Sirio weekends
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Sirio weekends
Har nu sett "helg-Sirios" på följande linjer:
1, 5, 6 och 9. Det var förövrigt samma vagn på 5 och 6 som gick över i 6:ans omlopp när vi anlände till Länsmansgården.
Skulle man med uteslutningsmetoden kunna komma fram till att Sirion kanske bara körs i omlopp över olika linjer, och därmed aldrig på linje 10, som ju är ensam om att inte dela någon ändhållplats med någon annan linje?
Kan det också vara förklaringen till varför man placerat så många singelpedaler där, att man inte riskerar att pedalerna åker ut singel på andra linjer där det blir platsbrist. Det är inte särskilt ofta man ser (som exempel) en ensam pedalvagn susa iväg på snabbspåret med destination Angered, men det där med få pedaler på Angeredslinjerna har fått flera förklaringar, bland annat att politiska åsikter skulle ligga bakom.
Frågan är om man skulle kunna gissa sig fram med logik till vilken linje dom sista pedalerna kommer att hamna på, när de är...säg 2-3.. till antalet. 7:an kanske, motivering, alla hållplatser delas med andra linjer?
1, 5, 6 och 9. Det var förövrigt samma vagn på 5 och 6 som gick över i 6:ans omlopp när vi anlände till Länsmansgården.
Skulle man med uteslutningsmetoden kunna komma fram till att Sirion kanske bara körs i omlopp över olika linjer, och därmed aldrig på linje 10, som ju är ensam om att inte dela någon ändhållplats med någon annan linje?
Kan det också vara förklaringen till varför man placerat så många singelpedaler där, att man inte riskerar att pedalerna åker ut singel på andra linjer där det blir platsbrist. Det är inte särskilt ofta man ser (som exempel) en ensam pedalvagn susa iväg på snabbspåret med destination Angered, men det där med få pedaler på Angeredslinjerna har fått flera förklaringar, bland annat att politiska åsikter skulle ligga bakom.
Frågan är om man skulle kunna gissa sig fram med logik till vilken linje dom sista pedalerna kommer att hamna på, när de är...säg 2-3.. till antalet. 7:an kanske, motivering, alla hållplatser delas med andra linjer?
Satsa på Spårvägarna
Re: Sirio weekends
Ibland kan det ju gå såhär. Denna vagn snurrade runt på linje 6 hela degen den 8 november. Såg den både morgon, vid lunchtid, och åkte sedan hem med den på kvällen.Stefan_Brännström skrev: Kan det också vara förklaringen till varför man placerat så många singelpedaler där, att man inte riskerar att pedalerna åker ut singel på andra linjer där det blir platsbrist.
Hur kommer det sig att man inte byter ut denna vagnen under dagen?
Är vagnsbristen så stor?
(För en gångs skull en bild tagen med mobilen som blev rätt OK!)

"I bring nothing to the table!"
Re: Sirio weekends
För att vara lite petig (om du ursäktar StefanStefan_Brännström skrev:Skulle man med uteslutningsmetoden kunna komma fram till att Sirion kanske bara körs i omlopp över olika linjer, och därmed aldrig på linje 10, som ju är ensam om att inte dela någon ändhållplats med någon annan linje?

------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
-
.
Fast på sätt och vis delar ju linje 2 och 13 ändhållplats "till hälften", då det väl är fullt möjligt att stiga på 13 vid Högsbotorp vissa tider?
Ända möjligheten är att 13 sedan sommaren inte längre har med Axel Dahlströms Torg att göra, utan att den hela tiden går i omlopp med linje 3, vilket skulle isolera linje 2 helt, och ge den som du säger egna ändhållplatser.
Idag såg jag för övrigt tre Sirios på kort tid köra vid Nordstaden mot Länsmansgården. Samtidigt såg jag något senare en pedal köra samma sträckning. Lite underligt är det ju att man bara placerar Sirio på linje 6, vardagar, om man inte samtidigt fullföljer handikappsprincipen och städar linjen från pedaler.
Den enda Sirio jag sett trafikera någon annan linje på en vardag, var en måndagkväll då 11:ans linje var berikad med åtminstone en Sirio
Ända möjligheten är att 13 sedan sommaren inte längre har med Axel Dahlströms Torg att göra, utan att den hela tiden går i omlopp med linje 3, vilket skulle isolera linje 2 helt, och ge den som du säger egna ändhållplatser.
Idag såg jag för övrigt tre Sirios på kort tid köra vid Nordstaden mot Länsmansgården. Samtidigt såg jag något senare en pedal köra samma sträckning. Lite underligt är det ju att man bara placerar Sirio på linje 6, vardagar, om man inte samtidigt fullföljer handikappsprincipen och städar linjen från pedaler.
Den enda Sirio jag sett trafikera någon annan linje på en vardag, var en måndagkväll då 11:ans linje var berikad med åtminstone en Sirio

Satsa på Spårvägarna
- Bengt Jönsson
- Kontakt:
-
8:ans linje
Jag har fortfarande inte riktigt fått ett tydligt svar på varför just åttans linje tycks helt pedalbefriad. Har någon överhuvudtaget sett en pedal där i år?
Satsa på Spårvägarna
Re: 8:ans linje
Fortfarande för att 8/4 är kopplade i Angered.Stefan_Brännström skrev:Jag har fortfarande inte riktigt fått ett tydligt svar på varför just åttans linje tycks helt pedalbefriad. Har någon överhuvudtaget sett en pedal där i år?
Dvs de flesta 8:or som ankommer Angered blir 4:or och de flesta 4:or blir 8:or. Vissa fyror och åttor blir dessutom 9:or och tvärtom på samma ställe.
För att göra det hela ännu krångligare så finns det 8:or som blir både 7:or och 1:or och det finns 9:or som blir 11:or och 11:or som blir 7:or, var får ni själv räkna ut.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Men
Ett pedaltåg på 4:ans eller 9:ans linje (för sådana ser man ju ibland) blir aldrig linje 8 av någon anledning.
Det måste vara någon anledning till att det trafikerar ett fåtal pedaler på 4 och 9, men ingen på 8. Den gemensamma nämnaren Angered faller, det är något annat...
Anledningen till att jag är så envis med detta är väl att jag en gång för några år sedan gick igenom vilka kombinationer som jag ser på stan, och då kom fram till att alla kombinationer, pedaler, M31 och samtliga färger syntes på stan emellanåt, förutom just "den lila pedalåttan".
En pedal på åttans linje har kommit att bli nästan magisk i mina ögon, eftersom det är den kombinationen som inte finns. Vet att det fanns någon bild upplagd på en tråd, men jag fick intrycket att den vagnen var skyltad med fel nummer. Tror det stod Tynnered på den eller ngt.
Det måste vara någon anledning till att det trafikerar ett fåtal pedaler på 4 och 9, men ingen på 8. Den gemensamma nämnaren Angered faller, det är något annat...
Anledningen till att jag är så envis med detta är väl att jag en gång för några år sedan gick igenom vilka kombinationer som jag ser på stan, och då kom fram till att alla kombinationer, pedaler, M31 och samtliga färger syntes på stan emellanåt, förutom just "den lila pedalåttan".
En pedal på åttans linje har kommit att bli nästan magisk i mina ögon, eftersom det är den kombinationen som inte finns. Vet att det fanns någon bild upplagd på en tråd, men jag fick intrycket att den vagnen var skyltad med fel nummer. Tror det stod Tynnered på den eller ngt.
Satsa på Spårvägarna
Re: Men
Nej. Det finns ingen ytterligare anledning. Det finns vissa tåg på 9:an som är pedaler, ja och säkerligen även något enstaka på 4:an som i så fall är ett av dem som blir en 9:a eller som - hemska tanke - inte går någon annan stans än på just 4:an.Stefan_Brännström skrev:Ett pedaltåg på 4:ans eller 9:ans linje (för sådana ser man ju ibland) blir aldrig linje 8 av någon anledning.
Anledningen är och förblir att 8/4 byter vagnar med varandra i Angered. That's it.
//Tony
- Bengt Jönsson
- Kontakt:
-
Jodå...
Annars får man väl ta anställning själv som förare och hämta ett pedaltåg på Gårda, och köra en extrainsatt specialtur för linje 8:s räkning, Svingeln - Angered t.o.r...
Det gäller ju att passa på innan pedalerna försvinner helt ur reguljär trafik.
Jag åkte ofta sträckan Marklandsgatan - Frölunda Torg för några år sedan. Då noterade jag att vagntypen varierade på linje 1 & 7, men icke 8. Stod man och väntade på vagnar på Marklandsgatan kom det bara M31:or på 8:ans linje. Det slog aldrig fel.
Det gäller ju att passa på innan pedalerna försvinner helt ur reguljär trafik.
Jag åkte ofta sträckan Marklandsgatan - Frölunda Torg för några år sedan. Då noterade jag att vagntypen varierade på linje 1 & 7, men icke 8. Stod man och väntade på vagnar på Marklandsgatan kom det bara M31:or på 8:ans linje. Det slog aldrig fel.
Satsa på Spårvägarna
När tror ni att pedalerna börjar försvinna från gatorna på allvar?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
I denna tråd ställdes samma (nåja, liknande) fråga.
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=15716&highlight=
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=15716&highlight=
------------------------------------
Att se ett pedalvagnsomlopp på L4 på en söndag är inte alls omöjligt, lör/sön så lever L4 ett eget liv på dagtid då den inte går kopplad med L8, omloppet är förövrigt 7102 på söndagar.
På lör/sön går L9 och L8 kopplad.
Iövrigt händer det att det sätts ut pedaler på L4/L8 på vardagar men då råder det vagnsbrist, oftast så är det så att föraren vid iordningställandet på morgonen hittar fel som inte kan/hinner åtgärdas eller att fel ute på staden kräver ett vagnsbyte och det inte finns annan M31 att sätta ut, ja då hamnar pedalvagnar på dessa omlopp.
På lör/sön går L9 och L8 kopplad.
Iövrigt händer det att det sätts ut pedaler på L4/L8 på vardagar men då råder det vagnsbrist, oftast så är det så att föraren vid iordningställandet på morgonen hittar fel som inte kan/hinner åtgärdas eller att fel ute på staden kräver ett vagnsbyte och det inte finns annan M31 att sätta ut, ja då hamnar pedalvagnar på dessa omlopp.
Jag såg ett "pendeltåg" skyltad som linje 8, mellan Olskrogstorget och Ullevi Norra riktning Frölunda, för en månad sedan exakt. Jag skrev det i en annan tråd här på forumet faktiskt. Kan inte säga vad den var skyltad som, men jag blev lite förvånad. Det var cirka 17:45 tiden, så vagnen var troligtvis på väg mot Frölunda eller Tynnered.Stefan_Brännström skrev:Jag har fortfarande inte riktigt fått ett tydligt svar på varför just åttans linje tycks helt pedalbefriad. Har någon överhuvudtaget sett en pedal där i år?
Jag han bara se bakvagnen vilket var en M28 786 om jag inte minns fel.
It's Mc not Mac. I'm no Scottish!
Du minns fel M28 770 är den senast (och jag törs nog säga sist) levererade M28:an.Mc_Topaz skrev:
Jag han bara se bakvagnen vilket var en M28 786 om jag inte minns fel.
//Tony