Sida 1 av 6
"En stad ombyggd för bilen"
Postat: söndag 12 november 2006 9:13
av Erik Sandblom
Utländska trafikexperter besöker Göteborg: "Varför så breda gator, med skyltar stora som på motorvägar, och så smala gång- och cykelbanor? Och varför en järnvägsstation utan "cykelstation"?"
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=307412
Fin bild överst på hur cykelbanor ofta görs smala och krokiga på den plats som råkar bli över efter att sex bilfiler brett ut sig mellan husen.
Postat: söndag 12 november 2006 9:25
av bruse
Intressant artikel!
Acceptera inte ökad biltrafik och bygg inte nya vägar som genererar mer sådan. Påskynda utbyggnaden av pendeltågssystemet, inte minst tågtunneln Västlänken. Använd ekonomiska styrmedel och skatter.
Braess paradox: nya vägar ger mer trafik och därmed mer köer...
Andra beslut och utvecklingar är direkt motstridiga, konstaterar den utländska expertgruppen: Nya köpcentra byggs långt bortom där folk bor och vettig kollektivtrafik finns. Likaså byggs och planeras fortfarande en del nya bostadsområden med dålig kollektivtrafik.
- Då undrar man om politikerna här, och i många andra städer också för den delen, verkligen förstår vilka konsekvenser detta får för trafiken och miljön, säger Jaana Mäkinen från finska Åbo som också ingår i expertgruppen som tittat närmare på Göteborg.
Undrar hur mycket av alla utsläpp som genereras av dessa köpladors placering? En stor del kan jag tänka mig.
- Trottoarer och cykelbanor blir då också relativt smala, eftersom gatorna ska rymma så många bilkörfält. Men gång- och cykeltrafikens betydelse för hur trafiken och transporterna i en större stad fungerar är underskattad, fortsätter hon.
Se på Stockholm, senaste åren har det satsats mycket på cykelbanor, och det märks på cykeltrafiken som ökat med ca 20-25%. Så även där är Braess paradox appliceringsbar. Fler cykelbanor ger med cykeltrafik.
Mer spår ger mer pendeltåg ger fler kollektivresenärer och därmed färre bilar. Och därmed ett mer hållbart samhälle. Men så finns det de som inte vill satsa på fler spår, som inte ser och tänker än fram till sin egen bilnyckel i handen. Egoism heter det, att bara tänka på sig själv och skita i andra, skita i efterkommande generationer som får leva med planeten om 50 år... om den finns.
Postat: söndag 12 november 2006 10:14
av Ekonomisk
bruse skrev:Se på Stockholm,
Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.
Egoism är att inte tänka längre än fram till sig själv och sitt eget SL-kort i handen.
Postat: söndag 12 november 2006 10:39
av bruse
Ekonomisk skrev:bruse skrev:Se på Stockholm,
Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.
Egoism är att inte tänka längre än fram till sig själv och sitt eget SL-kort i handen.
Och du klankar ned redan i första meningen på Stockholm. Håll dig till ämnet och diskutera frågan, inte hurvida var jag bor!
Postat: söndag 12 november 2006 11:17
av LÅ1
Ekonomisk skrev:bruse skrev:Se på Stockholm,
Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.
Typiskt exempel på fixering på stockholmsfixeringen!
I detta fall handlade det om att cyklisternas situation är ursel i Göteborg. För att visa på att utbyggnad av cykelvägar ökar volymen på cykeltrafiken är det ju naturligt att ge ett exempel på en plats där detta skett! Att då ta till en ort där man har koll på situationen och de senaste årtiondenas histora i ämnet är väl fullt naturligt!
Och i Sverige finns det väl bara ett 15-tal orter stora nog att fungera som exempel i detta fall. För ökat utbudet av cyckelbanor i t.ex. Gråbo har nog inte samma effekt som i en stor stad!
Postat: söndag 12 november 2006 11:18
av Erik Sandblom
Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Postat: söndag 12 november 2006 11:25
av Erik Sandblom
LÅ1 skrev:För att visa på att utbyggnad av cykelvägar ökar volymen på cykeltrafiken är det ju naturligt att ge ett exempel på en plats där detta skett!
Det här tycker jag är en spridd vanföreställning. Det är inte cykelbanorna som gör att folk kan cykla. Det är att man kan cykla utan att bli överkörd av ett plåtmonster. Vars förare dessutom i många fall inte lämplighetstestats på ett halvt sekel.
Det skulle funka minst lika bra att införa maxfart 30 km/h. Då skulle folk våga cykla på stadens så kallade "gator". Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
Om man gjorde något åt plåtmonstren, som är den verkliga faran, skulle man inte behöva det här sjuka överbeskyddandet av cyklisterna.
Postat: söndag 12 november 2006 11:34
av LÅ1
Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Lagar, förordningar och regleringar, det är åtgärder som inte skall tas till i onödan, vilket sker allt för ofta! Det är åtminstone min huvudtes!
I detta fall så gäller det då inte bara att påbjuda en avgift, utan också en minimiavgift, och att "böter" utfärdas i rimlig omfattning! Kanske också att avgiften är beroende av tiden man parkerar???
Och om inte IKEA ordnar P-platserna, utan kommunen? Som service åt ortens företag! Då är det ju inte butiken som tillhandahåller P-platserna! Skall lagen gälla även i detta fall? Och hur stort avstånd från jättebutiken eller köpcentrumet skall detta gälla? (Tänker på köpcentrum typ Väla eller A6 i Helsingorg resp. Jönköping.)
En viss risk är ju då att man får in fler bilar i stadskärnorna, om dessa blir lika billigare att parkera i. (Nu pratar jag små och halvstora städer.)
Postat: söndag 12 november 2006 11:43
av LÅ1
Erik Sandblom skrev:LÅ1 skrev:För att visa på att utbyggnad av cykelvägar ökar volymen på cykeltrafiken är det ju naturligt att ge ett exempel på en plats där detta skett!
Det här tycker jag är en spridd vanföreställning. Det är inte cykelbanorna som gör att folk kan cykla. Det är att man kan cykla utan att bli överkörd av ett plåtmonster. Vars förare dessutom i många fall inte lämplighetstestats på ett halvt sekel.
Det skulle funka minst lika bra att införa maxfart 30 km/h. Då skulle folk våga cykla på stadens så kallade "gator". Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
"
Om man gjorde något åt plåtmonstren, som är den verkliga faran, skulle man inte behöva det här sjuka överbeskyddandet av cyklisterna.
Det var inte jag som framförde åsikten om att ökat byggande av cykelbanor ökar andelen cyklister! Jag bara tolkade ett annat inlägg!
Men jag vill kommentera några saker i detta inlägget!
... plåtmonster. Vars förare dessutom i många fall inte lämplighetstestats på ett halvt sekel.
Och cyklistera har inte lämplighetstestats alls! Och det märks! (Åtminstone på den ort där jag bor, en ort som många på forumet tycks vara alergiska mot!

)
Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
Inför en korsning är det inte lämpligt att hålla hög fart. Så hastighetshinder av ovanstående art är fullt rimligt. Inget gupp eller liknande, men en sväng som ökar koncentrationen! En bra lösning!!!
Om projektet BUSTRIP
Postat: söndag 12 november 2006 11:47
av Mikko Laaksonen
Den här tråden handlar om vad som jag arbetar nuförtiden för vardags, nämligen BUSTRIP - projektet som handlar om hållbar trafik i städerna.
Alla projektets 12 deltagarstäder har fått en likadan besök med kritik. Det kan väl sägas att Göteborgs kritik var bland de snällaste.
Vi i Åbo fick just vad som vi behövde - skarp kritik.
Projektets hemsida med presentation:
http://www.bustrip-project.net/
Urval av presentationer om städer:
Presentation om Göteborg:
http://www.bustrip-project.net/document ... 120506.pdf
Presentation om Sundsvall:
http://www.bustrip-project.net/document ... 180806.pdf
Presentation om Örebro:
http://www.bustrip-project.net/document ... 060427.pdf
Presentation om Åbo:
http://www.bustrip-project.net/document ... tation.pdf
Presentation om Bremen:
http://www.bustrip-project.net/document ... on.ppt.ppt
Postat: söndag 12 november 2006 12:41
av Erik Sandblom
LÅ1 skrev:Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Lagar, förordningar och regleringar, det är åtgärder som inte skall tas till i onödan, vilket sker allt för ofta! Det är åtminstone min huvudtes!
En bra princip men räcker det? Vilket är bättre, ständiga bilköer eller en mer restriktiv hållning mot bilismen, som löser upp korkarna och bromsar fula dyra nya stadsmotorvägar?
LÅ1 skrev:I detta fall så gäller det då inte bara att påbjuda en avgift, utan också en minimiavgift, och att "böter" utfärdas i rimlig omfattning! Kanske också att avgiften är beroende av tiden man parkerar???
Och om inte IKEA ordnar P-platserna, utan kommunen? Som service åt ortens företag! Då är det ju inte butiken som tillhandahåller P-platserna! Skall lagen gälla även i detta fall? Och hur stort avstånd från jättebutiken eller köpcentrumet skall detta gälla? (Tänker på köpcentrum typ Väla eller A6 i Helsingorg resp. Jönköping.)
En viss risk är ju då att man får in fler bilar i stadskärnorna, om dessa blir lika billigare att parkera i. (Nu pratar jag små och halvstora städer.)
Det är en kommunal fråga. Jag hörde att när man byggde Siba-köpladan i Sisjön så fanns minimikrav på antal p-platser! Antagligen nåt baklänges resonemang om att bilarna inte skulle cirkulera i jakt på p-plats. Så såna regleringar kan man ändra på, bara att byta ut minimikrav mot maxtillåtlighet. Och på befintliga p-platser inför man avgift. Om det är en kommunal eller privat parkering spelar ingen roll. För mycket parkering korkar som sagt igen motorvägarna.
Postat: söndag 12 november 2006 12:47
av Erik Sandblom
LÅ1 skrev:... plåtmonster. Vars förare dessutom i många fall inte lämplighetstestats på ett halvt sekel.
Och cyklisterna har inte lämplighetstestats alls! Och det märks!
Bra att du tar upp det. Kanske en självklarhet, men det beror på att en cyklist aldrig kan drömma om att bli lika destruktiv som ett plåtmonster. De flesta bilar väger ett ton eller mer, en cykel plus cyklist väger vanligen inte mer än 100kg.
Vore nog fint om man hade cykelkurser i skolan och arbetsplatser och en mindre dogmatisk hållning på hjälmar.
LÅ1 skrev:Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
Inför en korsning är det inte lämpligt att hålla hög fart. Så hastighetshinder av ovanstående art är fullt rimligt. Inget gupp eller liknande, men en sväng som ökar koncentrationen! En bra lösning!!!
Nej, alltså, cyklisten måste stanna två olika gånger för två olika rödljus på två olika ställan för att svänga vänster. Plus att det här med farthinder är helt hysteriskt, man cyklar sällan över 25 km/h. Behövs inga farthinder.
Postat: söndag 12 november 2006 13:24
av MartinW
Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.
Postat: söndag 12 november 2006 13:38
av Erik Sandblom
MartinW skrev:Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.
Sofforna brukar vara beställningsvara, leverans ingår i priset. Annars kan man handla på postorder, eller handla på varuhuset och sen köpa hemleverans, sker samma kväll och kostar ungefär 300kr.
"Gratis parkering" är ofta en omskrivning av "bekosta transporten själv". Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Postat: söndag 12 november 2006 18:02
av Ekonomisk
bruse skrev:Ekonomisk skrev:bruse skrev:Se på Stockholm,
Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.
Egoism är att inte tänka längre än fram till sig själv och sitt eget SL-kort i handen.
Och du klankar ned redan i första meningen på Stockholm.
Nej, inte alls. Men däremot tycker jag det är tråkigt att du vill diskutera SL:s pendeltåg även i denna tråd. Det finns ett par redan.
Re: Om projektet BUSTRIP
Postat: söndag 12 november 2006 18:59
av Olle
Njaa, inte tyckte jag att det sa så mycket vare sej snällt eller inte snällt. Det var en rad konstateranden och slutsatser, som väl passar in på de flesta städer inom EU. Tyckte jag vid genomläsningen iallafall.

lle.
Postat: söndag 12 november 2006 19:37
av Tågbäver
Ekonomisk skrev:bruse skrev:Ekonomisk skrev:
Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.
Egoism är att inte tänka längre än fram till sig själv och sitt eget SL-kort i handen.
Och du klankar ned redan i första meningen på Stockholm.
Nej, inte alls. Men däremot tycker jag det är tråkigt att du vill diskutera SL:s pendeltåg även i denna tråd. Det finns ett par redan.
Läs ordentligt! Jag uppfattade inte att det Bruse skrev om handlade just om SL Pedeltåg, utan pendeltåg i övrigt. Eller kanske pendeltågen i Göteborg eftersom dom omnämns i artikeln.
Postat: söndag 12 november 2006 19:44
av Lars Ödlund
Erik Sandblom skrev:MartinW skrev:Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.
Sofforna brukar vara beställningsvara, leverans ingår i priset. Annars kan man handla på postorder, eller handla på varuhuset och sen köpa hemleverans, sker samma kväll och kostar ungefär 300kr.
"Gratis parkering" är ofta en omskrivning av "bekosta transporten själv". Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.
//Lars
Postat: söndag 12 november 2006 19:45
av Ekonomisk
Tågbäver skrev:
Läs ordentligt! Jag uppfattade inte att det Bruse skrev om handlade just om SL Pedeltåg, utan pendeltåg i övrigt. Eller kanske pendeltågen i Göteborg eftersom dom omnämns i artikeln.
Ja, så kan man ju också tolka det. Annars tyckte jag "Se på stockholm..." ger en viss indikation.
Om Bruse verkligen menade spår i allmänhet, så ber jag om ursäkt och tar tillbaka. För även jag tycker synd om de som bara tänker bil, bil, bil hela tiden.
Fast vad gäller spår är jag mer för spårvagn vad gäller Göteborg.
Postat: söndag 12 november 2006 21:48
av Ilex
Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.
//Lars
Detta motargument - att "många"/"ett stort antal"/"de flesta"/"majoriteten"/"flertalet" är beroende av bilen - dyker alltid upp när förslag som innebär "försämringar" för massbilismen är på tal. Om man menar att
alla bilresor som sker idag är absolut nödvändiga är det ett giltigt argument - annars inte. Hela poängen är att få bort en så stor andel som möjligt av de resor som
inte behöver ske med bil (och de är många - väldigt många!), inte att få bort precis
alla resor med bil. På detta sätt underlättar man dessutom för dem som verkligen behöver använda bilen av vad det än är för skäl.
/Ilex