Undervattensspår, Big Mölndal river.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Rune Feldt
Inlägg: 61
Blev medlem: måndag 29 september 2003 20:12
Kontakt:

Undervattensspår, Big Mölndal river.

Inlägg av Rune Feldt »

Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
.
Bild
Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
.
Bild
Spårvagnshållplats: Mölndals sjukhus.
.
Bild
Förbjudet att beträda spårområdet.... Undrar om det gäller båt också!
.
Bild
.
Bild
Västkustkanalen, förlåt skall vara västkustbanan.
.
Bild
.
Bild
Spåren under Mölndalsbro, och under vattnet.
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Grymma bilder, men en del måste det runnit undan?? Ser ut att vara ca 10cm över räl där??
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Undervattensspår, Big Mölndal river.

Inlägg av Harald »

Rune Feldt skrev:Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
.
Bild
Förbjudet att beträda spårområdet.... Undrar om det gäller båt också!
Bara man inte kör fortare än 30 knop är det säkert OK. :D
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Mäktiga bilder! :o
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Re: Undervattensspår, Big Mölndal river.

Inlägg av essin »

Harald skrev:
Rune Feldt skrev:Förbjudet att beträda spårområdet.... Undrar om det gäller båt också!
Bara man inte kör fortare än 30 knop är det säkert OK. :D
Beträder man spårområdet om man hela tiden befinner sig 10 cm över det? :P Häftiga bilder, som sagt! Såg på Västtrafiks hemsida att vagnarna vänder vid Krokslätt, hur stor del av spåren söder därom är det som är dränkta?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Krokslätts parkgata är närmast Lana, alltså cirka 100 meter efter infart slingan Lana när jag kollade senast klockan 21:30.

Sen sker det sporadiskt fram till Lackarebäck.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Hur hade GS hanterat situationen om vädret hade slagit om, en kallfront från norr hade dragit ner med klar himmel och minusgrader vid fototillfället, och fryst vattnet till is vid den vattennivå som syns på fotona?

Jag gissar på att man hade varit relativt ställda tills isen hade smält?
Satsa på Spårvägarna
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: .

Inlägg av LÅ1 »

Stefan_Brännström skrev:Hur hade GS hanterat situationen om vädret hade slagit om, en kallfront från norr hade dragit ner med klar himmel och minusgrader vid fototillfället, och fryst vattnet till is vid den vattennivå som syns på fotona?

Jag gissar på att man hade varit relativt ställda tills isen hade smält?
Man kan ju tänka sig den "längsta köldperioden i mannaminne" i Göteborg, eller något liknande! Med inledande köldknäpp på flera minusgrader i någon vecka. Vattnet fryser nu, tinar i slutet av mars! :x

I en sådan situation med rejäl inledande kyla i nuläget så är det nog inte bara GS som får stora och långvariga problem! Och inte skulle avsmältningen bli så rolig heller. Kanske med ett rejält snötäcke uppe på allt infruset vatten, dessutom!

Men det är ju bara ett tänkt scenario, som knappast lär inträffa!
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Tja...fast säg det...

10 mm per dag räcker ju tydligen för att vattnet inte skall sjunka. Man kan ju faktiskt inte veta....

Ett kraftigt regnväder som åter fyller upp till dessa nivåer, som sedan följs av kallluft som ligger norrom, och kan dra ner när mildluften fortsatt österut.

Ett sådant scenario om det inträffade kanske skulle leda till att man lägger upp en högre vägbana/spårväg mellan Lana och Mölndal? Allt höjs upp med säg 1 meter, och intilliggande byggnader får ha någon slags mindre utrymme utanför fönster som släpper in lite ljus.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Börjar det bli dags att damma av idén med en högvattensspårvagn snart? http://freenet-homepage.de/BUNDESBAHN/H ... r_Tram.jpg :)
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Eller som någon uttryckte sig: "Folk är så jävla otacksamma i Göteborg. Var å varannan har ju fått sjötomt nu. Kanske ororar dom sig över taxeringsvärdena på husen..."
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Re: Undervattensspår, Big Mölndal river.

Inlägg av virtual1 »

Rune Feldt skrev:Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
Säkert bra, men hur många väljer att behöva simma till hpl för att överhuvudtaget gå på/av? ;-)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Undervattensspår, Big Mölndal river.

Inlägg av 2763 »

virtual1 skrev:
Rune Feldt skrev:Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
Säkert bra, men hur många väljer att behöva simma till hpl för att överhuvudtaget gå på/av? ;-)
Med tanke på att det inte går några vagnar där kan du väl räkna ut det själv ;-)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Det kanske är läge för en hästspårvagn revival nere i Mölndal? Fast på den tiden gick väl vagnarna inte längre än till Valand?
Satsa på Spårvägarna
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Harald »

Stefan_Brännström skrev:Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: .

Inlägg av Tobba »

Harald skrev:
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Det påminner mig om en god vän som berättade att hennes son, då i sexårsåldern, tyckte att dammsugaren såg törstig ut och satte ner slangen i skurhinken.
Ursäkta utsvävningen, nu flyter vi upp i huvudfåran igen.
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Erik J
Inlägg: 57
Blev medlem: tisdag 20 december 2005 19:43
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Erik J »

Harald skrev:
Stefan_Brännström skrev:Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Skulle någon vagn klara vatten i motorerna så är det nya vagnar med växelströmsmotorer eftersom som har inte har kolborstar eller andra känsliga delar.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Kristofer »

Stefan_Brännström skrev:Det kanske är läge för en hästspårvagn revival nere i Mölndal? Fast på den tiden gick väl vagnarna inte längre än till Valand?
Med tanke på att Mölndal verkar likna ett val-land kanske delfindragna spårvagnar vore bättre. Eller flodhästdragna. :wink:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Kanske Stena blir ny aktör och ska vara med vid en eventuell upphandling av spårvagnstrafiken i Mölndals kommun?
Skriv svar