Sida 1 av 1
Varför höjdskillnad?
Postat: söndag 10 december 2006 15:31
av Michael
När det gäller spårvagnshållplatser/stationer i Göteborg, varför bygger man inte plattformen i höjd med spårvagnens insteg, varför ska det alltid vara 7-10 cm i höjdskillnad?
Om dessa två kommer i höjd med varandra så blir det enklare för rullstolar och barnvagnar, varför?
Postat: söndag 10 december 2006 16:13
av Slagpåse
Det ligger nog snarare på 5 cm med tom vagn, full vagn minskar det, höjdskillnaden har med dörrarna att göra, vore just snyggt att öppna dörrarna, 50 personer kliver ombord för att sedan inte få igen dörrarna......
Det jag skrev gäller förståss nyombyggda hpl, dom äldre hållplatsytorna skiljer det mera så som Du skriver.
Kan ta ett exempel där det blev fel, Temperaturgatan riktning mot centrum, där öppnade man dörrarna och bakre dörrparet fastnade mot hållplatsytan efter ombyggnationen.
Postat: söndag 10 december 2006 19:13
av Ragnar Domstad
Hållplatser där även bussar stannar blir 17 cm höga för att klara bussarna.
Postat: måndag 11 december 2006 0:13
av Michael
Är det inte bättre att avståndet mellan kant och vagn ökar?
Postat: måndag 11 december 2006 0:27
av Lars Ödlund
Ragnar Domstad skrev:Hållplatser där även bussar stannar blir 17 cm höga för att klara bussarna.
Alternativet är hållplatser med dubbla höjder typ Hammarby Sjöstad (Stockholm)
//Lars
Postat: onsdag 13 december 2006 15:53
av RVR
Varför byggs det inte högre plattformar på de hållplatser där tågen går på egen banvall (Hammarkullen tex)?

Postat: onsdag 13 december 2006 16:44
av Slagpåse
Richard Jacobsson skrev:Varför byggs det inte högre plattformar på de hållplatser där tågen går på egen banvall (Hammarkullen tex)?

Kanske av den anledningen jag skrev ovan, man vill inte att dörrarna skall fastna i hållplatsytan.

Postat: onsdag 13 december 2006 18:17
av Johan Eriksson
x
Postat: onsdag 13 december 2006 18:31
av daniel_s
Johan Eriksson skrev: Lars Ödlund skrev:Alternativet är hållplatser med dubbla höjder typ Hammarby Sjöstad (Stockholm)
Que?

Somliga av Tvärbanans hållplatser som även har busstrafik har plattformar med två olika höjder, en lägre höjd (för bussar) i början och en högre (för spårvagn) på slutet (sett i färdriktningen). Gissar att skribenten syftar på dessa. Lösningen innebär dock att plattformen blir mycket lång, samt att bussar och spårvagnar till samma ställe stannar på två olika platser. En annan lösning är att ha en kort "högdel" som i Gröndal, denna bildar dock en "avfyringsramp" för vilsekomna vägfarande och måste därför förses med staket eller liknande vilket utgör ett litet hinder i gatumiljön.
Postat: onsdag 13 december 2006 23:57
av Johan Eriksson
x