Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
.
Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
.
Spårvagnshållplats: Mölndals sjukhus.
.
Förbjudet att beträda spårområdet.... Undrar om det gäller båt också!
.
.
Västkustkanalen, förlåt skall vara västkustbanan.
.
.
Spåren under Mölndalsbro, och under vattnet.
Rune Feldt skrev:Förbjudet att beträda spårområdet.... Undrar om det gäller båt också!
Bara man inte kör fortare än 30 knop är det säkert OK.
Beträder man spårområdet om man hela tiden befinner sig 10 cm över det? Häftiga bilder, som sagt! Såg på Västtrafiks hemsida att vagnarna vänder vid Krokslätt, hur stor del av spåren söder därom är det som är dränkta?
Hur hade GS hanterat situationen om vädret hade slagit om, en kallfront från norr hade dragit ner med klar himmel och minusgrader vid fototillfället, och fryst vattnet till is vid den vattennivå som syns på fotona?
Jag gissar på att man hade varit relativt ställda tills isen hade smält?
Stefan_Brännström skrev:Hur hade GS hanterat situationen om vädret hade slagit om, en kallfront från norr hade dragit ner med klar himmel och minusgrader vid fototillfället, och fryst vattnet till is vid den vattennivå som syns på fotona?
Jag gissar på att man hade varit relativt ställda tills isen hade smält?
Man kan ju tänka sig den "längsta köldperioden i mannaminne" i Göteborg, eller något liknande! Med inledande köldknäpp på flera minusgrader i någon vecka. Vattnet fryser nu, tinar i slutet av mars!
I en sådan situation med rejäl inledande kyla i nuläget så är det nog inte bara GS som får stora och långvariga problem! Och inte skulle avsmältningen bli så rolig heller. Kanske med ett rejält snötäcke uppe på allt infruset vatten, dessutom!
Men det är ju bara ett tänkt scenario, som knappast lär inträffa!
10 mm per dag räcker ju tydligen för att vattnet inte skall sjunka. Man kan ju faktiskt inte veta....
Ett kraftigt regnväder som åter fyller upp till dessa nivåer, som sedan följs av kallluft som ligger norrom, och kan dra ner när mildluften fortsatt österut.
Ett sådant scenario om det inträffade kanske skulle leda till att man lägger upp en högre vägbana/spårväg mellan Lana och Mölndal? Allt höjs upp med säg 1 meter, och intilliggande byggnader får ha någon slags mindre utrymme utanför fönster som släpper in lite ljus.
Eller som någon uttryckte sig: "Folk är så jävla otacksamma i Göteborg. Var å varannan har ju fått sjötomt nu. Kanske ororar dom sig över taxeringsvärdena på husen..."
Rune Feldt skrev:Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
Säkert bra, men hur många väljer att behöva simma till hpl för att överhuvudtaget gå på/av?
Rune Feldt skrev:Vi har lite översvämning i Mölndal just nu.
Samtliga trafiksignaler, både spårväg och fordon, fungerar perfekt hela tiden. Känns tyckt och skönt att tekniken klarar lite översvämning....
Säkert bra, men hur många väljer att behöva simma till hpl för att överhuvudtaget gå på/av?
Med tanke på att det inte går några vagnar där kan du väl räkna ut det själv
Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
Stefan_Brännström skrev:Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Harald skrev:
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Det påminner mig om en god vän som berättade att hennes son, då i sexårsåldern, tyckte att dammsugaren såg törstig ut och satte ner slangen i skurhinken.
Ursäkta utsvävningen, nu flyter vi upp i huvudfåran igen.
/Tobba
Stefan_Brännström skrev:Talade med en förare i somras om vattenproblem, och enligt vad han sa då, är det nog en pedal man skall äntra Mölndal med om man överhuvudtaget skall köra i vattnet. Elektroniken på M31 och M32 skulle enligt föraren vara känslig för vatten, medan pedalen enligt honom var en mer gedigen konstruktion med längre livslängd och motståndskraft mot vatten.
Där misstog han sig. Det som sitter lägst är motorerna och de tål inte vatten på någon vagntyp.
Skulle någon vagn klara vatten i motorerna så är det nya vagnar med växelströmsmotorer eftersom som har inte har kolborstar eller andra känsliga delar.