Varför höjdskillnad?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Michael
Inlägg: 132
Blev medlem: lördag 09 augusti 2003 14:20
Ort: Göteborg Hjuvik

Varför höjdskillnad?

Inlägg av Michael »

När det gäller spårvagnshållplatser/stationer i Göteborg, varför bygger man inte plattformen i höjd med spårvagnens insteg, varför ska det alltid vara 7-10 cm i höjdskillnad?

Om dessa två kommer i höjd med varandra så blir det enklare för rullstolar och barnvagnar, varför?
Fram för spår mot framtiden...
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Det ligger nog snarare på 5 cm med tom vagn, full vagn minskar det, höjdskillnaden har med dörrarna att göra, vore just snyggt att öppna dörrarna, 50 personer kliver ombord för att sedan inte få igen dörrarna......
Det jag skrev gäller förståss nyombyggda hpl, dom äldre hållplatsytorna skiljer det mera så som Du skriver.

Kan ta ett exempel där det blev fel, Temperaturgatan riktning mot centrum, där öppnade man dörrarna och bakre dörrparet fastnade mot hållplatsytan efter ombyggnationen.
Ragnar Domstad
Inlägg: 61
Blev medlem: fredag 07 mars 2003 12:06
Ort: Göteborg/Partille

Inlägg av Ragnar Domstad »

Hållplatser där även bussar stannar blir 17 cm höga för att klara bussarna.
Användarens profilbild
Michael
Inlägg: 132
Blev medlem: lördag 09 augusti 2003 14:20
Ort: Göteborg Hjuvik

Inlägg av Michael »

Är det inte bättre att avståndet mellan kant och vagn ökar?
Fram för spår mot framtiden...
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Ragnar Domstad skrev:Hållplatser där även bussar stannar blir 17 cm höga för att klara bussarna.
Alternativet är hållplatser med dubbla höjder typ Hammarby Sjöstad (Stockholm)

//Lars
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Varför byggs det inte högre plattformar på de hållplatser där tågen går på egen banvall (Hammarkullen tex)? :?:
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Richard Jacobsson skrev:Varför byggs det inte högre plattformar på de hållplatser där tågen går på egen banvall (Hammarkullen tex)? :?:
Kanske av den anledningen jag skrev ovan, man vill inte att dörrarna skall fastna i hållplatsytan. :wink:
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14414
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Johan Eriksson skrev:
Lars Ödlund skrev:Alternativet är hållplatser med dubbla höjder typ Hammarby Sjöstad (Stockholm)
Que? :roll:
Somliga av Tvärbanans hållplatser som även har busstrafik har plattformar med två olika höjder, en lägre höjd (för bussar) i början och en högre (för spårvagn) på slutet (sett i färdriktningen). Gissar att skribenten syftar på dessa. Lösningen innebär dock att plattformen blir mycket lång, samt att bussar och spårvagnar till samma ställe stannar på två olika platser. En annan lösning är att ha en kort "högdel" som i Gröndal, denna bildar dock en "avfyringsramp" för vilsekomna vägfarande och måste därför förses med staket eller liknande vilket utgör ett litet hinder i gatumiljön.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Skriv svar