Helrevision av M31?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Helrevision av M31?
Snart har samtliga M29 varit inne för helrevision och bl.a. fått götebossblå lack och nya mittdörrar. Står M31 närmast på tur att genomgå helrevision? Finns det anslag avsatta för detta under 2007?
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.
Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Det är naturligtvis för att pensionären med ledgångsreumatism skall slippa utsättas för kyla, vilket lär vara ett större problem än att få hjälp med att trycka på knappen.Stefan_Brännström skrev: Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: .
Detta funkar i andra städer som t.ex Oslo så prova själv eller se hur fint det fungerar genom en enkel tripp till en vacker norsk huvudstad.Stefan_Brännström skrev:Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.
Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: .
Eller varför inte till linje 22 i vår vackra huvudstadGrovsnus skrev:Detta funkar i andra städer som t.ex Oslo så prova själv eller se hur fint det fungerar genom en enkel tripp till en vacker norsk huvudstad.Stefan_Brännström skrev:Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.
Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.


/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: .
Jovisst. Och bara för att du har element i ditt hus är det förstås inga problem att låta ytterdörren stå öppen?Stefan_Brännström skrev:Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Men största anledningen som INTE nämns här är vagnens luftkonditionering under sommarhalvåret.
Ju färre dörröppningar som sker med samtliga dörrar öppna så behåller man värmen och kylan inne i vagnen.
Som kuriosa kör jag tillåten öppning på morgonturerna vilket fungerar alldeles utmärkt, dom få som behöver hjälp med dörrarna har konstigt nog mindre problem med detta än en fult frisk mäniska, oftast är det unga mäniskor som är "bekväma" som eventuellt klagar.
Jag får allt som oftast kommentarer för att jag är snäll och håller blåsten utanföroch värmen kavr inne i vagnen, normalt sett så kanske 3-4 dörrar åker upp kortare stunder än att alla 5 dörrparen är öppna längre stunde samtidigt.
M31 revision lär det bli och en del görs som fortlöpande underhåll redan idag.
Ju färre dörröppningar som sker med samtliga dörrar öppna så behåller man värmen och kylan inne i vagnen.
Som kuriosa kör jag tillåten öppning på morgonturerna vilket fungerar alldeles utmärkt, dom få som behöver hjälp med dörrarna har konstigt nog mindre problem med detta än en fult frisk mäniska, oftast är det unga mäniskor som är "bekväma" som eventuellt klagar.
Jag får allt som oftast kommentarer för att jag är snäll och håller blåsten utanföroch värmen kavr inne i vagnen, normalt sett så kanske 3-4 dörrar åker upp kortare stunder än att alla 5 dörrparen är öppna längre stunde samtidigt.
M31 revision lär det bli och en del görs som fortlöpande underhåll redan idag.
Ingen annan än att stänga dörrarna som Vi har på alla andra vagnar....Patrik S skrev:Jag upplever ibland att föraren vill åka vidare i M32, men nån resenär kommer springande och trycker förbrilt på knappen. Vad har föraren för möjligheter att stänga av knapparna då denne tycker det är dags att åka?
Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid

Visste förarna när vagnen skull ha gått, hade man inte behövt stå och frysa i ur och skur!Slagpåse skrev: Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid


- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Hehe...Ekonomisk skrev:Visste förarna när vagnen skull ha gått, hade man inte behövt stå och frysa i ur och skur!Slagpåse skrev: Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid![]()
SL95(Oslo) kunde man låsa en dörr separat även om de andra passagerarna gick ombord i de andra dörrarna, alltid bra om en medlem ur A-laget började linka fram mot en dörr och man inte ville ha han/hon på vagnen.

Saknar detta på M32 faktiskt.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Håller med om designen.Johan Eriksson skrev:Försök med den på SL C20 -å så var vi där igenSlagpåse skrev:Ju färre dörröppningar som sker med samtliga dörrar öppna så behåller man värmen och kylan inne i vagnen.![]()
Vad händer med M31 då? För min del får de gärna byta frontdesign också vid nästa huvudrev!
Element som justeras av ett termostat inne i kupén.
Liknande element som tickar så fint när man reser med tåg.