Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
David skrev:Detta är inte vad jag tänker på när jag hör Norsborg, men det finns tydligen mycket natursköna omgivningar. Snyggt!
Jodå, det är fint nere vid Gamla Norsborg. Tyvärr så har man förstört hela Norra Botkyrka med alla fula höghus. Även Alby och Fittja har natursköna områden.
ps. Fina och intressanta bilder Micke, hoppas det kommer fler bilder i denna serie. ds
Fina bilder. Och fin reklam för ett område som behöver det! Har på olika sätt fått reda på att det är fina omgivningar runt förorten Norsborg, men tagit mej dit? Nej, det har inte blivit av!
Ett tips på din nästa Norsborgspromenad eller nån annans för den delen är att nu när det är avlövat ta sig till vattenverket och idka lite spårvägsarkeologi. Från hamnen upp till vattenverket fanns det en "spårväg" för bl a trp av sand. Det finns rester kvar av det hela.
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Fast det skall finnas mer lämningar av själva spårvägen. Transportbanan är ytterligare en detalj jag inte kände till. Har för mig Vam Collin har tagit bilder men minns inte i vilken omfattning. Skall kolla detta.
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Fast det skall finnas mer lämningar av själva spårvägen. Transportbanan är ytterligare en detalj jag inte kände till. Har för mig Vam Collin har tagit bilder men minns inte i vilken omfattning. Skall kolla detta.
Stefan Widén skrev:Fast det skall finnas mer lämningar av själva spårvägen. Transportbanan är ytterligare en detalj jag inte kände till. Har för mig Vam Collin har tagit bilder men minns inte i vilken omfattning. Skall kolla detta.
/stefan
Finns det nå´t läsa om "Spårvägen" ?
Stockholm Vatten gav 2004 ut en bok om vattenverket i Norsborg när det fyllde 100 år. Där finns en hel del bilder plus text, inkl den om höjdbanan ner till hamnen. Min väns sambo jobbar f.ö nere på Norsborgs vattenverk, det finns en del häftiga prylar där inne som är runt 100 år gamla men som är polerade som om dom vore nya