Direkta spårvagnslinjer i GöTeBoRg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Direkta spårvagnslinjer i GöTeBoRg

Inlägg av Jona »

HEJ

Tänkte på dom olika förslag som då och då diskuteras här i forummet om Göteborgs spårvagnslinjenät. Funderar litegran på det där men mer direkta linjer.

En lite mer direkt linje som inte passerar Brunnsparken jag funderar på skulle kunna vara linje 14.
Skriver ut störra HPl den passerar men självklart så bör den stanna på varje mellanliggande HPL.

Saltholmen - Kungsten - Marklandsgatan - Sahlgrenska Huvudéntre - Chalmers - Korsvägen - Krockslätt - Mölndal.

En spårvagn var 20 min från 05 - 19:00 vardagar och var 30 min övrig tid låter väl bra?

Finns ju fler direkta linjer som skulle kunna funka men där det saknas spår bitvis.

Kom gärna med förslag och tips och egna idéer i ämnet.
Jona i Söv
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Nu hoppas jag att jag inte säger fel :? Men jag tror inte man kan köra från Chalmers till Mölndal? Om du nu inte tänker att spårvagnen ska via Vasaplatsen och Valand förstås?

En sådan linje du har som förslag har nästan funnits en gång i tiden. Mellan 1972 och 1984 om jag inte minns fel. Linje 10 från Saltholmen till Mölndal som ej gick via Brunnsparken utan via Vasaplatsen istället.

Visst skulle man kunna ha direktlinjer från t.ex Bergsjön till Hisingen. Eller från Kungssten via Marklandsgatan mot Sahlgrenska osv...
Dock behövs det nog fler vagnar om fler linjer skall införas.

Mikael
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Mikael Karlsson skrev:Nu hoppas jag att jag inte säger fel :? Men jag tror inte man kan köra från Chalmers till Mölndal? Om du nu inte tänker att spårvagnen ska via Vasaplatsen och Valand förstås?
Korrekt uppfattat.
Mikael Karlsson skrev:Visst skulle man kunna ha direktlinjer från t.ex Bergsjön till Hisingen. Eller från Kungssten via Marklandsgatan mot Sahlgrenska osv...
Dock behövs det nog fler vagnar om fler linjer skall införas.
Egentligen kan man ju ha lägre turtäthet på varje linje och motsvarande antal fler linjer för att få direktturer mellan olika platser med samma antal vagnar, men det går väl nån gräns där folk ändå börjar på att byta för att man kan resa när man vill om man byter men måste anpassa sig mer för att träffa direktturerna.

Dessutom är det nog bäst att ha direktturer på de relationer där man har en chans att konkurrera med biltrafik och där man vill få bort biltrafiken.
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Mikael Karlsson skrev:Nu hoppas jag att jag inte säger fel :? Men jag tror inte man kan köra från Chalmers till Mölndal? Om du nu inte tänker att spårvagnen ska via Vasaplatsen och Valand förstås?

Mikael
Nja tänkte nog man kunde införskaffa lite växlar. Eller dylikt då, passerade platsen 2000 så jag minns inte riktig hur Korsvägen ser ut.

Ta tunnel från Chalmers till Korsvägen. Sedan vidare mot Mölndal alltså...
Jona i Söv
Slagpåse
Inlägg: 1846
Blev medlem: måndag 12 april 2004 16:33
Ort: Öckerö - Fin ö, året om :-)

Inlägg av Slagpåse »

Tyvärr kan Du inte lägga i växlar från tunneln mot Getebergsäng då spårradien skulle bli för snäv.

Kan bara ta ett exempel, inte många som åker L6 från Kortedala till Hissingen utan att byta, tar alldeles för lång tid som direktresa utan byte.

Hade senast igårmorse en tjej som skulle från Eketrägatan till Scandinavium, sa att han bör byta i Brunnsparken till L2 till Scandinavium eller L4/5 till Berzeligatan, att sitta kvar på L6 tar ca 15 minuter längre.
Vet dock ej hur hon gjorde men hon skulle fundera på det 8)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Slagpåse skrev:Tyvärr kan Du inte lägga i växlar från tunneln mot Getebergsäng då spårradien skulle bli för snäv.

Kan bara ta ett exempel, inte många som åker L6 från Kortedala till Hissingen utan att byta, tar alldeles för lång tid som direktresa utan byte.
Det är väl bara om man har kontantbiljett/100kortstämpling som "snart går ut" som man åker långt på linje 6? :)
Användarens profilbild
Hjortron
Inlägg: 659
Blev medlem: tisdag 01 augusti 2006 17:16
Ort: Göteborg och Ånge

Inlägg av Hjortron »

Jag har faktiskt funderat på en ny linje jag också.. Kom gärna med respons... Ska först o främst börja med o säga att jag vill inte att denna linje åker via Brunnsparken.

Jag lägger upp denna idé som en liten gåta.
Den går från Plats A som är Mölndal och nästa "knytpunkt" är som alla vet Korsvägen och följer L4 ända till Valand. Där vill jag att den svänger mot Vasaplatsen och Vasa Viktoria. Där följer denna linje L2 och L13 till Linnéplatsen och därifrån följer den L6s gång ändå upp mot Redbergsplatsen (Observera att denna Linje går via Korsvägen 2 gånger, vilket jag egentligen inte vill, men jag vill inte heller att Linjen ska gå förbi Brunnsparken) och från Brunnsparken följer den en annan Linje och nu är då frågan....

Vad tror ni jag har döpt denna linje till, och vart är den andra ändhållplatsen om den första är Mölndal? Ett tips är att kolla Linjekartan ;)

Sådär. kom nu med mycket respons och feedback o allt va de heter :)
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Inlägg av Martin Bernandersson »

Hjortron skrev:Jag har faktiskt funderat på en ny linje jag också.. Kom gärna med respons... Ska först o främst börja med o säga att jag vill inte att denna linje åker via Brunnsparken.

Jag lägger upp denna idé som en liten gåta.
Den går från Plats A som är Mölndal och nästa "knytpunkt" är som alla vet Korsvägen och följer L4 ända till Valand. Där vill jag att den svänger mot Vasaplatsen och Vasa Viktoria. Där följer denna linje L2 och L13 till Linnéplatsen och därifrån följer den L6s gång ändå upp mot Redbergsplatsen (Observera att denna Linje går via Korsvägen 2 gånger, vilket jag egentligen inte vill, men jag vill inte heller att Linjen ska gå förbi Brunnsparken) och från Brunnsparken följer den en annan Linje och nu är då frågan....

Vad tror ni jag har döpt denna linje till, och vart är den andra ändhållplatsen om den första är Mölndal? Ett tips är att kolla Linjekartan ;)

Sådär. kom nu med mycket respons och feedback o allt va de heter :)
Sjukanlinjen Mölndal - Sahlgrenska - Östra Sjukhuset?
Användarens profilbild
Hjortron
Inlägg: 659
Blev medlem: tisdag 01 augusti 2006 17:16
Ort: Göteborg och Ånge

Inlägg av Hjortron »

Sjukanlinjen Mölndal - Sahlgrenska - Östra Sjukhuset?

Exakt, och då förstår du vart den andra ändstationen är :P

Men det är ju dedär med att den ska köra 2 gånger via Korsvägen, och om man kan svänga upp mot Vasaplatsen när man Kommer från Berzeliegatan vet jag inte..

Men det lutar nog åt att den får gå via Brunnsparken och Drotttningtorget så får +Linjen följa 6an till Järntorget och sen därifrån följer den 1an..
Användarens profilbild
Martin_H
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 26 juni 2003 0:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Martin_H »

Hjortron skrev:Men det är ju dedär med att den ska köra 2 gånger via Korsvägen, och om man kan svänga upp mot Vasaplatsen när man Kommer från Berzeliegatan vet jag inte..
Det går, för båda riktningarna.
Användarens profilbild
Hjortron
Inlägg: 659
Blev medlem: tisdag 01 augusti 2006 17:16
Ort: Göteborg och Ånge

Inlägg av Hjortron »

Jo visst går det... Men är det så värst bra om en Linje trafikerar samma ställe 2 gånger samma tur? Finns det något exempel där det är så?

Eller nu menade du kanske där på Valand? ;)
Skriv svar