Rädda C5an i Örnsköldsvik!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kvarne

Rädda C5an i Örnsköldsvik!

Inlägg av Kvarne »

C5an i Örnsköldsvik ligger pyrt till....
Kommunen vill ha bort den och har krävt att den ska vara borta innan sista november!

Den får bara inte skrotas!

http://allehanda.se/lokalt/11908
Artikeln...

Kan SSS göra något?
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Följande mail har skickats till Primus Motor:
Hej!

Jag läste denna artikell: http://allehanda.se/lokalt/11908
Detta var ju allt annat än bra! Eran "C5a" är unik och FÅR INTE skrotas. Det är ett stycke historia både för Stockholm och Örnsköldsvik!
Om inte kommunen tar sitt förnuft till fånga så måste den på något sätt bevaras.

Jag föreslår att ni tar kontakt med Svenska Spårvägssällskapet & Spårvägsmuseet i Stockholm och hör er för och lägger upp en plan.

Kanske kan man få något lastbilsföretag att sponsra med frakten? Kanske är det dags att återföra C5an till Stockholms tunnelbana och låta den ingå i Veterantunneltåget?

Det viktiga är att agera och det nu. Det får inte bli så att man pga tidsbrist eller liknande dumpar vagnen till skroten för då begår man ett stort misstag!

Spårvägssällskapets hemsida: http://www.ss.se

Spårvägsmuseets Hemsida: http://www.sparvagsmuseet.sl.se

Mvh
Jonas Kvarneby, SS-medlem 2849, och Tunneltågs-intresserad
Äger fd SL H22 6431.
Lars Ödlund

Re: Rädda C5an i Örnsköldsvik!

Inlägg av Lars Ödlund »

Kvarne skrev:C5an i Örnsköldsvik ligger pyrt till....
Kommunen vill ha bort den och har krävt att den ska vara borta innan sista november!

Artikeln...

Kan SSS göra något?
Vagnen ägs ju av Primus motor och är deras ansvar.

Intressenter finns uppenbarligen i närområdet (Nordingrå) men pengar saknas för transporten (ett par 10 tal tusen).
Att ta över vagnen och flytta den till Stockholmsområdet torde kosta mellan 60-100 tkr bara i transport.

Jmf försöken att "rädda" C4:an i Dalarna för några veckor sedan.

//Lars
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Lars Ödlund skrev:

Artikeln...

Kan SSS göra något?

Intressenter finns uppenbarligen i närområdet (Nordingrå) men pengar saknas för transporten (ett par 10 tal tusen).
Att ta över vagnen och flytta den till Stockholmsområdet torde kosta mellan 60-100 tkr bara i transport.

//Lars
Ibland blir jag bara så trött. Tänk om alla skulle ha den attityd som du har! Det är deras problem -Inte mitt/vårt....
Hur mycket skulle bli bevarat då? :evil: :!:

Den ägs av Primus ja. Men om de nu inte klarar av att ta hand om den och funderar på att skrota den, tycker du att alla bara ska sitta med armarna i kors och säga "Det är deras vagn -Jag bryr mig inte...."

Löser Primus det så är det jättebra, men om de bara finner en utväg -Att skrota den så måste någon agera för det vore oerhört tragiskt om den sista C5an gick till skrot.... :cry:
Äger fd SL H22 6431.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Kvarne skrev:
Lars Ödlund skrev:

Artikeln...

Kan SSS göra något?

//Lars
Ibland blir jag bara så trött. Tänk om alla skulle ha den attityd som du har! Det är deras problem -Inte mitt/vårt....

Den ägs av Primus ja. Men om de nu inte klarar av att ta hand om den och funderar på att skrota den, tycker du att alla bara ska sitta med armarna i kors och säga "Det är deras vagn -Jag bryr mig inte...."

Löser Primus det så är det jättebra, men om de bara finner en utväg -Att skrota den så måste någon agera för det vore oerhört tragiskt om den sista C5an gick till skrot.... :cry:
Om alla läste alla ord....

Det finns redan en intressent i närområdet som vill ta över vagnen, varför då inte låta denne göra det utan någon konkurrens?

De som vill hjälpa till att sponsra transporten till Nordingrå som hamnar kring 20 tkr är välkomna att kontakta nuvarande ägaren.

Problemet är inte att det saknas intressenter....

//Lars
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Mycket tråkigt att man rivit upp spåren i hamnen... annars hade det nog varit enklare att dra iväg vagnen till centralstationen och hänga på den längst bak i nåt tåg i riktning mot Nordingråtrakten... typ Kramfors.

Sen förstår jag Lars. Han är gammal realist, medan Kvarne är ung entusiast.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:Mycket tråkigt att man rivit upp spåren i hamnen... annars hade det nog varit enklare att dra iväg vagnen till centralstationen och hänga på den längst bak i nåt tåg i riktning mot Nordingråtrakten... typ Kramfors.

Sen förstår jag Lars. Han är gammal realist, medan Kvarne är ung entusiast.
Det lär nog inte blivit billigare det, med omlastning o allt, + att vagnen knappast är "löpduglig" efter så lång tid att den skulle få framföras på banverkets spår.

Landsvägen är avståndet 6 mil, järnvägen via Mellansel-Långsele-Kramfors + bil Kramfors-Nordingrå är minst dubbelt så långt, men det var en kul idé

//Lars
nb

Inlägg av nb »

Kvarne skrev:
Lars Ödlund skrev:

Artikeln...

Kan SSS göra något?

//Lars

Om alla agerade som du hoppas - dvs rädda allt som räddas kan - skulle mycket mindre bli bevarat än vad det är idag eftersom vi inte skulle ha råd att underhålla och förvalta allt vi har. Det allmänna skulle snart trötta på allt fallfärdigt skrot och bevarandet skulle bli ännu svårare.

C5-orna var provvagnar och udda. Fine om nån hinkar upp pengar för att bevara just den (t.ex. mannaminne) - men absolut inte fine (på samma sätt som C4 däruppe i norr, den är t.o.m. historiskt intressantare) om det ska äskas pengar ur samma kassa som skulle kunna ställa upp med pengar för att driftsätta/bevara driftdugligt det vi har i Stockholm. Historiskt sett är en musealt bevarad C6 eller C13 mycket mer värd (och användbarare) än en C5.
Krasst sett är det snarare så - är det viktigare att ha en körbar C4 i Stockholm (det finns en i Hammarby) eller att ha en C5 (och kanske ingen C4) och definitvit ingen av dem körbara?

Även om jag - fastän jag var liten - kommer ihåg C5 tåget och tyckte det var häftigt skulle jag rycka på axlarna om den gick till skrot. Däremot tycker jag att det är mycket synd att ingen C12 finns kvar - så lägg hellre krutet på t.ex. C6 (eller för all del på att kunna köra med det som finns) - vagnstyper som är respresentativa för Stockholms Tunnelbana.

/realistisk "gammal gubbe" :roll: (jämngammal med C12)
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

nb skrev:
Kvarne skrev:
Lars Ödlund skrev: Vagnen ägs ju av Primus motor och är deras ansvar.

//Lars

Om alla agerade som du hoppas - dvs rädda allt som räddas kan - skulle mycket mindre bli bevarat än vad det är idag eftersom vi inte skulle ha råd att underhålla och förvalta allt vi har. Det allmänna skulle snart trötta på allt fallfärdigt skrot och bevarandet skulle bli ännu svårare.

C5-orna var provvagnar och udda. Fine om nån hinkar upp pengar för att bevara just den (t.ex. mannaminne) - men absolut inte fine (på samma sätt som C4 däruppe i norr, den är t.o.m. historiskt intressantare) om det ska äskas pengar ur samma kassa som skulle kunna ställa upp med pengar för att driftsätta/bevara driftdugligt det vi har i Stockholm. Historiskt sett är en musealt bevarad C6 eller C13 mycket mer värd (och användbarare) än en C5.
Krasst sett är det snarare så - är det viktigare att ha en körbar C4 i Stockholm (det finns en i Hammarby) eller att ha en C5 (och kanske ingen C4) och definitvit ingen av dem körbara?

Även om jag - fastän jag var liten - kommer ihåg C5 tåget och tyckte det var häftigt skulle jag rycka på axlarna om den gick till skrot. Däremot tycker jag att det är mycket synd att ingen C12 finns kvar - så lägg hellre krutet på t.ex. C6 (eller för all del på att kunna köra med det som finns) - vagnstyper som är respresentativa för Stockholms Tunnelbana.

Jag vill inte bevara allt. Men tala om för mig vilka vanliga personer som känner något speciellt för en C6a? Eller C12a....

Skaran som däremot kan referera till och få vibbar när en C5 visas upp är nog större just pga att C5-tåget fick så många myter kring sig....
Därför tycker jag det är viktigt att C5an inte skickas till skrot.

Folk i allmänhet känner bättre till en C5 än va de känner till en C6a. Jag tror att allmänheten bara rycker på axlarna om en blå C6a kommer åkandes än om en vagn från forna Silverpilen dyker upp....

Men fine, det är sånt här som gör att man tappar lusten till slut. Vi gör som Lars säger. Det är Primus bekymmer. Men då ska ni tusan inte gnälla när det visar sig att de inte har råd med transporten till Mannaminne och därmed skrotar vagnen....

Massmedialt tror jag en bevarad C5a skulle slå bättre än en C6a som inte har några allmäna rykten kring sig, inte någon mystik och så vidare. :shock: :(
Äger fd SL H22 6431.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Som vanligt är det väl Någon Annan som ska göra något..... Honom/henne har jag konstigt nog aldrig träffat. Märkligt.....

SL Spårvägsmuseum är givetvis informerat men med tanke på deras svar på att C4 2516 är på väg bortom den yttersta växeln finns väl inte mycket att hoppas på.

Och en C6 kan vi ta hand om när vagntypen är på väg ut vilket lär dröja bra många år. Vraken i HY är inget att ha, dom är rensade på i stort sett allt användbart.

//Lars S
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Lars Stegenius skrev:Som vanligt är det väl Någon Annan som ska göra något..... Honom/henne har jag konstigt nog aldrig träffat. Märkligt.....

SL Spårvägsmuseum är givetvis informerat men med tanke på deras svar på att C4 2516 är på väg bortom den yttersta växeln finns väl inte mycket att hoppas på.

Och en C6 kan vi ta hand om när vagntypen är på väg ut vilket lär dröja bra många år. Vraken i HY är inget att ha, dom är rensade på i stort sett allt användbart.

//Lars S
Ska man skrota den enda kvarvarande C4an i HY nu också...?!?!?! :cry:
Äger fd SL H22 6431.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jag förstår även Kvarne. Om jag vinner 70 miljoner kr på Lotto ska jag banne mig köpa mig en lämplig gammal järnvägstation som jag ska bo i. Där jag ställer ut ett orange RC-lok med en sittvagn och 1-2 bruna sovvagnar tillkopplade. Detta på ett ej använt stickspår. Vips har man en "liten gäststuga" till besökare.

På bakgården förvarar jag 1-2 bussar med kaross av märket Delta Plan eller Carrus, samt en plats där Kvarne kan ställa upp H22 6431.

Men måste ju ha en plan, så man vet vad man ska göra OM man vinner. :D
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Lika bra att skrota alltihopa, jag förstår inte varför man lade ner så mycket pengar/arbete på C2/C3 tåget när man ändå inte hade för avsikt att köra med tåget för allt tjafs. C4 2548 har väl stått i 5 år nu? Den går säkert inte att få i gång vid det här laget. Skrota varenda Cx så slipper vi höra allt gnäll om dom också!
Senast redigerad av M224 den fredag 24 november 2006 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Det finns faktiskt någon mellanting mellan svart o vitt.

Jag avsåg i mitt första inlägg att det inte fanns någon anledning att jaga upp en opinion för att transportera ner en helt oanvändbar vagn till Stockholm för + 100 tkr när där redan står x antal andra för vilka dessa pengar bättre skulle behövas.
Så fattade jag Kvarnes "upprop" och mail till Primus.

Allrahelst när det redan fanns en intressent på nära håll som ville ha vagnen som utställningsföremål, och något annat är knappast möjligt.
Att få se denna C5 rulla för egen maskin är knappast att tänka på med dagens ekonomiska ramar, inte ens museitåget rullar ju.

Om man sedan ska sponsra en affärsdrivande verksamhet med gåvor kan ju diskuteras men de som är intresserade kan starta en insamling till hjälp för transporten från kajen i Ö.vik till Mannaminne, jag kan tänka mig att bidra med en hysat stor summa till det, däremot inte alls till något mastodontprojekt att dra den till Stockholm.

//Lars
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

När det gäller 2548 är det inte alls särskilt mycket som behövs för att göra den körklar igen. Faktum är ju att Tågia har arbetat på den i HY av och till och det senaste budet för något år sedan var att det bara var en ventil av något slag, troligen i tryckluftssystemet, man väntade på. Den var försenad pga materialbrist. Att vagnen sedan blev nedkluddad är inget större problem.

Som jag förstått det är C5 2901 komplett. C5orna blev ju inte plockade på delar eftersom alla vagnar skulle skrotas. Kan man efter 42 år med relativt sett rimliga frivilliga insatser få liv i A28 11 så tror jag nog att det också, med relativt sett rimliga insatser, skulle gå att skrämma liv i 2901 igen.

//Lars S
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Lars Stegenius skrev:När det gäller 2548 är det inte alls särskilt mycket som behövs för att göra den körklar igen. Faktum är ju att Tågia har arbetat på den i HY av och till och det senaste budet för något år sedan var att det bara var en ventil av något slag, troligen i tryckluftssystemet, man väntade på. Den var försenad pga materialbrist. Att vagnen sedan blev nedkluddad är inget större problem.

Som jag förstått det är C5 2901 komplett. C5orna blev ju inte plockade på delar eftersom alla vagnar skulle skrotas. Kan man efter 42 år med relativt sett rimliga frivilliga insatser få liv i A28 11 så tror jag nog att det också, med relativt sett rimliga insatser, skulle gå att skrämma liv i 2901 igen.

//Lars S
Men...

Finns det 1) Intresse 2) Plats att hysa vagnen 3) Medel till transport och 4) Medel till upprustning?

//Lars
nb

Inlägg av nb »

Kvarne skrev:
nb skrev: Om alla agerade som du hoppas - dvs rädda allt som räddas kan - skulle mycket mindre bli bevarat än vad det är idag eftersom vi inte skulle ha råd att underhålla och förvalta allt vi har. Det allmänna skulle snart trötta på allt fallfärdigt skrot och bevarandet skulle bli ännu svårare.

Jag vill inte bevara allt. Men tala om för mig vilka vanliga personer som känner något speciellt för en C6a? Eller C12a....

Skaran som däremot kan referera till och få vibbar när en C5 visas upp är nog större just pga att C5-tåget fick så många myter kring sig....
Därför tycker jag det är viktigt att C5an inte skickas till skrot.

Folk i allmänhet känner bättre till en C5 än va de känner till en C6a. Jag tror att allmänheten bara rycker på axlarna om en blå C6a kommer åkandes än om en vagn från forna Silverpilen dyker upp....

Men fine, det är sånt här som gör att man tappar lusten till slut. Vi gör som Lars säger. Det är Primus bekymmer. Men då ska ni tusan inte gnälla när det visar sig att de inte har råd med transporten till Mannaminne och därmed skrotar vagnen....

Massmedialt tror jag en bevarad C5a skulle slå bättre än en C6a som inte har några allmäna rykten kring sig, inte någon mystik och så vidare. :shock: :(
Vill du att "någon annan" ska ställa upp med pengar (riksantikvarieämbetet, spårvägsmuseet etc) struntar de i regel i "diggabilitet" utan det som är av intresse är hur representativt något är för sin tidsepok. Ju vanligare en sak var, desto intressantare att spara den - ju ovnligare desto ointressantare (med vissa undantag). För det är faktiskt det som bevarande syftar till - att för framtida generationer kunna visa hur det var på 1800-, 1950-, 1980- etc- talet.

C2-tåget visar upp 1950-1960-talets tunnelbana. 4 vagnar C4, C6, C13, C14, C15 (och blå linjens vagnar som jag inte har koll på vad de heter) skulle kunna visa upp 1980 eller 1990-talets tunnelbana.
En C5 visar att hägglunds en gång byggde några tunnelvagnar som såg annorlunda ut - men historiskt sett (ur stockholms tunnelbanas perspektiv) är den faktiskt bara kuriosa. I Ö-vik kan den tänkas vara en symbol för Hägglunds tillverkning - fastän egentligen inte heller, den vara bara en av många - bara att den råkade vara olackad. (För gemene man)
Användarens profilbild
Per Lind

C5

Inlägg av Per Lind »

Silvertåget var något speciellt och det förvånade mig att hela tåget skrotades. Som skrivits ovan så var/är det något mytiskt med detta tåg. Att bevara en vagn ger nog inte den känslan som, åtminstone, ett 4-vagnarståg givit.
Men nu lever vi med att en vagn finns kvar. Kanske kan man i framtiden återskapa Silverpilen genom att skrapa bort färgen på några blå vagnar och sätta in den bevarade i det tåget.
Jag hade gärna sett två 4-vagnarståg, ett i grönt och ett Silverpil, som bevarade museitåg och som verkligen användes.
Men, nu har vi en enstaka vagn kvar och en intressent i området så det bästa vore nog, för stunden, att låta Mannaminne ta hand om vagnen.
Vill de inte, eller måste deras museum lösas upp i framtiden så vore självklart Operation räddning det enda tänkbara så inte vagnen skrotas. Helst skall den på spår i Stockholm men Riksmuséet i Malmköping är inget dåligt alternativ.

Vad jag inte riktigt förstått är varför inte Malmköping ställt undan några av de mest typiska tunnelbanevagnarna, t.ex. Silverpilen. Vi samlar ju på en massa bussar och "annat skrot" så tunnelbanevagnar skulle väl också platsa. Även om de inte kan visas körande, och även om de ställs undan i en hall någonstans, så kan de bli användbara i framtiden. Det finns ju "annat skrot" som fantastiska människor förvandlat till otroligt fina pärlor så även om inte så många intresserar sig idag så är det synd att ångra sig imorgon.
Måste vi välja på Dala-vagnen och Silverpilen så vinner Silverpilen med hästlängder.

-Per
(som egentligen inte tycker om tunnelbanevagnar).
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Busterminal
Kontakt:

Inlägg av Busterminal »

Where is the another C5-car? I read somewhere that there are 2 C5-cars?
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Tänk om man i SL beslutade att sätta upp C5an på Kymlinge station...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Skriv svar