Helrevision av M31?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kloker
Inlägg: 199
Blev medlem: söndag 01 januari 2006 15:02

Helrevision av M31?

Inlägg av Kloker »

Snart har samtliga M29 varit inne för helrevision och bl.a. fått götebossblå lack och nya mittdörrar. Står M31 närmast på tur att genomgå helrevision? Finns det anslag avsatta för detta under 2007?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Finns väl även några M28 som både fått ny mitt- och bakdörrar i.st.f de gamla manuella "tryck-o-knô-upp-själv" modellen..
8) :lol:
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.

Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: .

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev: Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Det är naturligtvis för att pensionären med ledgångsreumatism skall slippa utsättas för kyla, vilket lär vara ett större problem än att få hjälp med att trycka på knappen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Fredrik E »

Stefan_Brännström skrev:Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.

Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Detta funkar i andra städer som t.ex Oslo så prova själv eller se hur fint det fungerar genom en enkel tripp till en vacker norsk huvudstad.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Ulrik Berggren »

Grovsnus skrev:
Stefan_Brännström skrev:Där har ni en svaghet på Sirio (M32). Dörrarna öppnas inte av sig själv, utan man måste trycka upp dom utifrån. Om föraren stannar spårvagnen är det ju för att folk vill gå på eller av, och särskilt med tanke på handikappsanpassningen känns det ju som ett självmål om en orörlig pensionär med ledgångsreumatism skall behöva sträcka sig mot knappen (och trycka) för att komma in i den annars handikappvänliga låggolvsvagnen.

Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Detta funkar i andra städer som t.ex Oslo så prova själv eller se hur fint det fungerar genom en enkel tripp till en vacker norsk huvudstad.
Eller varför inte till linje 22 i vår vackra huvudstad :wink: (Så var vi där igen... :roll: )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: .

Inlägg av Mr. Burns »

Stefan_Brännström skrev:Att man behåller mer värme i vagnen på detta sätt känns som ett uselt skäl till att ha dörrarna som dom är, det finns ju värmeanläggning inne i vagnen.
Jovisst. Och bara för att du har element i ditt hus är det förstås inga problem att låta ytterdörren stå öppen?
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Men största anledningen som INTE nämns här är vagnens luftkonditionering under sommarhalvåret.
Ju färre dörröppningar som sker med samtliga dörrar öppna så behåller man värmen och kylan inne i vagnen.

Som kuriosa kör jag tillåten öppning på morgonturerna vilket fungerar alldeles utmärkt, dom få som behöver hjälp med dörrarna har konstigt nog mindre problem med detta än en fult frisk mäniska, oftast är det unga mäniskor som är "bekväma" som eventuellt klagar.
Jag får allt som oftast kommentarer för att jag är snäll och håller blåsten utanföroch värmen kavr inne i vagnen, normalt sett så kanske 3-4 dörrar åker upp kortare stunder än att alla 5 dörrparen är öppna längre stunde samtidigt.

M31 revision lär det bli och en del görs som fortlöpande underhåll redan idag.
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Patrik S »

Jag upplever ibland att föraren vill åka vidare i M32, men nån resenär kommer springande och trycker förbrilt på knappen. Vad har föraren för möjligheter att stänga av knapparna då denne tycker det är dags att åka?
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Patrik S skrev:Jag upplever ibland att föraren vill åka vidare i M32, men nån resenär kommer springande och trycker förbrilt på knappen. Vad har föraren för möjligheter att stänga av knapparna då denne tycker det är dags att åka?
Ingen annan än att stänga dörrarna som Vi har på alla andra vagnar....
Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid ;-)
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Slagpåse skrev: Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid ;-)
Visste förarna när vagnen skull ha gått, hade man inte behövt stå och frysa i ur och skur! :-) :-)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Ekonomisk skrev:Visste förarna när vagnen skull ha gått, hade man inte behövt stå och frysa i ur och skur! :-) :-)
Allt för ofta vet vi det men tror inte det är särskillt många som gillar att ligga sent men man blir sen när folk håller dörrar eller på annat sätt sinkar vagnen :wink: :wink:
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Ekonomisk skrev:
Slagpåse skrev: Och om man visste när vagnen skulle gått behövde man inte heller springa som om det vore sista vagnen och hindra alla andra som redan är ombord att komma fram i tid ;-)
Visste förarna när vagnen skull ha gått, hade man inte behövt stå och frysa i ur och skur! :-) :-)
Hehe...
SL95(Oslo) kunde man låsa en dörr separat även om de andra passagerarna gick ombord i de andra dörrarna, alltid bra om en medlem ur A-laget började linka fram mot en dörr och man inte ville ha han/hon på vagnen. :wink:

Saknar detta på M32 faktiskt.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Johan Eriksson skrev:
Slagpåse skrev:Ju färre dörröppningar som sker med samtliga dörrar öppna så behåller man värmen och kylan inne i vagnen.
Försök med den på SL C20 -å så var vi där igen :wink:

Vad händer med M31 då? För min del får de gärna byta frontdesign också vid nästa huvudrev!
Håller med om designen.
Element som justeras av ett termostat inne i kupén.
Liknande element som tickar så fint när man reser med tåg.
Skriv svar