Göteborg igen, trevlig stad det där ......

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Göteborg igen, trevlig stad det där ......

Inlägg av Olle »

Nägra fler bilder från Göteborg, denna pärla bland spårvägsstäder ......

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är faktiskt en M32 som skymtar på linje 7 i vänstra delen av bilden.

:lol: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Kul, verkar inte ofta att M32 går på L7.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Ivers1991 skrev:Kul, verkar inte ofta att M32 går på L7.
Jo lördagar och söndagar vilket jag skrivit i dom flesta trådar med M32 inblandat :shock:
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Om jag åker till Göteborg någon gång borde jag nog ta en M32 på L7. Både på grund av resan till Kortedala/Bergsjön och på grund av M32...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
M_M

Re: Göteborg igen, trevlig stad det där ......

Inlägg av M_M »

Olle skrev:Nägra fler bilder från Göteborg, denna pärla bland spårvägsstäder ......

Bild
Trevliga bilder!

Nu blir jag nyfiken, manövreras mitt+bakdörrarna på M25 automatiskt på samma sätt som framdörrarna (till skillnad från orginalutförandet på M28 och mittdörren på M29)?
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Nej M25 är förlaga till M28/29

Tittar du noga ser man att det står Ej ingång vid dörr 3-4-5 plus att handtag saknas på utsidan vagnen, altså ombordstigning fram och avstigning bak = passagerarotation som ger korta hållplatstider mot dagens kaos vid på/avstigning och långa hållplatstider
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Slagpåse skrev:Nej M25 är förlaga till M28/29

Tittar du noga ser man att det står Ej ingång vid dörr 3-4-5 plus att handtag saknas på utsidan vagnen, altså ombordstigning fram och avstigning bak = passagerarotation som ger korta hållplatstider mot dagens kaos vid på/avstigning och långa hållplatstider
Aha, fiffigt. Sant, när jag använder ögonen lite bättre så ser också att det står ej ingång. Tack för snabbt svar :)
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Fina bilder. Undrar bara varför vagn 606 på första bilden för Ukrainas flagga.
Petimäter-Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Tobba skrev:Fina bilder. Undrar bara varför vagn 606 på första bilden för Ukrainas flagga.
Petimäter-Tobba
Vagnen för Svensk vimpel och Göteborgsvimpel. Att den svenska vimpeln till förväxling är lik den ukrainska flaggan är ett rent sammanträffande.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Tänkte inte på det. :oops:
Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Slagpåse skrev:Nej M25 är förlaga till M28/29

Kommer du ihåg hur det var innan man införde påstigning i alla dörrar? Knappast bättre.
Erland

Inlägg av Erland »

http://olle.nevenius.se/bilder/trams/eu ... ld4540.jpg
Lite onödig petimeterkommentar, men du sitter nog på linje 5 och den korsande 325:an är på väg till Östra sjukhuset på linje 1.
Användarens profilbild
Martin_H

Inlägg av Martin_H »

Erland skrev:http://olle.nevenius.se/bilder/trams/eu ... ld4540.jpg
Lite onödig petimeterkommentar, men du sitter nog på linje 5 och den korsande 325:an är på väg till Östra sjukhuset på linje 1.
Han sitter snarare i abonnerad vagn M25 606.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Erland skrev:http://olle.nevenius.se/bilder/trams/eu ... ld4540.jpg
Tack,

ja när du skriver det så ser jag ju att det står Östra Sjukhuset. Men vi åker med 606 som det mycket riktigt påpekas i efterkommande inlägg.

:lol: lle.
:-)lle
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Tänk vad trevligt det hade varit om man hade haft så rena och prydliga vagnar som M25 606 i reguljärtrafik!

Den vagnen är ju en riktig Göteborgspärla för övrigt.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
JAgr

Re: .

Inlägg av JAgr »

Stefan_Brännström skrev:Tänk vad trevligt det hade varit om man hade haft så rena och prydliga vagnar som M25 606 i reguljärtrafik!
Det beror på att vi har de vagnar i den nivå som de resande klart och tydligt talar om att vi skall ha! Hur skall man annars tolka beteendet att slänga tidningar, burkar, snus, placera smutsiga skor på säten med mycket mera i vagnen.
Vi som arbetar med vagnarna vill inte ha det som det ser ut nu, men vad skall vi göra vi är bara ett par hundra mot snart 500 000!

/JAgr
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Tror inte det är många som kladdar av snus eller pissar i spårvagnar. Isåfall hade det blivit fruktansvärt otrevligt väldigt snabbt..

Betänk att det nog är ett fåtal resenärer som verkligen grisar ned. Att lägga en tidning på ett säte känns som en klart mindre förseelse i jämförelse, och det beteendet är nog svårast att bli av med.

Men vad jag vill komma till är att ett fåtal resenärer förstör för alla andra resenärer.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Stefan_Brännström skrev:Tror inte det är många som kladdar av snus eller pissar i spårvagnar. Isåfall hade det blivit fruktansvärt otrevligt väldigt snabbt..

Betänk att det nog är ett fåtal resenärer som verkligen grisar ned. Att lägga en tidning på ett säte känns som en klart mindre förseelse i jämförelse, och det beteendet är nog svårast att bli av med.

Men vad jag vill komma till är att ett fåtal resenärer förstör för alla andra resenärer.
Hmmm
Bara beteendet att slänga upp sina skor på stolen mitt emot säger en del om folks vilja att ha det som det är, speciellt när man inte säger till.
Att slänga kvar en tidning är kanske ok om nästa passagerar tar upp den istället för att ta en ny som sedan slängs kvar, många bäckar små..... sedan åker dessa ner på golvet och sedan är det igång, detta är INTE ett fåtal personer som gör.
Ser allt för ofta hur folk kastar både tuggumi, snus, mm mm kvar på golv, väggar, stolar.
Spiller kaffe, öl, dricka andra drycker, detta ger en "trevlig" miljö.

Eftersom ingen annan än föraren förväntas reagera så blir det som det blir, SVINSTIA och detta vill uppenbarligen folk ha eftersom man puttar bort sitt egenansvar på någon annan.

Bara en kommentar som vissa föräldrar kläcker ur sig: "Jag har inget ansvar för mina egna barn, det har alla andra, samhället och skolan!!" Med den inställningen så vette faaan om jag vill bli gammal i det här landet.
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Stefan_Brännström skrev:Tror inte det är många som kladdar av snus eller pissar i spårvagnar. Isåfall hade det blivit fruktansvärt otrevligt väldigt snabbt..

Säker på att du åker spårvagn i rätt stad? :D

Många vagnar är nämligen fruktansvärt otrevliga pgr av att folk hittar på de mesta otrevligheter i vagnarna :lol:

Klart att det skulle vara trevligt med rena och snygga vagnar, men tyvärr så skulle det behövas personal som städade och tvättade vagnen vid varje ändhållplats för att hålla den finish som ringlinjens vagnar håller.
Eller ett par skräpvakter på varje vagn som gick runt och kollade att folk sköter sig.

Göteborg är inte bara en av Sveriges trevligaste städer, det är också Sveriges skitigaste stad (Har visserligen inte varit i alla städer!)
och de verkliga hjältarna är den personal som städar upp stadens gator varje morgon.

Kommer ihåg när jag flyttade till Sveriges framsida. Ett av de första intrycken var hur skräpigt det var. Vet inte om det är någonting som sitter djupt rotat i människors mentalitet eller vad det är frågan om.
Perra-Spårvagnsförare!
Joohan

Inlägg av Joohan »

Riktigt snygga bilder , Nästan så man får ta ut och vädra kameran igen efter dom bilderna = )
Skriv svar