x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Re: SS 6-Nostalgi
För min del kan du stryka parentesen - och o-et innanför. Flera bilder, tack. Om du vill alltså...Johan Eriksson skrev:Har ni (o)tur kommer det mera bilder
Professionell tyckare
Re: SS 6-Nostalgi fel vagntyp
Ja tack flera bilder. Men det är en A26 på bilden och inte en A27.Johan Eriksson skrev:Kommit lite påstötningar då och då om att (jag inte bara ska tjabba om andras bilder utan själv) lägga ut mina egna så nu ni!![]()
Bör med den mest självupptagna "Me, Myself and I-bilden" jag kunde komma på, dvs "hemma-på-min-gata-i-stan" va?
-Då så var det så här iaf att stombusslinje 2 föregångare stomspårvägslinje 6 hade sin ändhållplats vid Sofiaskolan på Ploggatan, Södermalm vartefter Gudarna placerat mig i min compact-living-lya på just denna gatan (t v om den dubbelparkerade bilen i det andra kvarteret mittemot rivningshuset).
På den här bilden som är tagen av Thomas Johansson precis före slutet i augusti 1967 visar en av de sist leverareade Mustanger typ A27 i en ganska sliten arbetarstadsdel dit även grävskoporna letat fram till nya rivningskandidater. Det nya huset som stod klart 1969 har sedan dess innehållit min lokala Konsumbutik efter att tidigare legat i mitt hus t v, klar försämring tycker jag!![]()
När jag flyttade hit för i år 20 år sedan låg spårvägsrälsen väl synlig i Erstagatan/Bondegatan under/vid asfalten uppsliten av 46an men framför allt av alla bussar till/från Söderhallen (då fanns inte den underutnyttjade rampen ner till Tegelviksgatan). Lite lustigt men till min stora förtjusning att man juist på detta tungt trafikerade busstråk inte lyfte rälsen tidigt, följden blev att man asfalterade om i snitt var tredje år bara för att snart se spåren "växa upp" igen. Idag är allt överasfalterat/upprivet men jag har vid ett ledningsarbete räddat en ca 1 meter lång räl till eftervärldens stora förtret![]()
Har -hur jag än vrider och vänder på saken- lite svårt att inte leka med tanken att om spårvägen överlevt så hade jag haft en 6a (i högertrafik alltså) i med destination Roslagstull i min riktning väntandes varje gång man kliver ut genom porten(ja jag vill ha spv på nuv 2an men inte på Ploggatan utan till Sjöstadsfärjan!)
Har ni (o)tur kommer det mera bilder
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Förlåt att jag inte kommenterat...
Mycket trevligt.
En bra sak finns det att spårvagnarna försvann från Stockholm, och det är att nostalgin - och därmed anekdoter med bilder - florerar.
Men det är den enda fördelen som jag ser.
Förstår inte varför inte spårvägsnätet i Stockholm inte är återuppbyggt. För länge sedan.
Mycket trevligt.
En bra sak finns det att spårvagnarna försvann från Stockholm, och det är att nostalgin - och därmed anekdoter med bilder - florerar.
Men det är den enda fördelen som jag ser.
Förstår inte varför inte spårvägsnätet i Stockholm inte är återuppbyggt. För länge sedan.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Mera Linje 6 nostalgi.
Mera bilder av linje 6. Jag börjar med en av mina äldsta bilder A4 21 vid Eriksbergsplan.

Sedan A27 499 vid SLU

432 på linje 6E svänger in på Smålandsgatan.

435 på sin sista resa linje 6 på väg till Hammarby


Sedan A27 499 vid SLU

432 på linje 6E svänger in på Smålandsgatan.

435 på sin sista resa linje 6 på väg till Hammarby

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Man har väl räcken i dag också, men inte i samma utsträckning! Ofta är det glasade låga väggar, så man kan inte ens krypa under. Men de förekommer mest på refuger, inte vid "vanliga" trotoarer. Kan bero på att bussar skall kunna stå lite "hur som helst" och släppa av passagerare!?
Vid Odenplan har man en konstig variant. Det är tätt med stolpar mellan busskörfältet och den övriga trafiken. Svårt för smala människor att ta ig igenom, omöjligt för storväxta/överviktiga.
Vill man vara stygg så kan man säga att det är farligt, för människorna som skall korsa gatan blir ju kvar ute i gatan mycket längre tid när de skall krångla sej igenom denna bariär!
Edit:
Är det en liten el av den gamla nergången till Domusvaruhuset som skymtar till höger på senaste bilden?
Glömde också att säga Tack för alla fina bilder!
Vid Odenplan har man en konstig variant. Det är tätt med stolpar mellan busskörfältet och den övriga trafiken. Svårt för smala människor att ta ig igenom, omöjligt för storväxta/överviktiga.
Vill man vara stygg så kan man säga att det är farligt, för människorna som skall korsa gatan blir ju kvar ute i gatan mycket längre tid när de skall krångla sej igenom denna bariär!
Edit:
Är det en liten el av den gamla nergången till Domusvaruhuset som skymtar till höger på senaste bilden?
Glömde också att säga Tack för alla fina bilder!
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Tycker du verkligen att varianten som fanns mellan 1967-2001? var så mycket mer levande (även om den för busstrafiken var mer praktisk)? Det som jag ser som problemet med dagens Odenplan, förutom körvägen för linjerna (4,53,72)i riktning österut, är den minimalistiska inramningen med få och små hållplatskurer - inget enormt glastak à la Sicka kaj här inte!Johan Eriksson skrev:Odenplan är på alla sätt ett sterilt missfoster och en tråkig bytesplats, inte en trevlig och tilltalande mötesplats! -ditt exempel är bara ett av flera konstigheter, riktiga cykelbanor på vissa delar men målade på andra som är minst lika utsatta och där det finns plats för riktiga c-banor!
Det skulle iofs vara intressant att se bilder från Odenpan under just den tidsperioden, kanske i en minnestråd över linje 46 i bussfotoforumet!
Ett annat Stockholmskt oskick är fixeringen kring en bastant mittbarriär som på Skeppsbron och i Birger Jarlsgatan vid Stureplan.Johan Eriksson skrev:Att som ett visst konsultföretag klumpedunsritade mittrefuger mellan spåren på Hamngatan på DLs tänkta förlängning till Centralen för ett antal år sedan var ett typexempel på "08-tror-de-vet-bäst" -att ens åka till Norrköping, Göteborg eller Helsingfors alt kolla på nätet hur de gör var lite för mycket begärt!?- med resultat falsk trygghet på isolerade trottoarer och därmed en trafikfarligare miljö för gående!

Trafikdelare i mitten av två kollektivtrafikkörfält placerade i gatmitt istället för på utsidan av kollektivkörfältet ett annat...
En fråga kring linje 6 eller rättare sagt dess omgiving, vilket år revs Norrhallen (dvs i det kvarteret som Immanuelskyrkan och Kronofogdemyndigheten numera huserar) och när utrymde SS/SL sin kvarvarande verksamhet därifrån och då menar jag inte specifikt vagnhallsfunktionen för spårvagnar?
Kommer ihåg när den revs. Ett tag efteråt så var det ett trappsteg mellan Kattarinavägens trotoar och Ryssgården i halva öppningens bredd! Mycket lätt att snubbla på!Johan Eriksson skrev:10 poäng!LÅ1 skrev:Är det en liten el av den gamla nergången till Domusvaruhuset som skymtar till höger på senaste bilden?


(Efter ett antal år jämnade man till ytan och lät den luta! Mycket bättre!)
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46