x

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:02, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Nostalgibilder är alltid välkomna!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: SS 6-Nostalgi

Inlägg av Kantorn »

Johan Eriksson skrev:Har ni (o)tur kommer det mera bilder :idea:
För min del kan du stryka parentesen - och o-et innanför. Flera bilder, tack. Om du vill alltså...
Professionell tyckare
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: SS 6-Nostalgi fel vagntyp

Inlägg av AGR »

Johan Eriksson skrev:Kommit lite påstötningar då och då om att (jag inte bara ska tjabba om andras bilder utan själv) lägga ut mina egna så nu ni! :D

Bör med den mest självupptagna "Me, Myself and I-bilden" jag kunde komma på, dvs "hemma-på-min-gata-i-stan" va?
-Då så var det så här iaf att stombusslinje 2 föregångare stomspårvägslinje 6 hade sin ändhållplats vid Sofiaskolan på Ploggatan, Södermalm vartefter Gudarna placerat mig i min compact-living-lya på just denna gatan (t v om den dubbelparkerade bilen i det andra kvarteret mittemot rivningshuset).
Bild
På den här bilden som är tagen av Thomas Johansson precis före slutet i augusti 1967 visar en av de sist leverareade Mustanger typ A27 i en ganska sliten arbetarstadsdel dit även grävskoporna letat fram till nya rivningskandidater. Det nya huset som stod klart 1969 har sedan dess innehållit min lokala Konsumbutik efter att tidigare legat i mitt hus t v, klar försämring tycker jag! :wink:

När jag flyttade hit för i år 20 år sedan låg spårvägsrälsen väl synlig i Erstagatan/Bondegatan under/vid asfalten uppsliten av 46an men framför allt av alla bussar till/från Söderhallen (då fanns inte den underutnyttjade rampen ner till Tegelviksgatan). Lite lustigt men till min stora förtjusning att man juist på detta tungt trafikerade busstråk inte lyfte rälsen tidigt, följden blev att man asfalterade om i snitt var tredje år bara för att snart se spåren "växa upp" igen. Idag är allt överasfalterat/upprivet men jag har vid ett ledningsarbete räddat en ca 1 meter lång räl till eftervärldens stora förtret :shock:

Har -hur jag än vrider och vänder på saken- lite svårt att inte leka med tanken att om spårvägen överlevt så hade jag haft en 6a (i högertrafik alltså) i med destination Roslagstull i min riktning väntandes varje gång man kliver ut genom porten :D (ja jag vill ha spv på nuv 2an men inte på Ploggatan utan till Sjöstadsfärjan!)

Har ni (o)tur kommer det mera bilder :idea:
Ja tack flera bilder. Men det är en A26 på bilden och inte en A27.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:02, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Danne94
Inlägg: 65
Blev medlem: måndag 10 oktober 2005 19:05

Inlägg av Danne94 »

Är det så bombsäkert att det är en 6:a.
Kan mycket väl vara en 8:a också.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Förlåt att jag inte kommenterat...

Mycket trevligt.

En bra sak finns det att spårvagnarna försvann från Stockholm, och det är att nostalgin - och därmed anekdoter med bilder - florerar.

Men det är den enda fördelen som jag ser.

Förstår inte varför inte spårvägsnätet i Stockholm inte är återuppbyggt. För länge sedan.
Professionell tyckare
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Detta är en kul tråd, och vi ser fram emot fler linjetrådar!
Tack för denna!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Mera Linje 6 nostalgi.

Inlägg av AGR »

Mera bilder av linje 6. Jag börjar med en av mina äldsta bilder A4 21 vid Eriksbergsplan.
Bild

Sedan A27 499 vid SLU
Bild

432 på linje 6E svänger in på Smålandsgatan.
Bild

435 på sin sista resa linje 6 på väg till Hammarby
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Man har väl räcken i dag också, men inte i samma utsträckning! Ofta är det glasade låga väggar, så man kan inte ens krypa under. Men de förekommer mest på refuger, inte vid "vanliga" trotoarer. Kan bero på att bussar skall kunna stå lite "hur som helst" och släppa av passagerare!?

Vid Odenplan har man en konstig variant. Det är tätt med stolpar mellan busskörfältet och den övriga trafiken. Svårt för smala människor att ta ig igenom, omöjligt för storväxta/överviktiga.
Vill man vara stygg så kan man säga att det är farligt, för människorna som skall korsa gatan blir ju kvar ute i gatan mycket längre tid när de skall krångla sej igenom denna bariär!

Edit:
Är det en liten el av den gamla nergången till Domusvaruhuset som skymtar till höger på senaste bilden?

Glömde också att säga Tack för alla fina bilder!
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Johan Eriksson skrev:Odenplan är på alla sätt ett sterilt missfoster och en tråkig bytesplats, inte en trevlig och tilltalande mötesplats! -ditt exempel är bara ett av flera konstigheter, riktiga cykelbanor på vissa delar men målade på andra som är minst lika utsatta och där det finns plats för riktiga c-banor!
Tycker du verkligen att varianten som fanns mellan 1967-2001? var så mycket mer levande (även om den för busstrafiken var mer praktisk)? Det som jag ser som problemet med dagens Odenplan, förutom körvägen för linjerna (4,53,72)i riktning österut, är den minimalistiska inramningen med få och små hållplatskurer - inget enormt glastak à la Sicka kaj här inte!

Det skulle iofs vara intressant att se bilder från Odenpan under just den tidsperioden, kanske i en minnestråd över linje 46 i bussfotoforumet!
Johan Eriksson skrev:Att som ett visst konsultföretag klumpedunsritade mittrefuger mellan spåren på Hamngatan på DLs tänkta förlängning till Centralen för ett antal år sedan var ett typexempel på "08-tror-de-vet-bäst" -att ens åka till Norrköping, Göteborg eller Helsingfors alt kolla på nätet hur de gör var lite för mycket begärt!?- med resultat falsk trygghet på isolerade trottoarer och därmed en trafikfarligare miljö för gående! :evil:
Ett annat Stockholmskt oskick är fixeringen kring en bastant mittbarriär som på Skeppsbron och i Birger Jarlsgatan vid Stureplan. :roll:

Trafikdelare i mitten av två kollektivtrafikkörfält placerade i gatmitt istället för på utsidan av kollektivkörfältet ett annat...

En fråga kring linje 6 eller rättare sagt dess omgiving, vilket år revs Norrhallen (dvs i det kvarteret som Immanuelskyrkan och Kronofogdemyndigheten numera huserar) och när utrymde SS/SL sin kvarvarande verksamhet därifrån och då menar jag inte specifikt vagnhallsfunktionen för spårvagnar?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Johan Eriksson skrev:
LÅ1 skrev:Är det en liten el av den gamla nergången till Domusvaruhuset som skymtar till höger på senaste bilden?
10 poäng! :D
Kommer ihåg när den revs. Ett tag efteråt så var det ett trappsteg mellan Kattarinavägens trotoar och Ryssgården i halva öppningens bredd! Mycket lätt att snubbla på! :) :evil:
(Efter ett antal år jämnade man till ytan och lät den luta! Mycket bättre!)
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 14:00, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Skriv svar