x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 1:26, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8840
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Spåret gick i Torkel Knutssonsgatan och det låg kvar ända till slutet av spårvägseran. Jag tror inte det användes för omlastning från järnväg. Det fanns det knappast något behov av eftersom det fanns järnväg till Slakthuset. Däremot kom en hel del djur sjövägen till Stockholm. Dessutom användes spåret för att hämta grus och sand som kom i pråmar till Söder Mälarstrand. (Är det någon som har hört sången "Vi lossa' sand, ibland, på Söder Mälarstrand"?)

Vad gäller växlar så kan det förstås ha varierat under årens lopp, men som jag minns så var det bara en växel i Hornsgatan.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 1:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Per Jacobson
Inlägg: 27
Blev medlem: söndag 13 april 2003 0:17

Inlägg av Per Jacobson »

Om Godstrafiken i Stockholm kan man bl.a läsa i MfSS 6/64 sid. 49 och i 1/65, sid.10 och 11 i en artikel skriven av Åke Leijd. Speciellt i 1/65 omhandlas godstrafiken söder om Slussen.
Sedan kan man också titta i Sten Holmbergs skrift om Stockholms Spårvägars koncessioner.
SS.A9.259
Skriv svar