Göteborgs spårvagnar når inte ens 25 km/h

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Göteborgs spårvagnar når inte ens 25 km/h

Inlägg av Erik Sandblom »

På Wikipedia finns kilometeruppgifter på de olika spårvagnslinjerna
http://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgs_ ... gusti_2006

Genom att dela dessa med tidsangivelserna i tidtabellsboken får jag fram att Göteborgs spårvagnar inte når upp i 25 km/h i medelfart, om man räknar bort sträckorna Drottningtorget-Gamlestan och Gamlestan-Angered.

Jag blev lite paff. Det verkar skilja fem minuter mellan snabbaste tur (lågtrafik) och långsammaste (högtrafik). Med fler låggolvsvagnar, kontaktlösa kort och lägre beläggning/tätare turer så kanske man kan knapra några minuter så att medelfarten kommer över 25. Men ändå, jag tycker det är långsamt.

En cyklist kan göra fem kilometer på en kvart, om det inte är för många trafikljus. En spårvagn kan vara lika snabb som cyklisten på avstånd över 5 km om medelfarten är 25 km/h och väntetiden inte mer än tre minuter.

Men det är få sträckor i Göteborg där det stämmer, bara snabbspåren och Korsvägen-Linnéplatsen/Marklandsgatan.

Uppenbarligen är spårvagnen ett snabbare alternativ än att gå, men sällan snabbare än cykeln och bara snabbare än bilen om man räknar med parkering och sånt.

Om man verkligen vill att folk ska ställa bilen, krävs alltså omfattande investeringar. I K2020 finns inritat en tunnel mellan Linnéplatsen och Stigbergstorget, och bro över älven till Lindholmen. Det behövs, och mer därtill för att spårvagnen ska kunna öka medelfarten och minska omvägarna.

Jag tycker 30 km/h i genomsnitt i tätbygd är ett måste om Göteborg ska ha en kollektivtrafik som verkligen lockar bilister.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tunnelbanan i Stockholm som ändå går på egen banvall utan korsande trafik, uppnår inte ens 30 km/h i snitt inklusive stationsuppehåll. Har för mig det ligger på 22. Om jag har rätt med 22, så är era spårvagnar grymt snabba!

Men rätta mig om jag har fel.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

bruse skrev:Tunnelbanan i Stockholm som ändå går på egen banvall utan korsande trafik, uppnår inte ens 30 km/h i snitt inklusive stationsuppehåll. Har för mig det ligger på 22. Om jag har rätt med 22, så är era spårvagnar grymt snabba!

Men rätta mig om jag har fel.

Jag såg en uppgift här på forum att det är 30, 35, och 40 km på grön, röd och blå linje. Men det gäller ju från perrongen, så det där om 22 km/h kanske gäller från ingången i gatunivå.

Det tar fem minuter att promenera 400 meter. Det blir en avsevärd tidsförlust om själva tunnelbanefärden tar 10 minuter, och perrongerna ligger 200m från ingången.

Tunnelsträckor som Korsvägen-Chalmers och Linnéplatsen-Stigbergstorget-Lindholmen gör att man kan öka snittfarten men ändå ha kvar hållplatserna i gatunivå.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Snabbt överslag, det skiljer säkert en del på de olika grenarna:

Hässelby strand och Hagsätra ligger 18,6+10,0 km från varandra, resan tar cirka 56 minuter = cirka 30 km/h.

Mörby centrum och Fruängen ligger 11,1+8,1 km från varandra, resan tar cirka 33 minuter = cirka 35 km/h.

Akalla och Kungsträdgården ligger 17,9 km från varandra, resan tar cirka 22 minuter = cirka 50 km/h.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ok, jag ska va tyst.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Finns det linjelängder för Gbg:s spårvägar någonstans?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk skrev:Finns det linjelängder för Gbg:s spårvägar någonstans?

Nej, bara i mitt inlägg :roll:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgs_ ... gusti_2006

Jag har inte hittat delsträckor, men enligt Eniro är vägavståndet sådant att spårvagnen Frölunda-Korsvägen ligger på 27,6 km/h och Marklandsgatan-Korsvägen på 29. Det är rätt okej.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det finns hänvisningar till dokument om sådant om du söker runt lite på forum. Se nu detta som ett tips, jag hinner desvärre inte söka själv.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Erik Sandblom skrev:

Nej, bara i mitt inlägg :roll:
Hoppsan sa. Snabbgenomgången var lite slarvig... :-/
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

42 minuter för de 19km:arna mellan Angered och Kungssten blir 27 km/h. Två minuter per hållplats.

Mellan Länsmansgården och Kortedala tar det 70 minuter för 24,6 km, 21 km/h. 1,5 min per hållplats.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Ekonomisk skrev:42 minuter för de 19km:arna mellan Angered och Kungssten blir 27 km/h. Två minuter per hållplats.

Vildmarken mellan Högsbo och Gamlestan kan man passera snabbt, vilket höjer värdet. De "riktiga" tågen håller ju 140 km/h i de trakterna, och bilarna kör fort med. Snittfarten på 27,6 mellan Frölunda och Korsvägen är mer imponerande, i och med att det är tät bebyggelse hela vägen.

Genomsnittsavståndet mellan hållplatserna på femmans linje är 476 meter. Det tar bara sex minuter att gå, så man har "aldrig" mer än tre minuters gångväg till hållplatsen. Jag tycker man borde kunna glesa ut det. Kanske inte i innerstan, men längre ut.

Och så borde man fixa så att Göta Älvbron kan passeras i full fart.
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Jag vet att det stod i Metro (Pling) för ett tag sedan vilka medelhastigheter de olika linjerna hade. Jag tycker de värden som nämns här stämmer hyfsat med vad jag kommer ihåg, typ mellan 20-26km/h för de olika linjerna.

Problemet ligger i centrum. Jag tror trafikkontoret har en karta över spårvägens genomsnittshastighet med olika färg för olika hastighet. I princip blir allt väldigt rött (långsamt) i centrum, med hastighet på ca 5km/h.

Tunnelbanan i Stockholm har jag för mig är:
Grön har strax under 30km/h.
Röd har strax över 30km/h.
Blå har går en bit över 35km/h.
Jag vet inte vilka faktorer som det tagits hänsyn till i dessa beräkningar.

Göteborg skulle som tidigare nämnts behöva öka hastigheten i innerstaden, frågan är bara hur. Jag har hört någon säga att Göteborg har världens snabbaste spårväg ovan marken... men kanske räcker inte det i längden.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Erik Sandblom skrev:Genomsnittsavståndet mellan hållplatserna på femmans linje är 476 meter. Det tar bara sex minuter att gå, så man har "aldrig" mer än tre minuters gångväg till hållplatsen. Jag tycker man borde kunna glesa ut det. Kanske inte i innerstan, men längre ut.
Det är inte bara på femman som det är tätt mellan hållplatserna. På många håll i ytterområdena skulle det kunna vara längre mellan hållplatserna om det inte vore för den mycket oflexibla stadplanering som har tillämpats i Sverige de senaste 60-70 åren. Hållplatserna är placerade vid befintliga gångvägar och att t.ex. slå ihop två hållplatser är ofta en dålig lösning eftersom den nya hållplatsen blir svårtillgänglig. Då återstår bara att dra in hållplatser, vilket leder till mycket stora avstånd. I innerstaden, som till stora delar är byggd efter en flexibel rutnätsplan, har det varit mycket lättare att öka hållplatsavstånden, vilket också har skett.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Patrik S skrev:Jag vet att det stod i Metro (Pling) för ett tag sedan vilka medelhastigheter de olika linjerna hade. Jag tycker de värden som nämns här stämmer hyfsat med vad jag kommer ihåg, typ mellan 20-26km/h för de olika linjerna.

Problemet ligger i centrum. Jag tror trafikkontoret har en karta över spårvägens genomsnittshastighet med olika färg för olika hastighet. I princip blir allt väldigt rött (långsamt) i centrum, med hastighet på ca 5km/h.

klipp

Göteborg skulle som tidigare nämnts behöva öka hastigheten i innerstaden, frågan är bara hur. Jag har hört någon säga att Göteborg har världens snabbaste spårväg ovan marken... men kanske räcker inte det i längden.

Den låga farten innerstan beror på många som stiger på och av, i kombination med att hållplatserna ligger tätt.

Vad man gör mot åt detta är dels att sätta in låggolvsvagnar, dels att införa kontaktlösa kort som snabbar stämplingen. Anledningen till att låggolvsvagnar är snabbare vid hållplatserna är att folk snabbt kommer på och av, även om de är många. Om varje resenär kommer på/av vagnen en sekund snabbare med låggolv, och det är 20 resenärer per dörr och tre hållplatser, så har man sparat en hel minut.

Jag tror dom två sakerna kan minska restiden genom innerstan med flera minuter.

Sen har vi Operalänken och bron Stigbergstorget-Lindholmen som gör att man kommer runt/förbi innerstan, vilket ger både direktare resvägar och högre medelfart.

Jag bara hoppas att dessa kan genomföras innan en ny stadsmotorväg. Även en mindre överströmning av resor från bil till spårvagn gör att belastningen på Tingstadstunneln minskar.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Sen har vi Operalänken och bron Stigbergstorget-Lindholmen som gör att man kommer runt/förbi innerstan, vilket ger både direktare resvägar och högre medelfart.
Utan spårväg genom Gullbergsvass leder inte Operalänken (Lilla Torget-Operan-Lilla Bommen) till ökad reshastighet, på grund av den längre körvägen samt det faktum att man måste passera snittet Nordstaden-Centralstionen-Åkareplatsen. Skall man det hållet är det faktiskt effektivare och totalt sett snabbare att köra genom Brunnsparken.

//Tony
TramTok

Inlägg av TramTok »

Två ställen i stan som absolut skulle snabba upp trafiken: En bättre lösning mellan Järntorget-Hagakyrkan-Grönsakstorget, samt att få bort den korsande biltrafiken på Avenyn.

Det förstnämnda är en riktigs tidslukare och en tunnel mellan Järntorget och Grönsakstorget kanske hade varit en bra ide. Ännu bättre hade ju varit att gräva ned biltrafiken för att inte döda stadsmiljön, säkert like smartare och enklare om man vill slippa underjordiska stationer och korsningar för spårväg i underjorden.

Det andra när det gäller Avenyn tycker jag absolut borde genomföras för att inte minst förlänga Avenyn. Många som går längs Avenyn vänder vid korsningarna med allén, vilket är trist om man nu vill öppna upp Södra Älvstranden och "förlänga Avenyn". De två alléerna borde grävas ned under Avenyn för att få bort dem. Kanske inte snabbar upp lika mycket som föregående, men Avenyn skulle definitivt bli trevligare! De som skall in på Avenyn med bil kan köra från andra tillfartsvägar.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TramTok skrev:Två ställen i stan som absolut skulle snabba upp trafiken: En bättre lösning mellan Järntorget-Hagakyrkan-Grönsakstorget, samt att få bort den korsande biltrafiken på Avenyn.
Det är på gång. Spårvägen i södra älvstranden är redan beslutad.
TramTok skrev: Det andra när det gäller Avenyn tycker jag absolut borde genomföras för att inte minst förlänga Avenyn. Många som går längs Avenyn vänder vid korsningarna med allén, vilket är trist om man nu vill öppna upp Södra Älvstranden och "förlänga Avenyn". De två alléerna borde grävas ned under Avenyn för att få bort dem. Kanske inte snabbar upp lika mycket som föregående, men Avenyn skulle definitivt bli trevligare! De som skall in på Avenyn med bil kan köra från andra tillfartsvägar.
Området från Parkgatan ner till Kungsportsbron är ganska ogästvänligt, ja. Vore kanske utmärkt att få dessa viktiga korsningar planskilda. Bra idé!

//Tony
TramTok

Inlägg av TramTok »

TonyM skrev:
TramTok skrev:Två ställen i stan som absolut skulle snabba upp trafiken: En bättre lösning mellan Järntorget-Hagakyrkan-Grönsakstorget, samt att få bort den korsande biltrafiken på Avenyn.
Det är på gång. Spårvägen i södra älvstranden är redan beslutad.

//Tony

Ja, det är ju iofs klart, det är kanske inte lika ekonomiskt försvarbart att göra de ganska stora omläggningarna här då i och med södra älvstranden. Men den gamla sträckningen Hagakyrkan-Grönsakstorget måste ju finnas kvar ändå på något sätt, men med färre linjer då, kanske bara L3 (som ju skall till vasa och måste gå där i vilket fall, L1 och L11?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:
TramTok skrev:Det andra när det gäller Avenyn tycker jag absolut borde genomföras för att inte minst förlänga Avenyn. Många som går längs Avenyn vänder vid korsningarna med allén, vilket är trist om man nu vill öppna upp Södra Älvstranden och "förlänga Avenyn". De två alléerna borde grävas ned under Avenyn för att få bort dem. Kanske inte snabbar upp lika mycket som föregående, men Avenyn skulle definitivt bli trevligare! De som skall in på Avenyn med bil kan köra från andra tillfartsvägar.
Området från Parkgatan ner till Kungsportsbron är ganska ogästvänligt, ja. Vore kanske utmärkt att få dessa viktiga korsningar planskilda. Bra idé!

Kan man inte bara tänja på signalprioriteringen? Flytta detektorerna "bakåt", så att spårvagnar och bussar får grönt med en gång, utan att behöva sakta in?

Det är mycket billigare än att bygga tunnlar, och planskilda korsningar skulle inte försköna området. Mer signalprioritering för spårvagnar innebär att kapaciteten för biltrafiken minskas, så en del av trafiken får finna andra vägar som till exempel Götatunneln och Mårten Krakow-leden.

Det är feltänkt att försöka prioritera framkomligheten för biltrafiken i innerstan. Antingen får spårvagnarna vänta vid trafikljus vilket är helknäppt; eller så får man bygga dyra tunnlar, vilket inte är någon lösning utan bara dämpar problemen på vissa delavsnitt.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Jag tror att alla håller med mig om att jag har haft rätt när jag påtalat behovet av stadstunnlar för "Pre-Metro" genom innersta'n istället för den orimligt dyra Västlänken. Kanske dags att damma av planerna på 60-talet..

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Skriv svar