x
Postat: torsdag 18 januari 2007 5:22
x
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
För min del kan du stryka parentesen - och o-et innanför. Flera bilder, tack. Om du vill alltså...Johan Eriksson skrev:Har ni (o)tur kommer det mera bilder
Ja tack flera bilder. Men det är en A26 på bilden och inte en A27.Johan Eriksson skrev:Kommit lite påstötningar då och då om att (jag inte bara ska tjabba om andras bilder utan själv) lägga ut mina egna så nu ni!![]()
Bör med den mest självupptagna "Me, Myself and I-bilden" jag kunde komma på, dvs "hemma-på-min-gata-i-stan" va?
-Då så var det så här iaf att stombusslinje 2 föregångare stomspårvägslinje 6 hade sin ändhållplats vid Sofiaskolan på Ploggatan, Södermalm vartefter Gudarna placerat mig i min compact-living-lya på just denna gatan (t v om den dubbelparkerade bilen i det andra kvarteret mittemot rivningshuset).
På den här bilden som är tagen av Thomas Johansson precis före slutet i augusti 1967 visar en av de sist leverareade Mustanger typ A27 i en ganska sliten arbetarstadsdel dit även grävskoporna letat fram till nya rivningskandidater. Det nya huset som stod klart 1969 har sedan dess innehållit min lokala Konsumbutik efter att tidigare legat i mitt hus t v, klar försämring tycker jag!![]()
När jag flyttade hit för i år 20 år sedan låg spårvägsrälsen väl synlig i Erstagatan/Bondegatan under/vid asfalten uppsliten av 46an men framför allt av alla bussar till/från Söderhallen (då fanns inte den underutnyttjade rampen ner till Tegelviksgatan). Lite lustigt men till min stora förtjusning att man juist på detta tungt trafikerade busstråk inte lyfte rälsen tidigt, följden blev att man asfalterade om i snitt var tredje år bara för att snart se spåren "växa upp" igen. Idag är allt överasfalterat/upprivet men jag har vid ett ledningsarbete räddat en ca 1 meter lång räl till eftervärldens stora förtret![]()
Har -hur jag än vrider och vänder på saken- lite svårt att inte leka med tanken att om spårvägen överlevt så hade jag haft en 6a (i högertrafik alltså) i med destination Roslagstull i min riktning väntandes varje gång man kliver ut genom porten(ja jag vill ha spv på nuv 2an men inte på Ploggatan utan till Sjöstadsfärjan!)
Har ni (o)tur kommer det mera bilder
Tycker du verkligen att varianten som fanns mellan 1967-2001? var så mycket mer levande (även om den för busstrafiken var mer praktisk)? Det som jag ser som problemet med dagens Odenplan, förutom körvägen för linjerna (4,53,72)i riktning österut, är den minimalistiska inramningen med få och små hållplatskurer - inget enormt glastak à la Sicka kaj här inte!Johan Eriksson skrev:Odenplan är på alla sätt ett sterilt missfoster och en tråkig bytesplats, inte en trevlig och tilltalande mötesplats! -ditt exempel är bara ett av flera konstigheter, riktiga cykelbanor på vissa delar men målade på andra som är minst lika utsatta och där det finns plats för riktiga c-banor!
Ett annat Stockholmskt oskick är fixeringen kring en bastant mittbarriär som på Skeppsbron och i Birger Jarlsgatan vid Stureplan.Johan Eriksson skrev:Att som ett visst konsultföretag klumpedunsritade mittrefuger mellan spåren på Hamngatan på DLs tänkta förlängning till Centralen för ett antal år sedan var ett typexempel på "08-tror-de-vet-bäst" -att ens åka till Norrköping, Göteborg eller Helsingfors alt kolla på nätet hur de gör var lite för mycket begärt!?- med resultat falsk trygghet på isolerade trottoarer och därmed en trafikfarligare miljö för gående!
Kommer ihåg när den revs. Ett tag efteråt så var det ett trappsteg mellan Kattarinavägens trotoar och Ryssgården i halva öppningens bredd! Mycket lätt att snubbla på!Johan Eriksson skrev:10 poäng!LÅ1 skrev:Är det en liten el av den gamla nergången till Domusvaruhuset som skymtar till höger på senaste bilden?