Sida 1 av 2
Undervattensspår, Big Mölndal river.
Postat: tisdag 12 december 2006 21:15
av Rune Feldt
Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
.

Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
.

Spårvagnshållplats: Mölndals sjukhus.
.

Förbjudet att beträda spårområdet.... Undrar om det gäller båt också!
.

.

Västkustkanalen, förlåt skall vara västkustbanan.
.

.

Spåren under Mölndalsbro, och under vattnet.
Postat: tisdag 12 december 2006 21:20
av Slagpåse
Grymma bilder, men en del måste det runnit undan?? Ser ut att vara ca 10cm över räl där??
Re: Undervattensspår, Big Mölndal river.
Postat: tisdag 12 december 2006 21:51
av Harald
Rune Feldt skrev:Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
.

Förbjudet att beträda spårområdet.... Undrar om det gäller båt också!
Bara man inte kör fortare än 30 knop är det säkert OK.

Postat: tisdag 12 december 2006 21:55
av NerdBoy
Mäktiga bilder!

Re: Undervattensspår, Big Mölndal river.
Postat: onsdag 13 december 2006 0:18
av essin
Harald skrev:Rune Feldt skrev:Förbjudet att beträda spårområdet.... Undrar om det gäller båt också!
Bara man inte kör fortare än 30 knop är det säkert OK.

Beträder man spårområdet om man hela tiden befinner sig 10 cm över det?

Häftiga bilder, som sagt! Såg på Västtrafiks hemsida att vagnarna vänder vid Krokslätt, hur stor del av spåren söder därom är det som är dränkta?
Postat: onsdag 13 december 2006 0:22
av Fredrik E
Krokslätts parkgata är närmast Lana, alltså cirka 100 meter efter infart slingan Lana när jag kollade senast klockan 21:30.
Sen sker det sporadiskt fram till Lackarebäck.
.
Postat: onsdag 13 december 2006 17:54
av Stefan_Brännström
Hur hade GS hanterat situationen om vädret hade slagit om, en kallfront från norr hade dragit ner med klar himmel och minusgrader vid fototillfället, och fryst vattnet till is vid den vattennivå som syns på fotona?
Jag gissar på att man hade varit relativt ställda tills isen hade smält?
Re: .
Postat: onsdag 13 december 2006 23:36
av LÅ1
Stefan_Brännström skrev:Hur hade GS hanterat situationen om vädret hade slagit om, en kallfront från norr hade dragit ner med klar himmel och minusgrader vid fototillfället, och fryst vattnet till is vid den vattennivå som syns på fotona?
Jag gissar på att man hade varit relativt ställda tills isen hade smält?
Man kan ju tänka sig den "längsta köldperioden i mannaminne" i Göteborg, eller något liknande! Med inledande köldknäpp på flera minusgrader i någon vecka. Vattnet fryser nu, tinar i slutet av mars!
I en sådan situation med rejäl inledande kyla i nuläget så är det nog inte bara GS som får stora och långvariga problem! Och inte skulle avsmältningen bli så rolig heller. Kanske med ett rejält snötäcke uppe på allt infruset vatten, dessutom!
Men det är ju bara ett tänkt scenario, som knappast lär inträffa!
.
Postat: torsdag 14 december 2006 2:48
av Stefan_Brännström
Tja...fast säg det...
10 mm per dag räcker ju tydligen för att vattnet inte skall sjunka. Man kan ju faktiskt inte veta....
Ett kraftigt regnväder som åter fyller upp till dessa nivåer, som sedan följs av kallluft som ligger norrom, och kan dra ner när mildluften fortsatt österut.
Ett sådant scenario om det inträffade kanske skulle leda till att man lägger upp en högre vägbana/spårväg mellan Lana och Mölndal? Allt höjs upp med säg 1 meter, och intilliggande byggnader får ha någon slags mindre utrymme utanför fönster som släpper in lite ljus.
Postat: torsdag 14 december 2006 9:25
av NerdBoy
Börjar det bli dags att damma av idén med en högvattensspårvagn snart?
http://freenet-homepage.de/BUNDESBAHN/H ... r_Tram.jpg 
Postat: torsdag 14 december 2006 10:06
av MartinW
Eller som någon uttryckte sig: "Folk är så jävla otacksamma i Göteborg. Var å varannan har ju fått sjötomt nu. Kanske ororar dom sig över taxeringsvärdena på husen..."
Re: Undervattensspår, Big Mölndal river.
Postat: torsdag 14 december 2006 11:22
av virtual1
Rune Feldt skrev:Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
Säkert bra, men hur många väljer att behöva simma till hpl för att överhuvudtaget gå på/av?

Re: Undervattensspår, Big Mölndal river.
Postat: torsdag 14 december 2006 12:46
av 2763
virtual1 skrev:Rune Feldt skrev:Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
Säkert bra, men hur många väljer att behöva simma till hpl för att överhuvudtaget gå på/av?

Med tanke på att det inte går några vagnar där kan du väl räkna ut det själv
//Tony
.
Postat: torsdag 14 december 2006 14:36
av Stefan_Brännström
Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
.
Postat: torsdag 14 december 2006 14:38
av Stefan_Brännström
Det kanske är läge för en hästspårvagn revival nere i Mölndal? Fast på den tiden gick väl vagnarna inte längre än till Valand?
Re: .
Postat: torsdag 14 december 2006 15:28
av Harald
Stefan_Brännström skrev:Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Re: .
Postat: torsdag 14 december 2006 16:08
av Tobba
Harald skrev:
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Det påminner mig om en god vän som berättade att hennes son, då i sexårsåldern, tyckte att dammsugaren såg törstig ut och satte ner slangen i skurhinken.
Ursäkta utsvävningen, nu flyter vi upp i huvudfåran igen.
/Tobba
Re: .
Postat: torsdag 14 december 2006 16:29
av Erik J
Harald skrev:Stefan_Brännström skrev:Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Skulle någon vagn klara vatten i motorerna så är det nya vagnar med växelströmsmotorer eftersom som har inte har kolborstar eller andra känsliga delar.
Re: .
Postat: torsdag 14 december 2006 20:29
av Kristofer
Stefan_Brännström skrev:Det kanske är läge för en hästspårvagn revival nere i Mölndal? Fast på den tiden gick väl vagnarna inte längre än till Valand?
Med tanke på att Mölndal verkar likna ett val-land kanske delfindragna spårvagnar vore bättre. Eller flodhästdragna.

Postat: torsdag 14 december 2006 23:20
av Fredrik E
Kanske Stena blir ny aktör och ska vara med vid en eventuell upphandling av spårvagnstrafiken i Mölndals kommun?