Sida 1 av 3
Ekebergbanen
Postat: söndag 22 oktober 2006 16:32
av RAIDEr
Vad ser vi? Norsk-svenks samarbete.
Mitä näemme? Norjalais-ruotsalaista yhteistyötä.
Oslo 27.10.1977

Postat: söndag 22 oktober 2006 17:48
av Olle
En reminens från unionstiden, att förlita sej på svensk kvalitet. Annars blir det så här:

lle.
Postat: söndag 22 oktober 2006 18:57
av RAIDEr
Släpvagnen är "svenskehengeren" STBO50 581, ex SS B25 1499.
Hägglund 1953
Postat: söndag 22 oktober 2006 19:05
av Olle
RAIDEr skrev:Släpvagnen är "svenskehengeren" STBO50 581, ex SS B25 1499.
Hägglund 1953
Härligt, jaså den gick i trafik 1977. När skrotades den?

lle.
Postat: söndag 22 oktober 2006 20:19
av BaardB
Olle skrev:När skrotades den?
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=595
Etter info i "Inngang bak" kom vognen til Oslo 24/2-1960, utrangert 3/2-1984 og hugget 21/3-1984.
Svar: Ekebergbanen
Postat: onsdag 02 oktober 2019 17:43
av Olle
Körs de idag ute på stan?
Re: Svar: Ekebergbanen
Postat: onsdag 02 oktober 2019 18:28
av daniel_s
Olle skrev:Körs de idag ute på stan?
Vilka vagnar menar du? Stockholmssläpet skrotades som sagt för 35 år sen.
Re: Ekebergbanen
Postat: torsdag 03 oktober 2019 10:16
av Per Lind
Vi utanför storstaden begriper nog att det handlar om Ekebergs-vagnarna.
-Per
Re: Ekebergbanen
Postat: torsdag 31 oktober 2019 23:13
av 996
Om ikke annet kan jeg bidra med et trivelig bilde av en den gang (i 1956) helt ny Ekebergbanevogn, så og si leveransebilde, av 1002 utenfor Holtet vognhall. Det pynter opp, gjør det ikke?

- EB 1002 Holtet 1956 s.tif (512.17 KiB) Visad 8260 gånger
Mvh Bjørn
Re: Ekebergbanen
Postat: fredag 01 november 2019 20:00
av daniel_s
Jo det gör det ju! Men även om vagnen är ny så kan den inte gärna ha uppfattats som särskilt modern på den tiden...?
Re: Ekebergbanen
Postat: söndag 03 november 2019 10:28
av 996
Nja? Jeg tror ikke de som reiste med dem anså dem som umoderne for 60 år siden. De visste jo ikke at boggiene og motorene stammet fra 1917 og stammet fra gamle 1003. Kontrollerteknisk var den vel fra 1920, bremseteknisk fra 1930 eller så. Interiøret tilsvarte de nye vognene fra samtiden. Setene var like moderne som dem man fant i andre moderne vogner i samtiden. Man satt behagelig, føreren hadde en lett vogna å kjøre. Jeg tror faktisk vi hadde klart å kjøre Ekebergbanen til alle tilfredshet med dem selv i dag.
Det var få problemer med dem. Ikke to helt like heller.
Vi kom fram.
Mvh Bjørn
Re: Ekebergbanen
Postat: måndag 04 november 2019 12:00
av TKO
daniel_s skrev:Jo det gör det ju! Men även om vagnen är ny så kan den inte gärna ha uppfattats som särskilt modern på den tiden...?
Men är det en "gammelvagn" eller ej?
/TKO
Re: Ekebergbanen
Postat: måndag 04 november 2019 17:07
av 996
Det er et spørsmål om "tro".
Vi har 1004 av noenlunde samme type som NÅ må betegnes som gammelvogn, men som da den kom i drift i mai 1960 faktisk var Oslos nyeste trikk.
Den og 1002 hadde helt ny vognkasse, rehabiliterte seter levert til en annen vogn, ny, i 1932 - 33, gamle ombygde boggier anno 1017, motorer anno 1917. Ny (fabrikkny) kontaktorstyring, men av en utførelse som til banen i 1920, nytt interiør moderne i 1956 - 60.
Altså et spørsmål om religiøsitet og tro.
Mvh Bjørm
Re: Ekebergbanen
Postat: måndag 04 november 2019 17:30
av daniel_s
996 skrev:Det er et spørsmål om "tro".
Vi har 1004 av noenlunde samme type som NÅ må betegnes som gammelvogn, men som da den kom i drift i mai 1960 faktisk var Oslos nyeste trikk.
Jag vill inte märka ord, men finns det någon vagntyp som
inte var Oslos nyaste trikk när den kom i drift?
Re: Ekebergbanen
Postat: måndag 04 november 2019 20:38
av Harald
daniel_s skrev:996 skrev:Det er et spørsmål om "tro".
Vi har 1004 av noenlunde samme type som NÅ må betegnes som gammelvogn, men som da den kom i drift i mai 1960 faktisk var Oslos nyeste trikk.
Jag vill inte märka ord, men finns det någon vagntyp som
inte var Oslos nyaste trikk när den kom i drift?
Tja, vad sägs om SM91.
Re: Ekebergbanen
Postat: måndag 04 november 2019 21:14
av 996
Det er vel igjen et spørsmål om "tro" eller religion?
Svenskehengeren som det jo er bilde av i tråden var jo eldre i forhold til byggeåret (1953) en andre vogner da den kom i drift i Oslo, men var en kort stund Oslos nyeste trikk (februar - mai 1960). SM91 var også slik, nyest i Oslo, men gamle teknisk sett.
Tenk bare på en del vogner som Stockholm og Göteborg solgt til en del av de mindre sporveiene. De var jo nye da de kom til den aktuelle sporveien, men eldre en mange av vognene de trafikkerte sammen med, endog eldre en selve sporveien.
Mvh Bjørn
Re: Ekebergbanen
Postat: måndag 04 november 2019 22:09
av daniel_s
Enligt min religion är allt från 1944 eller senare "modernt"! Så 1002 på bilden där är förstås en modern vagn, men det jag menade var att jag inte trodde att den uppfattades som modern (av spårvägsfolk) då den mest var en modifierad variant av något som redan fanns, och dessutom delvis baserad på begagnad materiel. En norsk A29 helt enkelt, effektiv men ful och utan onödig finess!
Re: Ekebergbanen
Postat: onsdag 06 november 2019 16:37
av 996
Hva utgjør skillet mellom 1943 og 1944?
Mvh Bjørn
Re: Ekebergbanen
Postat: onsdag 06 november 2019 20:00
av daniel_s
996 skrev:Hva utgjør skillet mellom 1943 og 1944?
Mvh Bjørn
Göteborg = 1943
Stockholm = 1944
Re: Ekebergbanen
Postat: torsdag 07 november 2019 8:40
av 2763
daniel_s skrev:996 skrev:Hva utgjør skillet mellom 1943 og 1944?
Mvh Bjørn
Göteborg = 1943
Stockholm = 1944
Dvs egentligen ligger skiljelinjen kring 1937-1944. 1937 fick spårvägen i Göteborg den "homeopatiska kur" som skulle komma att leda till M22, M23, A25, A26, A27, G, M47, M51, F, MBO.
/T