Tunnelbana/ Spårvagnsförslag till ny linje.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Tunnelbana/ Spårvagnsförslag till ny linje.

Inlägg av Jona »

HEJ

Får även jag som ej är STHLMS bo komma med en idé för en ny tunnelbane eller snabbspårvagnslinje.

Har funderat på denna linje länge nu men kan egentligen inte avgöra själv om den är så där bra och vältänkt.

Men jag provar. Ni får väl såga mina idéer vid fotknölarna annars.

Tanken med denna linje som antingen bör bli en snabbgående tunnelbana eller snabbspårvagn är att den ska knyta ihop störra bytespunkter för tex buss och Tunnelbana och avlasta tunnelbanan genom centrum.

Linjen ska alltså även vid spårvagn inte ha kontakt med andra trafikslag så som bilar och fotgängare (eller lokaltrafik) i plan utan mellan stationerna ska man kunna köra ganska snabbt. Tanken är nog att man bör köra minst 80 km/t för att det ska gå fortare och ta sig fram.

Skriver nu endast ut stationerna från ett håll till det andra. Självklart så kan man ju köra åt motsatta håll. Vid bytestationerna så skriver jag ut vilka typ av spårburen lokaltrafik du kan byta till. Däremot antar jag att man kan byta till buss vid varje station därför skriver jag inte ut det.

Brommaplan (T-grön)
Sundbybergs centrum (T-blå & Pendeltåg)
Solna Centrum (T-blå)
Solna station (Pendeltåg)
Karolinska Sjukhuset
Odenplan (T-grön plus Pendeltåg när citytunnel är klar)
Stockholm Östra (roslagsbana)
Skansen/ Djurgården (båt, spårvagn linje 7)
Slussen (Saltsjöbana plus T-grön och röd)
Södersjukhuset
Liljeholmen (tvärbana och T-röd)

Vars själva sträckningen bör gå kan jag inte avgöra utan jag har endast gjort vilka stationer som passeras.
Har även valt Södersjukhuset som station istället för Södra station eftersom jag tänkte att Södersjukhuset borde kunna få spårförbindelse med fler bytespunkter.

Hur ofta tågen bör avgå vet jag inte riktigt häller, men antagligen bör daglig 10 minuterstrafik passa. (För att misnka bytestiderna på bytespunkterna)
Självklart skulle ju insatståg kunna köras under högtrafiken så 5 min trafik uppnås.

Hälldre kortare tåg med fler avgångar är tankebanan!

Kom gärna med synpunkter...

Jo just det, med detta förslag bör busslinjerna som idag utgår från Danderyds Sjukhus istället starta vid Karolinska eller STHLM Östra för att sedan passera Danderyd.
Jona i Söv
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Den linjen skulle bli lite spiralformad! (Ingett fel i sej!)

Om jag skulle spåna med ovanstående linje som utgångspunkt så skulle jag vilja dela linjen i två delar! Som då blir längre, men täcker in grundförslaget!

Del 1:
Brommaplan - Djurgården enligt ursprungsförslaget, men sedan vill jag dra linjen vidare enligt ett av följande två alternativ:

Brommaplan - Djurgården - Östra Södermalm (medvetet lite oprecis) - Södra hammarbyhamnen.
eller:
Brommaplan - Djurgården - Någon ny bytespunkt någonstans i Nacka. (Byte till Saltsjöbanan och ev. utbyggd blå T-bana.)

Del 2:
Värtahamnen/Frihamnen - Radiohuset - Skansen/ Djurgården -Slussen - Södersjukhuset - Liljeholmen

Det hela skulle ge nya resealternativ som i viss mån avlastar T-centralen.

Sedan skulle jag vilja ha en 3:e snabblinje, kort men snabb:
Södersjukhuset - Södra Station - Slussen.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

HEJ

Ni som vet hur Geo och Toppografin i STHLM ser ut får gärna komma med sträckningsförslag på min tunnelbana/spårvagnslinje. VArt och hur den borde byggas för att göra minst skada i omgivningen osv.

Ni kanske även kan räkna ut om det bör vara en tunnelbana eller om linjen jag beskriver ovan bättre skulle passa som spårväg.

Tala gärna om varför den bör vara det ena eller det andra?

Sedan tackar jag för fler synpunkter i övrigt likt dom som LÅ1 skrev.
Intressant nämligen och veta vad ni andra tycker och tänker!
Jona i Söv
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad sägs om duovagnar, fast nu inte spårväg/järnväg utan spårväg/tunnelbana?

(jo, jag framförde det i en annan tråd också)...

Samma plattformhöjd som tunnelbanan, sådana plattformar kanske verkar lite otympliga i stadsbilden men de är knappast någon omöjlighet (se bara på alla hus som har entréplan en bit ovanför marken...), kombinera med både strömavtagare för tredje skena och för kontaktledning så kan man rulla både i blandtrafik och på tunnelbanenätet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vad lite det skrevs i denna tråden! Trotts intressant ämne!
Tips till Jona: Kolla denna tråd, den handlar också om nya linjer!
andreaspain

Re: Tunnelbana/ Spårvagnsförslag till ny linje.

Inlägg av andreaspain »

Jona skrev:Tanken med denna linje som antingen bör bli en snabbgående tunnelbana eller snabbspårvagn är att den ska knyta ihop störra bytespunkter för tex buss och Tunnelbana och avlasta tunnelbanan genom centrum.

Linjen ska alltså även vid spårvagn inte ha kontakt med andra trafikslag så som bilar och fotgängare (eller lokaltrafik) i plan utan mellan stationerna ska man kunna köra ganska snabbt. Tanken är nog att man bör köra minst 80 km/t för att det ska gå fortare och ta sig fram.
Om banan ska vara separerad från annan trafik kan jag inte se någon möjlighet annat än tunnelbana hela vägen.
Jona skrev:Brommaplan (T-grön)
Sundbybergs centrum (T-blå & Pendeltåg)
Solna Centrum (T-blå)
Solna station (Pendeltåg)
Karolinska Sjukhuset
Odenplan (T-grön plus Pendeltåg när citytunnel är klar)
Stockholm Östra (roslagsbana)
Skansen/ Djurgården (båt, spårvagn linje 7)
Slussen (Saltsjöbana plus T-grön och röd)
Södersjukhuset
Liljeholmen (tvärbana och T-röd)

Vars själva sträckningen bör gå kan jag inte avgöra utan jag har endast gjort vilka stationer som passeras.
Har även valt Södersjukhuset som station istället för Södra station eftersom jag tänkte att Södersjukhuset borde kunna få spårförbindelse med fler bytespunkter.
Några tankar:

:arrow: Sträckan Brommaplan - Sundbyberg C - Solna C - Solna stn är väldigt lik tvärbanans fortsättning Alvik - Sundbyberg C - Solna C - Solna stn. Om man ända ska bygga denna del av Tvärbanan verkar det överflödigt med denna linje från Brommaplan.

:arrow: Det blir rätt kringligt att få med Solna stn, vilket ökar både restiden och konstruktionskostnaden mycket relativt till nyttan det gör. Skippar man däremot Solna stn tycker jag att man får en rätt bra kurva från Brommaplan genom Sundbyberg C, Solna C och Karolinska till Odenplan. Byta till pendeltåg kommer man ju ändå kunna göra vid Odenplan.

:arrow: Den planerade avstickaren av Gröna linje från Odenplan till Karolinska blir onödig med den här linjen.

:arrow: Slussen tycker jag nog bör undvikas. Med hållplatser vid Tegelviksplan (planerad hållplats för Saltsjöbanan och Tvärbanan), Medborgarplatsen eller möjligtvis Skanstull (byte till Gröna linjen) och Liljeholmen (byte till Röda linjen) så har man fortfarande samma bytesmöjligheter men utan att alla ska byta vid samma (redan proppfulla) ställe.

:arrow: Sträckan Odenplan - Stockholm Ö - Skansen/Djurgården - Södersjukhuset, helst undvikande Slussen som i punkten ovan, tycker jag skulle vara till mer nytta som en komplett ringlinje. Fast en sådan ringlinje utesluter förstås inte sträckan Odenplan - Brommaplan som en separat linje, kanske då som en förlängning utav den ovan nämnda planerade avstickeren av Gröna linjen från Odenplan till Karolinska istället för att ersätta denna.
Jona skrev:Jo just det, med detta förslag bör busslinjerna som idag utgår från Danderyds Sjukhus istället starta vid Karolinska eller STHLM Östra för att sedan passera Danderyd.
I så fall tycker jag även Solna C vore lämplig ändhållplats. Extra bra kanske om man, som jag föreslår ovan, inte drar banan via Solna stn, för då stannar ju åtminstonde dessa bussar där.
Skriv svar