Tunnelbana/ Spårvagnsförslag till ny linje.
Postat: torsdag 14 september 2006 13:50
HEJ
Får även jag som ej är STHLMS bo komma med en idé för en ny tunnelbane eller snabbspårvagnslinje.
Har funderat på denna linje länge nu men kan egentligen inte avgöra själv om den är så där bra och vältänkt.
Men jag provar. Ni får väl såga mina idéer vid fotknölarna annars.
Tanken med denna linje som antingen bör bli en snabbgående tunnelbana eller snabbspårvagn är att den ska knyta ihop störra bytespunkter för tex buss och Tunnelbana och avlasta tunnelbanan genom centrum.
Linjen ska alltså även vid spårvagn inte ha kontakt med andra trafikslag så som bilar och fotgängare (eller lokaltrafik) i plan utan mellan stationerna ska man kunna köra ganska snabbt. Tanken är nog att man bör köra minst 80 km/t för att det ska gå fortare och ta sig fram.
Skriver nu endast ut stationerna från ett håll till det andra. Självklart så kan man ju köra åt motsatta håll. Vid bytestationerna så skriver jag ut vilka typ av spårburen lokaltrafik du kan byta till. Däremot antar jag att man kan byta till buss vid varje station därför skriver jag inte ut det.
Brommaplan (T-grön)
Sundbybergs centrum (T-blå & Pendeltåg)
Solna Centrum (T-blå)
Solna station (Pendeltåg)
Karolinska Sjukhuset
Odenplan (T-grön plus Pendeltåg när citytunnel är klar)
Stockholm Östra (roslagsbana)
Skansen/ Djurgården (båt, spårvagn linje 7)
Slussen (Saltsjöbana plus T-grön och röd)
Södersjukhuset
Liljeholmen (tvärbana och T-röd)
Vars själva sträckningen bör gå kan jag inte avgöra utan jag har endast gjort vilka stationer som passeras.
Har även valt Södersjukhuset som station istället för Södra station eftersom jag tänkte att Södersjukhuset borde kunna få spårförbindelse med fler bytespunkter.
Hur ofta tågen bör avgå vet jag inte riktigt häller, men antagligen bör daglig 10 minuterstrafik passa. (För att misnka bytestiderna på bytespunkterna)
Självklart skulle ju insatståg kunna köras under högtrafiken så 5 min trafik uppnås.
Hälldre kortare tåg med fler avgångar är tankebanan!
Kom gärna med synpunkter...
Jo just det, med detta förslag bör busslinjerna som idag utgår från Danderyds Sjukhus istället starta vid Karolinska eller STHLM Östra för att sedan passera Danderyd.
Får även jag som ej är STHLMS bo komma med en idé för en ny tunnelbane eller snabbspårvagnslinje.
Har funderat på denna linje länge nu men kan egentligen inte avgöra själv om den är så där bra och vältänkt.
Men jag provar. Ni får väl såga mina idéer vid fotknölarna annars.
Tanken med denna linje som antingen bör bli en snabbgående tunnelbana eller snabbspårvagn är att den ska knyta ihop störra bytespunkter för tex buss och Tunnelbana och avlasta tunnelbanan genom centrum.
Linjen ska alltså även vid spårvagn inte ha kontakt med andra trafikslag så som bilar och fotgängare (eller lokaltrafik) i plan utan mellan stationerna ska man kunna köra ganska snabbt. Tanken är nog att man bör köra minst 80 km/t för att det ska gå fortare och ta sig fram.
Skriver nu endast ut stationerna från ett håll till det andra. Självklart så kan man ju köra åt motsatta håll. Vid bytestationerna så skriver jag ut vilka typ av spårburen lokaltrafik du kan byta till. Däremot antar jag att man kan byta till buss vid varje station därför skriver jag inte ut det.
Brommaplan (T-grön)
Sundbybergs centrum (T-blå & Pendeltåg)
Solna Centrum (T-blå)
Solna station (Pendeltåg)
Karolinska Sjukhuset
Odenplan (T-grön plus Pendeltåg när citytunnel är klar)
Stockholm Östra (roslagsbana)
Skansen/ Djurgården (båt, spårvagn linje 7)
Slussen (Saltsjöbana plus T-grön och röd)
Södersjukhuset
Liljeholmen (tvärbana och T-röd)
Vars själva sträckningen bör gå kan jag inte avgöra utan jag har endast gjort vilka stationer som passeras.
Har även valt Södersjukhuset som station istället för Södra station eftersom jag tänkte att Södersjukhuset borde kunna få spårförbindelse med fler bytespunkter.
Hur ofta tågen bör avgå vet jag inte riktigt häller, men antagligen bör daglig 10 minuterstrafik passa. (För att misnka bytestiderna på bytespunkterna)
Självklart skulle ju insatståg kunna köras under högtrafiken så 5 min trafik uppnås.
Hälldre kortare tåg med fler avgångar är tankebanan!
Kom gärna med synpunkter...
Jo just det, med detta förslag bör busslinjerna som idag utgår från Danderyds Sjukhus istället starta vid Karolinska eller STHLM Östra för att sedan passera Danderyd.