar därför: Vem i fridens dagar skulle man kunna tänka sig vilja köpa en sådan vagn? Lågt pris sägs det, men man får tydligen vad man betalar för.
Hela iden med en prototyp är att den skall likna den slutgiltiga versionen så mycket som möjligt. Det är inte bara den rena funktionen som skall utvärderas utan också många alla möjliga andra aspekter som exempelvis säkerhet. Jag skulle inte vilja kalla det objekt som står i ljusan låga på bilden ovan för en prototyp, utan ett hembygge, möjligen nån slags "testplattform". Apparatlåda i trä känns helt enkelt inte proffsigt!mats skrev:Ingen, men varför inte en vagn byggd på exakt samma ritningar förutom att den i serietillverkning har metall istället för trä kring elektriska installationer, använder plaster som inte är brandbenägna o.s.v.?VeVen skrev:Av första bilden att döma så verka vagnen ha varit byggd med nåt material som producerar en massa svart rök när det brinner. Dessutom skulle alltså i alla fall en del utrustning vara placerad i trälådor!
Jag undrar därför: Vem i fridens dagar skulle man kunna tänka sig vilja köpa en sådan vagn? Lågt pris sägs det, men man får tydligen vad man betalar för.
Det enda självändamålet i att bygga en prototyp med lika säkra material som serieproducerade vagnar är att undvika ett sånthär stort PR-fiasko.
Det är väl mest en språkfråga var man drar gränsen mellan prototyp och testplattform/provbygge. Men visst, apparatlådorna kunde man kostat på sig att bygga i metall, fast å andra sidan så var det säkert en såndär lösning där personen som fixar eltekniken inte kan svetsa och insåg att det blir färdigt en dag tidigare om han sågar till något i trä.VeVen skrev:Hela iden med en prototyp är att den skall likna den slutgiltiga versionen så mycket som möjligt. Det är inte bara den rena funktionen som skall utvärderas utan också många alla möjliga andra aspekter som exempelvis säkerhet. Jag skulle inte vilja kalla det objekt som står i ljusan låga på bilden ovan för en prototyp, utan ett hembygge, möjligen nån slags "testplattform". Apparatlåda i trä känns helt enkelt inte proffsigt!mats skrev:Ingen, men varför inte en vagn byggd på exakt samma ritningar förutom att den i serietillverkning har metall istället för trä kring elektriska installationer, använder plaster som inte är brandbenägna o.s.v.?VeVen skrev:Av första bilden att döma så verka vagnen ha varit byggd med nåt material som producerar en massa svart rök när det brinner. Dessutom skulle alltså i alla fall en del utrustning vara placerad i trälådor!
Det enda självändamålet i att bygga en prototyp med lika säkra material som serieproducerade vagnar är att undvika ett sånthär stort PR-fiasko.
Jovisst, fast att uppfylla alla de kraven före man verkligen har kontrollerat att konstruktionen rent drifttekniskt fungerar är lite vanskligt. Ett storföretag kan bestämma sig för att "vi ska bygga en spårvagn, det SKA gå" liksom, och räkna med att 90% av projekten är lönsamma och 10% är olönsamma för att det smugit in sig extrajobb (procentsatserna är påhittade) men om ett litet företag tar fram en enda produkt så vill man nog inte riskera att råka hamna i ett av de där olönsamma fallen, och om man hamnar där så gäller det att upptäcka det så snabbt som möjligt så att man kan dra i bromsen innan utgifterna skenar iväg.VeVen skrev:Det här är en god illustration till varför utveckling av tekniskt komplicerade produkter är en väldigt resurskrävande verksamhet om man har ambitionen att uppfylla nutidens alla krav. Själva grundfunktionen är bara en sak, sedan har vi brandsäkerhet, krocksäkerhet, servicevänlighet, produktionsvänlighet (att den skall gå att producera effektivt), ergonomi, etc. etc. etc.