Sida 1 av 1
x
Postat: måndag 23 oktober 2006 18:18
av Johan Eriksson
x
Postat: måndag 23 oktober 2006 20:30
av Harald
Spåret gick i Torkel Knutssonsgatan och det låg kvar ända till slutet av spårvägseran. Jag tror inte det användes för omlastning från järnväg. Det fanns det knappast något behov av eftersom det fanns järnväg till Slakthuset. Däremot kom en hel del djur sjövägen till Stockholm. Dessutom användes spåret för att hämta grus och sand som kom i pråmar till Söder Mälarstrand. (Är det någon som har hört sången "Vi lossa' sand, ibland, på Söder Mälarstrand"?)
Vad gäller växlar så kan det förstås ha varierat under årens lopp, men som jag minns så var det bara en växel i Hornsgatan.
Postat: måndag 23 oktober 2006 23:34
av Johan Eriksson
x
Postat: tisdag 24 oktober 2006 16:33
av Per Jacobson
Om Godstrafiken i Stockholm kan man bl.a läsa i MfSS 6/64 sid. 49 och i 1/65, sid.10 och 11 i en artikel skriven av Åke Leijd. Speciellt i 1/65 omhandlas godstrafiken söder om Slussen.
Sedan kan man också titta i Sten Holmbergs skrift om Stockholms Spårvägars koncessioner.