Siljansdalen 1910

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Resiina
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 29 mars 2006 17:08
Ort: Kerava Kervo
Kontakt:

Siljansdalen 1910

Inlägg av Resiina »

Karta öfver Siljansdalen 1910
Siljansdalen 1910 1
http://img390.imageshack.us/my.php?imag ... 101cl0.jpg
Siljansdalen 1910 2
http://img390.imageshack.us/my.php?imag ... 102wt5.jpg
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Stort tack för dessa dalakartor :D Ingen järnväg Repbäcken - Rättvik här inte... Och vägarna gick lite annorlunda minst sagt än vad de gör idag
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Ulrik Berggren skrev: Ingen järnväg Repbäcken - Rättvik här inte...
Ska man vara riktigt petig så är det väl Knippboheden-Rättvik som fattas! :wink:
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

daniel_s skrev:
Ulrik Berggren skrev: Ingen järnväg Repbäcken - Rättvik här inte...
Ska man vara riktigt petig så är det väl Knippboheden-Rättvik som fattas! :wink:
Så petig får man gärna vara. Södra Dalarnes järnväg fanns ju.

Dessutom ser man tydligt att triangelspåret vid Mora-Noret, det som gör det möjligt att från Mora köra direkt norrut mot Orsa, ännu inte var byggt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Kristofer skrev:
daniel_s skrev:
Ulrik Berggren skrev: Ingen järnväg Repbäcken - Rättvik här inte...
Ska man vara riktigt petig så är det väl Knippboheden-Rättvik som fattas! :wink:
Så petig får man gärna vara. Södra Dalarnes järnväg fanns ju.

Dessutom ser man tydligt att triangelspåret vid Mora-Noret, det som gör det möjligt att från Mora köra direkt norrut mot Orsa, ännu inte var byggt.
Var låg/ligger Knippboheden?

F ö så finns det ju inget triangelspår i Mora-Noret idag heller, men i nuläget är det benet från Mora som ligger kvar. Rundgång i Mora således för färd Rättvik - Orsa. Någon som vet när triangelspåret försvann? Banvallen för triangelbenet Orsa - Rättvik ligger än idag kvar intakt
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Knippboheden var namnet på den förgreningspunkt där spåret mot Insjöns hamn vek av från spåret mot Insjöns station, typ 1,5 km söder om Insjön.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

daniel_s skrev:Knippboheden var namnet på den förgreningspunkt där spåret mot Insjöns hamn vek av från spåret mot Insjöns station, typ 1,5 km söder om Insjön.
Tackar! :D Förgreningspunkten finns kvar än idag. Insjöhamnsspåret är ju numer elektifierat och betjänar bl a en kombiterminal
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar