Hej!
Vet att ni kan mycket om spårvagnarna, så varför gå runt och fungera. I gbg åker man ju spårvagn varje dag.
1. En spårvagn backade igår.. varför gick han längst bak och styrde detta? :S av säkerhetsskäl?
2. Hur många nya vagnar finns nu? Man ser dem allt oftare men det går ju inte att säga om samma vagn kör runt runt och att man lyckas se den.
tacksam för svar!
Mvh
Joakim
Två frågor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Två frågor
Ja, på enmansbetjänade spårvagnar finns det en rangerkontroller längst bak eftersom det inte finns någon konduktör som kan ge signaler. En personalbesparande åtgärd!experience skrev:1. En spårvagn backade igår.. varför gick han längst bak och styrde detta? :S av säkerhetsskäl?
Re: Två frågor
För att föraren helt enkelt ska kunna se vart han backar. Det är omöjligt att se om någon/något är ivägen eller om växeln ligger rätt, från förarplatsen.experience skrev:Hej!
Vet att ni kan mycket om spårvagnarna, så varför gå runt och fungera. I gbg åker man ju spårvagn varje dag.
1. En spårvagn backade igår.. varför gick han längst bak och styrde detta? :S av säkerhetsskäl?
Jag tror det är 9 st för närvarande, varav 7 st kan gå i vanlig trafik. (Sen är kanske inte alla helt färdigställda, eller hela för den delen. Vagnarna går sönder lite titt som tätt.)experience skrev:2. Hur många nya vagnar finns nu? Man ser dem allt oftare men det går ju inte att säga om samma vagn kör runt runt och att man lyckas se den.
Hoppas du är nöjd med svaret =)
//André
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: onsdag 08 november 2006 8:49
- Ort: Gbg
Re: Två frågor
Som redan sagts av säkerhetsskäl men antagligen också för att det är så mycket enklare att ordna möjlighet att köra baktill på en spårvagn än på till exempel en buss. Det är nog ungefär lika farligt att backa en buss (fast där har man väl lite bättre backspeglar just för att klara backning) som en spårvagn, men otroligt mycket krångligare att sätta upp en extra uppsättning av ratt, gas+bromsreglage o.s.v. baktill i en buss eftersom spårvagnen styrs med elektriska signaler medan åtminstone styrning och broms styrs mekaniskt på en buss. (Det blir allt vanligare att bensin/dieselmotorers gasreglage är helt elektroniskt, hur det brukar vara på bussar vet jag inte men det har funnits vanliga personbilar i flera år där det inte finns nån mekanisk koppling mellan gaspedal och motor).experience skrev:Hej!
Vet att ni kan mycket om spårvagnarna, så varför gå runt och fungera. I gbg åker man ju spårvagn varje dag.
1. En spårvagn backade igår.. varför gick han längst bak och styrde detta? :S av säkerhetsskäl?
Jo, det går men man måste ha ett bra sifferminne eller anteckna. Alla vagnarna har varsitt nummer, de nya har nummer i 400-serien.experience skrev:2. Hur många nya vagnar finns nu? Man ser dem allt oftare men det går ju inte att säga om samma vagn kör runt runt och att man lyckas se den.