Sida 1 av 2
Var är M32 på onsdag?
Postat: måndag 13 november 2006 9:40
av bruse
Kan härmed utlysa allmän varning att jag befinner mig på framsidan tisdag-onsdag med några timmar över på onsdag mellan 13 och 17.42.
Så vill ni undvika en sån där hemsk Stockholmare, så håll er undan!
(även om mitt hjärta är kvar nånstans på riskväg 61 mellan Arvika och karlstad)
Så jag undrar, var kan jag hitta en M32 i allmän trafik onsdag mellan 13 och 17?
Postat: måndag 13 november 2006 9:43
av Bussmicke
Linje 6 är ett hett tips enl. vad som framkommit här tidigare.
De skulle visst bara rulla å linie 6.
Kan tillägga att när jag var i Götet då denna bild togs såg jag dem inte på någon annan linje.

Postat: måndag 13 november 2006 11:05
av bruse
Tackar, då utvecklar jag varningen: Stockholmare på linje 6.
Postat: måndag 13 november 2006 17:54
av Slagpåse
Bruse>> Välkommen till GBG:s Italienare, jag är på kurs hela veckan så Du slipper mig
Är Du "Dretlänning" urspungligen??
Postat: fredag 17 november 2006 21:22
av bruse
Lat är jag, så det blir denna bara.
Åså har jag tjuvåkt! Väl på m32 upptäckte jag och 8 andra som jag inte känner, att a) föraren säljer inte biljetter och b) biljettmaskinen tar bara mynt!

Postat: fredag 17 november 2006 21:32
av Odd
bruse skrev:Lat är jag, så det blir denna bara.
Åså har jag tjuvåkt! Väl på m32 upptäckte jag och 8 andra som jag inte känner, att a) föraren säljer inte biljetter och b) biljettmaskinen tar bara mynt!

Och härmed har du talat om det för oss alla så när du åker dit i kontrollen nästa gång så kan vi intyga att du minsann visste att man bara kunde betala med mynt...
Postat: fredag 17 november 2006 22:00
av Slagpåse
bruse skrev:Lat är jag, så det blir denna bara.
Åså har jag tjuvåkt! Väl på m32 upptäckte jag och 8 andra som jag inte känner, att a) föraren säljer inte biljetter och b) biljettmaskinen tar bara mynt!
Med tanke på tidigare diskusioner på detta forum så bör det vara kännt för forumsbesökarna att det är som Du beskrev ovan

.
Postat: fredag 17 november 2006 23:06
av Stefan_Brännström
Det verkar vara fullt möjligt att tjuvåka och tjäna mer på det än att betala för sig.
Då menar jag alltså att folk i snitt åker fast så sällan, att böterna inte hjälper: Det hade varit dyrare för dem att betala månadskort under perioden mellan böterna, än att betala en bot på 1000 kr för samma period.
Och att det som turist går att tjuvåka i Göteborgs spårvagnar utan större risk är givet.
Åker en turist till stan och bara känner till det, kan han med 98% sannolikhet cruisa runt de sträckor han tänkt sig en helg utan att stöta på en enda kontrollant.
Det är sällan man ser kontrollanter nu för tiden.
Postat: lördag 18 november 2006 0:29
av bruse
Slagpåse skrev:bruse skrev:Lat är jag, så det blir denna bara.
Åså har jag tjuvåkt! Väl på m32 upptäckte jag och 8 andra som jag inte känner, att a) föraren säljer inte biljetter och b) biljettmaskinen tar bara mynt!
Med tanke på tidigare diskusioner på detta forum så bör det vara kännt för forumsbesökarna att det är som Du beskrev ovan

Det har passerat mig iaf! Och många Göteborgare tydligen efter vad jag upplevt, de borde väl veta. Eller informerar inte GS nåt sånt?
Nu var det inte så hemskt som det lät, vid Korsvägen såg jag en pressbyråkiosk, hoppade av och växlade min tjuga. Och sen på nästa vagn igen. Men där fanns förare, så... ja hela operationen blev löst av sig själv.
Postat: lördag 18 november 2006 0:29
av bruse
Odd skrev:bruse skrev:Lat är jag, så det blir denna bara.
Åså har jag tjuvåkt! Väl på m32 upptäckte jag och 8 andra som jag inte känner, att a) föraren säljer inte biljetter och b) biljettmaskinen tar bara mynt!

Och härmed har du talat om det för oss alla så när du åker dit i kontrollen nästa gång så kan vi intyga att du minsann visste att man bara kunde betala med mynt...
Eh? tror du jag är dum eller? Blir ingen nästa gång, nu vet jag ju vad som gäller!
Postat: lördag 18 november 2006 11:16
av 2763
bruse skrev:
Det har passerat mig iaf! Och många Göteborgare tydligen efter vad jag upplevt, de borde väl veta. Eller informerar inte GS nåt sånt?
Nej, men Västtrafik gör det. Men man gör inte hembesök hos alla för att tala om hur det är. Precis som med resten av resevillkoren så gäller det att ta till sig av den information som finns på nätet och i hållplatskurar (undrar om den är uppdaterad förresten).
Men om du nu inte hade mynt på dig, varför körde du inte med en SMS-biljett?
//Tony
Postat: lördag 18 november 2006 15:08
av Pwer med ölmagen
TonyM skrev:bruse skrev:
Det har passerat mig iaf! Och många Göteborgare tydligen efter vad jag upplevt, de borde väl veta. Eller informerar inte GS nåt sånt?
Nej, men Västtrafik gör det. Men man gör inte hembesök hos alla för att tala om hur det är. Precis som med resten av resevillkoren så gäller det att ta till sig av den information som finns på nätet och i hållplatskurar (undrar om den är uppdaterad förresten).
Men om du nu inte hade mynt på dig, varför körde du inte med en SMS-biljett?
//Tony
Är det där med sms biljett igång?
Är det så håller jag med om att informationen suger ordentligt.
Postat: lördag 18 november 2006 16:10
av Barre
Pwer med ölmagen skrev:
Är det där med sms biljett igång?
Är det så håller jag med om att informationen suger ordentligt.
Visst är det igång, kolla på
http://www.vasttrafik.se.
Det enda stället jag sett att man informerar om sms-försöket är på hemsidan.
Sen att västtrafik är kass på information borde inte vara en nyhet, svarar på e-mail är något de endast gör i undantagsfall, något som förvånar mig mycket, då det måste vara det absolut billigaste sättet att få feedback/komentarer från kunderna.
Stefan_Brännström skrev:
Det är sällan man ser kontrollanter nu för tiden.
Tror det mycket beror på när på dagen man åker.
På morgonen i rusning träffar jag mkt sällan på någon kontrolant, mitt på dagen och på tidi eftermiddag samt i nattrafiken brukar jag bli kontrolerad ganska ofta.
Blir kontrolerad i snitt en gån i veckan.
Något som jag tycker är konstigt är dock att vissa kontrolanter inte kontrolerar giltigheten på RFID-korten. De tittar bara på det och lämnar sedan tillbaka det, medans vissa gör det som jag gissar är det korrekta och kontrolerar kortets giltighet i läsaren.
Postat: lördag 18 november 2006 17:15
av Slagpåse
Information finns om att på M32 är det ingen förarkontanthantering, men den som blundar för det missar det ju. Sedan är det Västtrafiks skyldighet att informera om detta om dom inte dellegerar det hela till en entrepennör.
Men men, om planen håller så nästa A-tidtabell i Augusti 2007 så kan Ni glömma att köpa biljetter av mig eller annan spårvagnsförare, då skall kassan vara borta på spårvagnarna.
Gratis biljetter
Postat: lördag 18 november 2006 21:44
av Stefan_Brännström
Hur vore det att införa gratis biljetter för dem som åker max 2 hållplatser?
Minns hur frustrerande det var när man var yngre och bara skulle en hållplats i förorten, alla tjuvåkte ju sådana turer.
Den biljetten kunde förslagsvis printas ut i spårvagnen mot att man slår in sitt personnummer på biljettmaskinen, sedan kan den per automatik se så man inte kan skriva ut nya biljetter efter två hållplatser, eller överhuvudtaget på samma omlopp.
---------------------------------
FRI BILJETT
Gällande: EKEDAL - FJÄLLGATAN, L11
Personnummer: 790324-9312
061203 - 11:23, omlopp 1124
--------------------------------
Re: Gratis biljetter
Postat: söndag 19 november 2006 5:44
av M_M
Stefan_Brännström skrev:Hur vore det att införa gratis biljetter för dem som åker max 2 hållplatser?
Minns hur frustrerande det var när man var yngre och bara skulle en hållplats i förorten, alla tjuvåkte ju sådana turer.
Den biljetten kunde förslagsvis printas ut i spårvagnen mot att man slår in sitt personnummer på biljettmaskinen, sedan kan den per automatik se så man inte kan skriva ut nya biljetter efter två hållplatser, eller överhuvudtaget på samma omlopp.
Men då får man problemet att det lönar sig med att skapa falskleg, och det är nog ett samhällsproblem man absolut inte vill se, eller hur?
.
Postat: söndag 19 november 2006 18:41
av Stefan_Brännström
Kan man inte programmera maskinerna så att de inte tar emot icke existerande personnummer?
Kontrollanterna har ju kontakt med någon central, så de kan ju förslagsvis kontrollera hur en person ser ut i registret när de haffat någon, så att denne inte visar upp ett falskt leg med någon annans personnummer?
Re: .
Postat: tisdag 21 november 2006 21:31
av M_M
Stefan_Brännström skrev:Kan man inte programmera maskinerna så att de inte tar emot icke existerande personnummer?
Kontrollanterna har ju kontakt med någon central, så de kan ju förslagsvis kontrollera hur en person ser ut i registret när de haffat någon, så att denne inte visar upp ett falskt leg med någon annans personnummer?
Men det är väl rätt lätt att gissa ett fungerande personnummer då? Givetvis kan automaten kolla att kontrollsiffran är rätt uträknad och minska risken för feltryckningar och rena idiotförsök till att bluffa, men att kolla med personregister känns inte bra. Hur ska man agera med alla som har skyddad identitet t.ex.?
Re: .
Postat: tisdag 21 november 2006 21:40
av Slagpåse
mats skrev:Men det är väl rätt lätt att gissa ett fungerande personnummer då? Givetvis kan automaten kolla att kontrollsiffran är rätt uträknad och minska risken för feltryckningar och rena idiotförsök till att bluffa, men att kolla med personregister känns inte bra. Hur ska man agera med alla som har skyddad identitet t.ex.?
Ja hur gör dom idag när man är tvungen att ange personummer?? Lär kunna lösas på samma sätt även här.
Sedan lär inte problemet vara så stort som Du vill ge sken av.
Jag förordar inte detta alternativ, antingen köper man biljett eller så inte alls, vilket man värdesätter bäst, risken för att åka dit eller inte.
Man skall inte ha 2 olika system samtidigt, betalande eller gratistrafik.
Re: .
Postat: tisdag 21 november 2006 21:56
av M_M
Slagpåse skrev:mats skrev:Men det är väl rätt lätt att gissa ett fungerande personnummer då? Givetvis kan automaten kolla att kontrollsiffran är rätt uträknad och minska risken för feltryckningar och rena idiotförsök till att bluffa, men att kolla med personregister känns inte bra. Hur ska man agera med alla som har skyddad identitet t.ex.?
Ja hur gör dom idag när man är tvungen att ange personummer?? Lär kunna lösas på samma sätt även här.
Sedan lär inte problemet vara så stort som Du vill ge sken av.
Jag förordar inte detta alternativ, antingen köper man biljett eller så inte alls, vilket man värdesätter bäst, risken för att åka dit eller inte.
Man skall inte ha 2 olika system samtidigt, betalande eller gratistrafik.
Jag delar din åsikt om att det här inte känns så bra.
Jag vet sjutton inte hur man gör idag. Du tänker på möjligheten att registrera sina kort? Antagligen så kvittar det om man visat upp ett falskleg, då kan man ju med samma falskleg spärra sitt kort som är registrerat i ett falskt personnummer. Visserligen gör man sig skyldig till urkundsförfalskning när man visar upp ett falskleg två gånger i rad, men man är ju trots allt rätt ägare till kortet, och det kvittar vad det står för namn (och vad som västtrafik i övrigt lagrar) i systemet, bara det är samma båda vid registrering och då man vill spärra kortet.
En markant skillnad är väl också belastningen. Det går säkert att läsa siffror på västtrafiks hemsida om hur många periodkorts som registreras och som spärras per någon bra tidsenhet, och likaså hur många enkelresor som görs, men jag kan utan att titta på siffrorna lova att det görs betydligt fler enkelresor än registreringar/spärrningar av periodkort.
Å andra sidan kanske det inte kostar många ören att hantera även den större mängden enkelresor.