Nya bussar

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Nya bussar

Inlägg av leifd »

Linjebuss i Linköping, har sedan en tid 18 st nya Volvo Säffle Biogas-ledbussar. Av dessa är 15 st lackerade i Ötrafs nya tätortslackering.
Bild
Linjebuss 3550/5433 Stora Torget 2003-03-25, foto Leif D.

Bild
Linjebuss 3550/5433 Stora Torget 2003-03-25, foto Leif D.

Bild
Linjebuss 3556/5438 Trädgårdstorget 2003-03-25, foto Leif D.

Bild
Linjebuss 3564/5446 Trädgårdstorget 2003-03-25, foto Leif D.

Faktiskt ganska snygga bussar trots att det är Volvo Säffle.
Troligen är det väl detta som väntar Stockholmarna till nya linje 2, fast kanske inte med så snygg lackering förståss !
//Leif D
Senast redigerad av leifd den onsdag 26 mars 2003 13:07, redigerad totalt 1 gånger.
besa

Nya bussar

Inlägg av besa »

Säg inget ont om Volvo/Säffle. Går tyst, växlar bra. Jag kör sådana i Täbygaraget. Vad sägs om 90 knyck på 1700 varv! Desbättre lär vi väl slippa en så töntig lackering i Stockholm. Jag trodde det var seriös kollektivtrafik det var frågan om och imte ett tivoli 20 BS
båtist
JohanB

Inlägg av JohanB »

Vilken hemskt ful buss, jag är inget stort fan av OmniCity men i jämförelse så är ju de supersnygga. Usch Säffle, nu får ni skärpa er. Anlita en designer för sjutton innan det är för sent.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Nya bussar

Inlägg av leifd »

Bertil Sahlberg skrev:Säg inget ont om Volvo/Säffle. Går tyst, växlar bra. Jag kör sådana i Täbygaraget. Vad sägs om 90 knyck på 1700 varv! Desbättre lär vi väl slippa en så töntig lackering i Stockholm. Jag trodde det var seriös kollektivtrafik det var frågan om och imte ett tivoli 20 BS
Visst, så äre säkert !
Jag har ju också kört en och annan Volvo/Säffle genom åren (ganska många föresten(!), men gämför man med Scanias Omnicity, så är det som dag och natt. Men kanske är dumt att jämföra så, om man låter referensen vara Neoplan, då är ju både Volvo/Säffle och Scania Omnicity extermt mycket bättre.
Har ju faktiskt erfarenheter av alla dessa, i stor mängd.
//Leif D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Våra Neoplan suger! Eller hur Leif? Dom är ganska snygga, fast dom går sönder lätt. Och dörrarna tar god tid på sigatt öppnas.
Mson
Kontakt:

Inlägg av Mson »

Våra Neoplan bussar är inget vidare att ha :(. Dom var bra i början! :).
Mera bilder finns här: http://w1.135.telia.com/~u13503576/
Hyena
Kontakt:

Inlägg av Hyena »

varför har bussen två nummer på baksidan? Det ena måste ju vara ett anropsummer.

/Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Pson
Kontakt:

Inlägg av Pson »

Hej!

Ja, våran Neoplan var nya och fina åren 1997 - 1998 men sedan har de börjat förfallna! Och snacket om att dessa skulle vara tystare än de äldre dieseldrivna bussarna är rena nonsens.

De nya Volvo bussarna är snyggt lackerade, går tyst och mjukt.
Roligare design på sätena istället för de här urtrista gula/röda pilarna.

Ett plus är ju också att det nu finns skyltar i de nya bussarna som talar om för resenären vad nästa hållplats heter. Både coolt och praktiskt för alla som inte hittar i Linköping! Bra, ÖstgötaTrafiken! :D

Skyltar har vi också - som talar om när bussen skall komma. Dessa fungerar dock ganska dåligt.

Vi tar ett exempel. Det är 10 minuter mellan bussarna på 202 mellan Lambohov och Ekholmen. Det skall alltså stå Buss om: 5 och 15 minuter vilket det också gör.

Men man förväntar sig också att bussen kommer när det står 0 och 10 minuter men det är väl bara 10% av gångerna det gör det.

Bussen brukar alltid enligt skyltarna vara 2 till 3 minuter sena.
Dock, går dessa före tidtabellen. Alltså skyltar att bussen skall komma två minuter innan bussen ska det enligt tidtabellen.

Så för det mesta kommer bussen i tid, alltså 0 och 8 minuter.
Lite förvirrande kanske, men det fungerar någorlunda ibland.

Men, nog har vi kanske Sveriges bästa lokaltrafik? Eller tillhör en av de bättre i alla fall.
Med vänliga hälsningar
Pierre - Pson
Skriv svar