Så vill ni undvika en sån där hemsk Stockholmare, så håll er undan!
(även om mitt hjärta är kvar nånstans på riskväg 61 mellan Arvika och karlstad)

Så jag undrar, var kan jag hitta en M32 i allmän trafik onsdag mellan 13 och 17?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Och härmed har du talat om det för oss alla så när du åker dit i kontrollen nästa gång så kan vi intyga att du minsann visste att man bara kunde betala med mynt...bruse skrev:Lat är jag, så det blir denna bara.
Åså har jag tjuvåkt! Väl på m32 upptäckte jag och 8 andra som jag inte känner, att a) föraren säljer inte biljetter och b) biljettmaskinen tar bara mynt!
Med tanke på tidigare diskusioner på detta forum så bör det vara kännt för forumsbesökarna att det är som Du beskrev ovanbruse skrev:Lat är jag, så det blir denna bara.
Åså har jag tjuvåkt! Väl på m32 upptäckte jag och 8 andra som jag inte känner, att a) föraren säljer inte biljetter och b) biljettmaskinen tar bara mynt!
Det har passerat mig iaf! Och många Göteborgare tydligen efter vad jag upplevt, de borde väl veta. Eller informerar inte GS nåt sånt?Slagpåse skrev:Med tanke på tidigare diskusioner på detta forum så bör det vara kännt för forumsbesökarna att det är som Du beskrev ovanbruse skrev:Lat är jag, så det blir denna bara.
Eh? tror du jag är dum eller? Blir ingen nästa gång, nu vet jag ju vad som gäller!Odd skrev:Och härmed har du talat om det för oss alla så när du åker dit i kontrollen nästa gång så kan vi intyga att du minsann visste att man bara kunde betala med mynt...bruse skrev:Lat är jag, så det blir denna bara.
Nej, men Västtrafik gör det. Men man gör inte hembesök hos alla för att tala om hur det är. Precis som med resten av resevillkoren så gäller det att ta till sig av den information som finns på nätet och i hållplatskurar (undrar om den är uppdaterad förresten).bruse skrev: Det har passerat mig iaf! Och många Göteborgare tydligen efter vad jag upplevt, de borde väl veta. Eller informerar inte GS nåt sånt?
Är det där med sms biljett igång?TonyM skrev:Nej, men Västtrafik gör det. Men man gör inte hembesök hos alla för att tala om hur det är. Precis som med resten av resevillkoren så gäller det att ta till sig av den information som finns på nätet och i hållplatskurar (undrar om den är uppdaterad förresten).bruse skrev: Det har passerat mig iaf! Och många Göteborgare tydligen efter vad jag upplevt, de borde väl veta. Eller informerar inte GS nåt sånt?
Men om du nu inte hade mynt på dig, varför körde du inte med en SMS-biljett?
//Tony
Visst är det igång, kolla på http://www.vasttrafik.se.Pwer med ölmagen skrev: Är det där med sms biljett igång?
Är det så håller jag med om att informationen suger ordentligt.
Tror det mycket beror på när på dagen man åker.Stefan_Brännström skrev: Det är sällan man ser kontrollanter nu för tiden.
Men då får man problemet att det lönar sig med att skapa falskleg, och det är nog ett samhällsproblem man absolut inte vill se, eller hur?Stefan_Brännström skrev:Hur vore det att införa gratis biljetter för dem som åker max 2 hållplatser?
Minns hur frustrerande det var när man var yngre och bara skulle en hållplats i förorten, alla tjuvåkte ju sådana turer.
Den biljetten kunde förslagsvis printas ut i spårvagnen mot att man slår in sitt personnummer på biljettmaskinen, sedan kan den per automatik se så man inte kan skriva ut nya biljetter efter två hållplatser, eller överhuvudtaget på samma omlopp.
Men det är väl rätt lätt att gissa ett fungerande personnummer då? Givetvis kan automaten kolla att kontrollsiffran är rätt uträknad och minska risken för feltryckningar och rena idiotförsök till att bluffa, men att kolla med personregister känns inte bra. Hur ska man agera med alla som har skyddad identitet t.ex.?Stefan_Brännström skrev:Kan man inte programmera maskinerna så att de inte tar emot icke existerande personnummer?
Kontrollanterna har ju kontakt med någon central, så de kan ju förslagsvis kontrollera hur en person ser ut i registret när de haffat någon, så att denne inte visar upp ett falskt leg med någon annans personnummer?
Ja hur gör dom idag när man är tvungen att ange personummer?? Lär kunna lösas på samma sätt även här.mats skrev:Men det är väl rätt lätt att gissa ett fungerande personnummer då? Givetvis kan automaten kolla att kontrollsiffran är rätt uträknad och minska risken för feltryckningar och rena idiotförsök till att bluffa, men att kolla med personregister känns inte bra. Hur ska man agera med alla som har skyddad identitet t.ex.?
Jag delar din åsikt om att det här inte känns så bra.Slagpåse skrev:Ja hur gör dom idag när man är tvungen att ange personummer?? Lär kunna lösas på samma sätt även här.mats skrev:Men det är väl rätt lätt att gissa ett fungerande personnummer då? Givetvis kan automaten kolla att kontrollsiffran är rätt uträknad och minska risken för feltryckningar och rena idiotförsök till att bluffa, men att kolla med personregister känns inte bra. Hur ska man agera med alla som har skyddad identitet t.ex.?
Sedan lär inte problemet vara så stort som Du vill ge sken av.
Jag förordar inte detta alternativ, antingen köper man biljett eller så inte alls, vilket man värdesätter bäst, risken för att åka dit eller inte.
Man skall inte ha 2 olika system samtidigt, betalande eller gratistrafik.