Ibland upphör man aldrig att förvånas över sig själv....
Ikväll har det varit problem med kontaktledningen vid Brogrenen vilket har medfört inställd trafik mellan Ropsten och Baggeby.
Tre grader kallt och hård nordvästlig vind, klart att man ger sig ut på Lidingöbron och fotograferar. Om inte annat så gör det väl någon forumbesökare glad som sitter i goa värmen framför datorn....
Har lagt ut fyra bilder på hemsidan. Tog 14 men de övriga var så suddiga pga blåsten och darrhänt fotograf att de fick gå till det runda arkivet...
Det var ju problem på ungefär samma ställe tidigare i veckan i samband med stormen så det här kan ju vara något följdfel från det....
Ja, jag har egentligen inte velat skriva om detta eftersom jag inte vill ge Lidingöbanans belackare vatten på sin kvarn.
Två gånger har det nu hänt att kontaktledningen rivits ned och en strömavtagare slitits loss från berört tåg. Första gången var stormkvällen 14/1. Morgonen därpå tyckte föraren på ett tåg mot Ropsten sig se ytterligare skador på kontaktledningen på bron. Detta, tillsammans med vagnfel på de två övriga tåg som var utsatta vid tillfället ifråga gjorde att LBs trafikledning valde att stoppa trafiken helt. Kvar i Ropsten blev Veolia Transports trafikinformatör som, förutom att hjälpa trafikanterna tillrätta övervakade det övergivna tåget. Vid 9.30-tiden hade SL:s kontaktledningsentreprenör besiktigat ledningen på bron och begärt provtåg, som lämpligt nog blev det i Ropsten övergivna. Trafikinformatören tog på sig förarhatten och körde tåget ToR Ropsten-Torsvik men inga felaktigheter kunde iakttas varför trafiken återupptogs kl. 10.00.
Fredagen 19/1 var det dags igen, på sätt som Stefan beskriver. I detta läge valde trafikledningen att räddningsfrånkoppla kontaktledningen. varvid hela banan blev strömlös. Så småningom kunde strömmen kopplas på sträckan Gåshaga Brygga-Baggeby, varefter tågen kunde vända i Baggeby enligt beprövad rutin. Ersätningsbuss trafikerade då sträckan Baggeby-Ropsten. Kvar på den strömlösa sträckan stod då två tåg, dels det havererade på bron, dels det tåget haveristen skulle ha mött i Torsvik. Dessa tåg fick övernatta utomhus.
På lördagsmorgonen 20/1 var kontaktledningen reparerad och hela banan spänningssatt men nu vidtog uppgiften att städa undan de övergivna tågen. Gammelvagnarna mår inte bra av att övernatta utomhus i minusgrader och utan ström så det var diverse problem med urladdade batterier, frusna tryckluftsystem mm. men till sist kunde tågen kopplas ihop och i sakta mak köras mot Aga. Tyvärr hade jag inte kameran framme och missade tillfället att fotografera jättetrasan Allan, 6 vagnar lång!
När detta var gjort kunde nästa trafiktåg mot Baggeby bli provtåg till Ropsten och när inget onormalt märktes kunde tågtrafiken återupptas längs hela banan ca. kl. 10.00.
Kontaktledningen utsätts tydligen för stora vindlaster ute på gamla Lidingöbron och det är möjligt att den där måste byggas om och förstärkas på något sätt.
Mvh.
Björn
Senast redigerad av Björn Ehnberg den fredag 26 januari 2007 9:06, redigerad totalt 1 gånger.
Kan nämna att SL idag själva besiktigade kontaktledningen mellan Torsvik och Ropsten. Under detta arbete var sth på bron nedsatt till 30 km/h. Enligt SL upptäcktes ingenting som föranleder några åtgärder, åtminstone inga omedelbara sådana.