Varför höjdskillnad?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Varför höjdskillnad?
När det gäller spårvagnshållplatser/stationer i Göteborg, varför bygger man inte plattformen i höjd med spårvagnens insteg, varför ska det alltid vara 7-10 cm i höjdskillnad?
Om dessa två kommer i höjd med varandra så blir det enklare för rullstolar och barnvagnar, varför?
Om dessa två kommer i höjd med varandra så blir det enklare för rullstolar och barnvagnar, varför?
Fram för spår mot framtiden...
Det ligger nog snarare på 5 cm med tom vagn, full vagn minskar det, höjdskillnaden har med dörrarna att göra, vore just snyggt att öppna dörrarna, 50 personer kliver ombord för att sedan inte få igen dörrarna......
Det jag skrev gäller förståss nyombyggda hpl, dom äldre hållplatsytorna skiljer det mera så som Du skriver.
Kan ta ett exempel där det blev fel, Temperaturgatan riktning mot centrum, där öppnade man dörrarna och bakre dörrparet fastnade mot hållplatsytan efter ombyggnationen.
Det jag skrev gäller förståss nyombyggda hpl, dom äldre hållplatsytorna skiljer det mera så som Du skriver.
Kan ta ett exempel där det blev fel, Temperaturgatan riktning mot centrum, där öppnade man dörrarna och bakre dörrparet fastnade mot hållplatsytan efter ombyggnationen.
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fredag 07 mars 2003 12:06
- Ort: Göteborg/Partille
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Somliga av Tvärbanans hållplatser som även har busstrafik har plattformar med två olika höjder, en lägre höjd (för bussar) i början och en högre (för spårvagn) på slutet (sett i färdriktningen). Gissar att skribenten syftar på dessa. Lösningen innebär dock att plattformen blir mycket lång, samt att bussar och spårvagnar till samma ställe stannar på två olika platser. En annan lösning är att ha en kort "högdel" som i Gröndal, denna bildar dock en "avfyringsramp" för vilsekomna vägfarande och måste därför förses med staket eller liknande vilket utgör ett litet hinder i gatumiljön.Johan Eriksson skrev:Que?Lars Ödlund skrev:Alternativet är hållplatser med dubbla höjder typ Hammarby Sjöstad (Stockholm)