Omodern nattaxa i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Joakim Runnedal
- Kontakt:
Omodern nattaxa i Göteborg
Såg just på Västtrafiks hemsida en blänkare om deras nattrafik - "det smartaste sättet att ta sig hem". Visst, men varför i all världen tillämpar Västtrafik fortfarande nattaxa? I Stockholms län avskaffades nattaxan på 1970-talet (rätta mig om jag har fel). Det är klar diskriminering att nattarbetande göteborgare ska behöva betala extra för att ta sig till och från jobbet med kollektivtrafiken. Den omoderna nattaxan i Göteborg borde avskaffas bums tycker jag! Jag skrev just till både Västtrafik och insändarsidan i GP.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Den är ju avskaffad i Stockholm, alltså måste det vara omodernt att ha den kvar.Harald skrev:Vissa trafikhuvudmän har nattaxa, andra har det inte. På vad sätt skulle det vara omodernt med nattaxa?

Harald, hur var det för kortresenärer på den tiden vi hade nattaxa i Stockholm? Gällde korten utan inskränkning?
Tänkte inte på det ju.daniel_s skrev:Den är ju avskaffad i Stockholm, alltså måste det vara omodernt att ha den kvar.Harald skrev:Vissa trafikhuvudmän har nattaxa, andra har det inte. På vad sätt skulle det vara omodernt med nattaxa?![]()

Kommer inte ihåg, men generellt så var det inte så många som reste på kort. Innan 50-kortet (SL-kortet) infördes fanns kort bara för resor mellan ytterstadszonerna och innerstaden (zon 1). Gränserna för innerstaden var Kristineberg, Hornstull och Skanstull. Det fanns både klippkort (d.v.s. begränsat antal resor) och visérkort. De senare gällde dock för obegränsat antal resor endast på ytterstadlinjerna. Behövde man byta till en innerstadslinje så kunde man köpa ett kort som inkluderade ett begränsat antal resor på innerstadslinjerna (60 klipp på månadskort och 12 på veckokort).daniel_s skrev:Harald, hur var det för kortresenärer på den tiden vi hade nattaxa i Stockholm? Gällde korten utan inskränkning?
-
Re: Omodern nattaxa i Göteborg
Nattaxan avskaffades i SL området någon gång under -80 talet.Joakim Runnedal skrev:Såg just på Västtrafiks hemsida en blänkare om deras nattrafik - "det smartaste sättet att ta sig hem". Visst, men varför i all världen tillämpar Västtrafik fortfarande nattaxa? I Stockholms län avskaffades nattaxan på 1970-talet (rätta mig om jag har fel). Det är klar diskriminering att nattarbetande göteborgare ska behöva betala extra för att ta sig till och från jobbet med kollektivtrafiken. Den omoderna nattaxan i Göteborg borde avskaffas bums tycker jag! Jag skrev just till både Västtrafik och insändarsidan i GP.
När jag började 1982 fanns den nämligen kvar dock minns jag inte exakt när den försvann.
//Lars
- Joakim Runnedal
- Kontakt:
Alltså, moderniteten har inte med Stockholm att göra; det handlar om att folk faktiskt ARBETAR dygnet runt nuförtiden, och jag förstår inte varför nattarbetare ska diskrimineras med ett extra biljettpåslag, oavsett om det är i Göteborg eller någonannanstans i världen.daniel_s skrev:Den är ju avskaffad i Stockholm, alltså måste det vara omodernt att ha den kvar.Harald skrev:Vissa trafikhuvudmän har nattaxa, andra har det inte. På vad sätt skulle det vara omodernt med nattaxa?![]()
Senast redigerad av Joakim Runnedal den måndag 06 november 2006 11:43, redigerad totalt 1 gånger.
- Joakim Runnedal
- Kontakt:
Re: Omodern nattaxa i Göteborg
Tack för rättelsen!Lars Ödlund skrev:Nattaxan avskaffades i SL området någon gång under -80 talet.Joakim Runnedal skrev:Såg just på Västtrafiks hemsida en blänkare om deras nattrafik - "det smartaste sättet att ta sig hem". Visst, men varför i all världen tillämpar Västtrafik fortfarande nattaxa? I Stockholms län avskaffades nattaxan på 1970-talet (rätta mig om jag har fel). Det är klar diskriminering att nattarbetande göteborgare ska behöva betala extra för att ta sig till och från jobbet med kollektivtrafiken. Den omoderna nattaxan i Göteborg borde avskaffas bums tycker jag! Jag skrev just till både Västtrafik och insändarsidan i GP.
När jag började 1982 fanns den nämligen kvar dock minns jag inte exakt när den försvann.
//Lars

Vi som jobbar inom trafiken har oftast (på många håll) ingen nattrafik att åka hem med. Det tycker jag är ännu mer diskriminerande i så fall. Skulle hellre betala mer och slippa köra bil.Joakim Runnedal skrev:Alltså, moderniteten har inte med Stockholm att göra; det handlar om att folk faktiskt ARBETAR dygnet runt nuförtiden, och jag förstår inte varför nattarbetare ska diskrimineras med ett extra biljettpåslag, oavsett om det är i Göteborg eller någonannanstans i världen.daniel_s skrev:Den är ju avskaffad i Stockholm, alltså måste det vara omodernt att ha den kvar.Harald skrev:Vissa trafikhuvudmän har nattaxa, andra har det inte. På vad sätt skulle det vara omodernt med nattaxa?![]()
Jag tror du är lite historielös. Nattarbete och skiftarbete har alltid förekommit. Om du vill diskutera orättvisan med nattaxa, så gör det, men lägg av snacket om modernitet för det har ingenting med det att göra. Det var lika orättvist mot nattarbetarna i den omoderna(?) tid då Stockholm hade nattaxa.Joakim Runnedal skrev: Alltså, moderniteten har inte med Stockholm att göra; det handlar om att folk faktiskt ARBETAR dygnet runt nuförtiden, och jag förstår inte varför nattarbetare ska diskrimineras med ett extra biljettpåslag, oavsett om det är i Göteborg eller någonannanstans i världen.
OM man nu ska prata om orättvisor så sänktes lönen för nattarbetande nattvagnsförare i Göteborg när visseringen försvann.
Sedan så förekommer det fler orättvisor, jag måste ta bilen till jobbet för det inte finns kollektivtrafik dygnet rundt, detta får jag betala fordonskatt, bränsle, försäkring, slitage och förmånskatt för att få parkera min bil på jobbet, detta bara för att köra folk till/från jobbet på morgonen....
Skulle jag fundera på att ta taxi till jobbet så får jag istället betala en egenavgift på 60:- per gång och förmånskatta för totalkostnaden för resan, ta det i betraktning mot att en nattaxatur kostar 40:- inom Gbg taxezon, prata på orättvist
Tyvärr är man dum och väljer sådana arbetstider man trivs med, tänk om inte vi "dumma" funnits, då hade det inte funnits kollektivtrafik alls för hur skulle trafiken kuna rulla igång på morgonen då??
Nu låter jag bitter vilket jag inte är, hoppas Ni förstår det.
Dessutom så är väl nattaxan i Gbg modernare nu än för drygt 10 år sedan då månadskortet inte gällde alls på nattrafiken
Sedan så förekommer det fler orättvisor, jag måste ta bilen till jobbet för det inte finns kollektivtrafik dygnet rundt, detta får jag betala fordonskatt, bränsle, försäkring, slitage och förmånskatt för att få parkera min bil på jobbet, detta bara för att köra folk till/från jobbet på morgonen....
Skulle jag fundera på att ta taxi till jobbet så får jag istället betala en egenavgift på 60:- per gång och förmånskatta för totalkostnaden för resan, ta det i betraktning mot att en nattaxatur kostar 40:- inom Gbg taxezon, prata på orättvist

Tyvärr är man dum och väljer sådana arbetstider man trivs med, tänk om inte vi "dumma" funnits, då hade det inte funnits kollektivtrafik alls för hur skulle trafiken kuna rulla igång på morgonen då??
Nu låter jag bitter vilket jag inte är, hoppas Ni förstår det.
Dessutom så är väl nattaxan i Gbg modernare nu än för drygt 10 år sedan då månadskortet inte gällde alls på nattrafiken

-
Nattakst
I København findes også nattakst på busserne, men periodekort gælder hele døgnet, så folk med natarbejde betaler ikke ekstra.
Desuden gælder nattaksten kun i busserne, men ikke i tog. DSB´s medarbejdere orkede nemlig ikke at diskutere nattakst med (undertiden berusede) passagerer, der skulle hjem til Skåne, men som ikke forstod, at det kostede ekstra.
DSB meddelte derfor HUR (Københavns SL), at der ikke blev opkrævet nattakst i tog, og derved blev det.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Desuden gælder nattaksten kun i busserne, men ikke i tog. DSB´s medarbejdere orkede nemlig ikke at diskutere nattakst med (undertiden berusede) passagerer, der skulle hjem til Skåne, men som ikke forstod, at det kostede ekstra.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Jag håller med att nattaxan i Göteborg är modernare nu än för 10 år sedan, åtminstone om man med modernare menar bättre. Förut var det en stor tålamodsprövning att åka natttrafik - nu är det nästan en fröjd.
Däremot tycker jag det är lite konstigt att de enda periodkortsinnehavare som måste betala extra är de som har månadsladdning för Göteborgs kommun enbart. Har man kvartalsladdning eller årsladdning för Göteborg, eller om man har månadsladdning i vilken annan kombination som helst förutom enbart Göteborg, gäller kortet utan tillägg.
(Åtminstone var det så mostvarande kort fungerade före biljettsystemreformen i våras - av Västtrafiks sida blir jag inte riktigt klok på huruvida man numer måste betala extra om man har kvartalsladdning eller ej.)
Däremot tycker jag det är lite konstigt att de enda periodkortsinnehavare som måste betala extra är de som har månadsladdning för Göteborgs kommun enbart. Har man kvartalsladdning eller årsladdning för Göteborg, eller om man har månadsladdning i vilken annan kombination som helst förutom enbart Göteborg, gäller kortet utan tillägg.
(Åtminstone var det så mostvarande kort fungerade före biljettsystemreformen i våras - av Västtrafiks sida blir jag inte riktigt klok på huruvida man numer måste betala extra om man har kvartalsladdning eller ej.)
Det är väl helt enkelt så att livet är orättvist.
Dessutom brukar det ju vara vissa skifttillägg, ob-tillägg och annat. Och man kan ju fundera på hur de som kör första morgonturerna kommer till jobbet? Bor man runt tex Sankt Sigfridsplan kan man ju "ta jobbet med sig hem" men annars.. För att få det riktigt rättvisst bör ju tingstadstunneln nattetid maximalt ha en av sex filer öppna för att kunna simulera morgonrusningen som nattarbetare slipper. Tid är oxå pengar...
Tycker nattaxan funkar bra, ganska tydligt vad som gäller etc. Iofs som snäll och obråkande person tyckte jag nästan det var bättre när föraren visaerade, mest för att då blir det ju rätt ialla fall... Annars brukar resor med nattrafik bara sluta med att får gå ialla fall. För färdsättet kommer om 25 minuter och det tar 30 minuter att gå hem. Och så spar man 4 x 7.25 minst
.
Jag tycker dock det ska vara dyrare på nattrafiken, det borde ju vara dyrare att köra trafiken.
Dessutom brukar det ju vara vissa skifttillägg, ob-tillägg och annat. Och man kan ju fundera på hur de som kör första morgonturerna kommer till jobbet? Bor man runt tex Sankt Sigfridsplan kan man ju "ta jobbet med sig hem" men annars.. För att få det riktigt rättvisst bör ju tingstadstunneln nattetid maximalt ha en av sex filer öppna för att kunna simulera morgonrusningen som nattarbetare slipper. Tid är oxå pengar...
Tycker nattaxan funkar bra, ganska tydligt vad som gäller etc. Iofs som snäll och obråkande person tyckte jag nästan det var bättre när föraren visaerade, mest för att då blir det ju rätt ialla fall... Annars brukar resor med nattrafik bara sluta med att får gå ialla fall. För färdsättet kommer om 25 minuter och det tar 30 minuter att gå hem. Och så spar man 4 x 7.25 minst

Jag tycker dock det ska vara dyrare på nattrafiken, det borde ju vara dyrare att köra trafiken.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Jag tror inte man betalade tillägg om man hade månadskort, åtminstone inte de sista åren. Om det berodde på oengagerade biljettförsäljare eller att man inte behövde är jag lite osäker på, men jag tror på det senare!daniel_s skrev: Harald, hur var det för kortresenärer på den tiden vi hade nattaxa i Stockholm? Gällde korten utan inskränkning?
Har du något faktaunderlag att peka på?37368 skrev:Majoriteten av europas städer har någon form av extra nattaxa om de nu har någon nattrafik överhuvudtaget...
Ett par exempel:
stockholm/SL: nej.
de bussar som faktiskt går på kvällar/nätter i örebro: nej. (Eller sjutton vet, är7var det inte till och med så att det är lägre pris att åka på natten än annars??!).
öresundståg malmö-köpenhamn: nej
Göteborg: nja, beror på hur man betalar.
En aspekt att lägga in här är att fordonen brukar på helgnätter ofta vara såpass fyllda att nattrafiken är minst lika eller kanske mer "motiverad" än andra delar av trafiken som tas som en självklarhet.
En annan aspekt är att nattrafiken för de som är ute på nöjen är en fråga om livskvalité. Man måste inte ta taxi om man ska gå ut på krogen, vilket man också kan se som att man måste inte supa sig stupfull för att få "valuta" för taxikostnaden

En siffra jag skulle vilja se är hur många som "halvplankar" på nattrafiken, d.v.s. har "kommunladdning göteborg en månad" på sitt kort men inte betalar två extra kuponger? En annan fråga är vad de får för "böter", man kan ju tänka sig att en halv tilläggsavgift vore mer rimligt.
Får jag gissa att man inte har kontrollanter på (helg)nattrafiken, till stor del för att det lär vara rätt farligt för kontrollanterna men också för att det skulle kunna bli en del juridiska problem för västtrafik att bevisa att man verkligen informerat resenärerna om taxereglerna på ett fullgott sätt.
Förut ingick vad jag minns nattrafiken helt i månadsperiodkorten som motsvarade dagens "kommunladdning göteborg en månad".
Hur reagerar automaterna om man "piper" sitt månadskort när det är nattrafik? Någon slags "specialpip" + indikering som talar om att det kostar två kuponger extra är väl det enda som är riktigt vettigt om man ska ha dagens taxesystem.
De kollektivtrafikoperatörer som bedriver nattrafik borde kanske utföra viss lobbypåtryckning mot regering/riksdag för att få ut en del av alkoholskattpengarna för att betala för vad städning av extra stökighet och liknande kan tänkas kosta.
Hur mycket stökigare är det egentligen på natttaxe-färderna?
Min generella erfarenhet av folk som har en festkväll är att de är stökigare då de är påväg ut på krogen, har fått en del i sig och "är på topp" än när de är trötta, kanske frusna och bara vill hem, så ur den aspekten borde man kanske ha extrataxa 21-01 på fredag+lördagkväll och ordinarie taxa från 01 och framåt?

-
Örebro har nattaxa för ungdomar. Rabattkort dag för ungdom 5 kronor (natt 10 kronor) Kontantbiljett i automat/Sms-biljett 8 kronor på dagen för ungdom, och 16 kronor i nattaxa. I praktiken blir det att ungdomar får betala lika mycket som vuxna under natten. (Från och med den 2007-01-01 är man ungdom till den dag man fyller 19, istället som nu t.o.m Juni det år man fyller 16 år).
Mikael
Mikael
- Pwer med ölmagen
Att det blev en extra avgift på natten för resenärer med månadskort för Göteborg, beror väl till största del på att viseringen försvann.
Ett försök att ta igen den förmodade förlusten på plankande nattpassagerare.
Tyvärr gick detta ut över de hederliga resenärerna. Personligen tycker jag detta är vansinnigt. Det är ju människor med periodkort som är de bra resenärerna.
Tillslut vann idioterna och kan numera åka gratis i stort sett hur mycket de vill. Ni bra passagerare får betala deras resor.
Jag har inte sett några siffror, men personligen tror jag att nattrafiken numera är en stor brakförlust affär. (Ekonomiskt sett)
Kan bara hänvisa till min egen biljettförsäljning med visering och efter den försvann. En "god" lördagkväll och natt sålde man biljetter för i runda slängar 4500- 5000kr. Efter att viseringen togs bort såldes det för ca 2000-2500kroch då har tillägget för månadskort tillkommit, vilken inte existerade innan.
Vad blev bättre då?
Tja restiden förkortades marginellt (bortsett ifrån om det var någon som betalningsvägrade) och man slipper byta vagn inne i City. Fler linjer går också på natten än förut och så behöver man som förare inte bli verbalt mordhotad minst en gång i veckan för att man vill ha betalt.
Vad blev sämre?
Skitigare och äckligare vagnar. Med visering hade man en möjlighet att vägra personer med mat och öl. Matos är ett förträffligt spybränsle för den som druckit lite för mycket.
Otryggare arbetsmiljö för oss förare eftersom att man numera inte har en aning om vad som sitter på vagnen. Förut stoppade man dem direkt vid påstigning.
Tja! Det blev både positiva och negativa saker med nattrafiken efter den förändringen, men den största förändringen är ändå att de hederliga idag får betala för busets resa.
Ett försök att ta igen den förmodade förlusten på plankande nattpassagerare.
Tyvärr gick detta ut över de hederliga resenärerna. Personligen tycker jag detta är vansinnigt. Det är ju människor med periodkort som är de bra resenärerna.
Tillslut vann idioterna och kan numera åka gratis i stort sett hur mycket de vill. Ni bra passagerare får betala deras resor.
Jag har inte sett några siffror, men personligen tror jag att nattrafiken numera är en stor brakförlust affär. (Ekonomiskt sett)
Kan bara hänvisa till min egen biljettförsäljning med visering och efter den försvann. En "god" lördagkväll och natt sålde man biljetter för i runda slängar 4500- 5000kr. Efter att viseringen togs bort såldes det för ca 2000-2500kroch då har tillägget för månadskort tillkommit, vilken inte existerade innan.
Vad blev bättre då?
Tja restiden förkortades marginellt (bortsett ifrån om det var någon som betalningsvägrade) och man slipper byta vagn inne i City. Fler linjer går också på natten än förut och så behöver man som förare inte bli verbalt mordhotad minst en gång i veckan för att man vill ha betalt.
Vad blev sämre?
Skitigare och äckligare vagnar. Med visering hade man en möjlighet att vägra personer med mat och öl. Matos är ett förträffligt spybränsle för den som druckit lite för mycket.
Otryggare arbetsmiljö för oss förare eftersom att man numera inte har en aning om vad som sitter på vagnen. Förut stoppade man dem direkt vid påstigning.
Tja! Det blev både positiva och negativa saker med nattrafiken efter den förändringen, men den största förändringen är ändå att de hederliga idag får betala för busets resa.
Perra-Spårvagnsförare!
En nackdel till, det försvann en del nattvagnsförare också som gillade jobbet på natten och som sågs med glada ögon och kommentarer.
Jag försvann redan innan då jag "visste" att förändringen skulle ske och ville inte sitta på den "nya" nattrafiken, jag har kört en natt efter förändringen och detta var under EM-veckan. Den natten sållde jag biljtter så som man gjorde innan förändringen men så var det ett annat klientel ute under denna vecka än vad det är under vanliga nätter.
Visst fördelarna är väl att man slipper käbbla med fulla nötter och att man "tjänar" marginellt med tid, risken idag är att man får en dörrhållare som sinkar vagnen 5 minuter istället för att kompisarna skall kunna kommamed vagnen.
Nackdelen ser jag på lördag och söndagsmornarna när jag börjar jobba och ser "soptransporterna" komma in i hallen för städning.
Jag försvann redan innan då jag "visste" att förändringen skulle ske och ville inte sitta på den "nya" nattrafiken, jag har kört en natt efter förändringen och detta var under EM-veckan. Den natten sållde jag biljtter så som man gjorde innan förändringen men så var det ett annat klientel ute under denna vecka än vad det är under vanliga nätter.
Visst fördelarna är väl att man slipper käbbla med fulla nötter och att man "tjänar" marginellt med tid, risken idag är att man får en dörrhållare som sinkar vagnen 5 minuter istället för att kompisarna skall kunna kommamed vagnen.
Nackdelen ser jag på lördag och söndagsmornarna när jag börjar jobba och ser "soptransporterna" komma in i hallen för städning.