M97-varianter

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

M97-varianter

Inlägg av Olle L »

På länken nedan (hämtad ur en annan tråd) ligger ett PDF-dokument som bl a innehåller bild och ritning på en M97-vagn med gamla förarhytten och en mellandel med annan fönsterindelning än den nuvarande.

Någon vagn med det utförandet har väl aldrig funnits?

http://www.kiepe-elektrik.com/english/m ... /index.htm

Eftersom Kiepe som tillverkar elsystemet till M97 rimligen inte har något med vagnens yttre design att göra (och än mindre med förslaget att lägga spårvagnsspår i Dalsgatan ...) så antar jag att bilden och ritningen visar hur man i Norrköping ursprungligen tänkt sig att M97 skulle sett ut.

Det verkar alltså som om den kantiga förarhytten tillkommit på ett senare planeringsstadium än låggolvsmellandelen.

Är det någon som vet mer om vagntypens historia ?
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

M97.....

Inlägg av leifd »

Ett helt riktigt antagande.
Bilden kommer från någon inom komunförvaltningen i Norrköping, men är väl medgiven att använda för Kiepe.

Fronten och låggolvsdelen, är i grunden kopia på den som finns i/på Duisburgs vagnar, se länk http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/tra ... is1044.jpg,
dock något förändrade i detaljer, som synes.
Den igentliga föregångaren är Duisburgs vagn 1000, som i grunden är en vagn av den typ som M97 hästammar från. Tyvärr har jag ingen bild tillgänglig på vagn 1000 f.n.
//Leif D
Skriv svar