Sida 1 av 1
Helrevision av M31?
Postat: lördag 09 december 2006 12:26
av Kloker
Snart har samtliga M29 varit inne för helrevision och bl.a. fått götebossblå lack och nya mittdörrar. Står M31 närmast på tur att genomgå helrevision? Finns det anslag avsatta för detta under 2007?
Postat: onsdag 13 december 2006 11:57
av Bengt Jönsson
Finns väl även några M28 som både fått ny mitt- och bakdörrar i.st.f de gamla manuella "tryck-o-knô-upp-själv" modellen..

.
Postat: onsdag 13 december 2006 12:02
av Stefan_Brännström
Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.
Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Re: .
Postat: onsdag 13 december 2006 12:05
av 2763
Stefan_Brännström skrev:
Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Det är naturligtvis för att pensionären med ledgångsreumatism skall slippa utsättas för kyla, vilket lär vara ett större problem än att få hjälp med att trycka på knappen.
//Tony
Re: .
Postat: onsdag 13 december 2006 13:03
av Fredrik E
Stefan_Brännström skrev:Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.
Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Detta funkar i andra städer som t.ex Oslo så prova själv eller se hur fint det fungerar genom en enkel tripp till en vacker norsk huvudstad.
Re: .
Postat: onsdag 13 december 2006 13:32
av Ulrik Berggren
Grovsnus skrev:Stefan_Brännström skrev:Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.
Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Detta funkar i andra städer som t.ex Oslo så prova själv eller se hur fint det fungerar genom en enkel tripp till en vacker norsk huvudstad.
Eller varför inte till linje 22 i vår vackra huvudstad

(Så var vi där igen...

)
Re: .
Postat: onsdag 13 december 2006 15:44
av Mr. Burns
Stefan_Brännström skrev:Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Jovisst. Och bara för att du har element i ditt hus är det förstås inga problem att låta ytterdörren stå öppen?
Postat: onsdag 13 december 2006 16:52
av Slagpåse
Men största anledningen som INTE nämns här är vagnens luftkonditionering under sommarhalvåret.
Ju färre dörröppningar som sker med samtliga dörrar öppna så behåller man värmen och kylan inne i vagnen.
Som kuriosa kör jag tillåten öppning på morgonturerna vilket fungerar alldeles utmärkt, dom få som behöver hjälp med dörrarna har konstigt nog mindre problem med detta än en fult frisk mäniska, oftast är det unga mäniskor som är "bekväma" som eventuellt klagar.
Jag får allt som oftast kommentarer för att jag är snäll och håller blåsten utanföroch värmen kavr inne i vagnen, normalt sett så kanske 3-4 dörrar åker upp kortare stunder än att alla 5 dörrparen är öppna längre stunde samtidigt.
M31 revision lär det bli och en del görs som fortlöpande underhåll redan idag.
Postat: onsdag 13 december 2006 16:55
av Patrik S
Jag upplever ibland att föraren vill åka vidare i M32, men nån resenär kommer springande och trycker förbrilt på knappen. Vad har föraren för möjligheter att stänga av knapparna då denne tycker det är dags att åka?
Postat: onsdag 13 december 2006 17:16
av Slagpåse
Patrik S skrev:Jag upplever ibland att föraren vill åka vidare i M32, men nån resenär kommer springande och trycker förbrilt på knappen. Vad har föraren för möjligheter att stänga av knapparna då denne tycker det är dags att åka?
Ingen annan än att stänga dörrarna som Vi har på alla andra vagnar....
Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid

Postat: onsdag 13 december 2006 21:21
av Ekonomisk
Slagpåse skrev:
Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid

Visste förarna när vagnen skull ha gått, hade man inte behövt stå och frysa i ur och skur!

Postat: onsdag 13 december 2006 22:26
av Slagpåse
Postat: onsdag 13 december 2006 23:35
av Fredrik E
Ekonomisk skrev:Slagpåse skrev:
Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid

Visste förarna när vagnen skull ha gått, hade man inte behövt stå och frysa i ur och skur!

Hehe...
SL95(Oslo) kunde man låsa en dörr separat även om de andra passagerarna gick ombord i de andra dörrarna, alltid bra om en medlem ur A-laget började linka fram mot en dörr och man inte ville ha han/hon på vagnen.
Saknar detta på M32 faktiskt.
Postat: torsdag 14 december 2006 0:06
av Johan Eriksson
x
Postat: torsdag 14 december 2006 2:06
av Fredrik E
Johan Eriksson skrev:Slagpåse skrev:Ju färre dörröppningar som sker med samtliga dörrar öppna så behåller man värmen och kylan inne i vagnen.
Försök med den på SL C20 -å så var vi där igen
Vad händer med M31 då? För min del får de gärna byta frontdesign också vid nästa huvudrev!
Håller med om designen.
Element som justeras av ett termostat inne i kupén.
Liknande element som tickar så fint när man reser med tåg.