Fråga om spårvägen vid Norrköping C
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Fråga om spårvägen vid Norrköping C
I senaste numret av Arkitektur så recenserades nya Resecentrum i Norrköping.
Från där Drottninggatans spårväg svänger västerut mot hållplatsen längs Norra Promenaden, gick en streckad linje som i stället svängde österut, löpte förbi fjärrbussterminalen och vände i en slinga runt bussgodset/regleringsytan. Den streckade linjen föreföll även vara ansluten till järnvägen.
Vad var detta? Går det ett spår där?
Anders
Från där Drottninggatans spårväg svänger västerut mot hållplatsen längs Norra Promenaden, gick en streckad linje som i stället svängde österut, löpte förbi fjärrbussterminalen och vände i en slinga runt bussgodset/regleringsytan. Den streckade linjen föreföll även vara ansluten till järnvägen.
Vad var detta? Går det ett spår där?
Anders
Nej. Där går inget spår idag.
Två teorier om vad du kan ha sett:
1. För några år sedan, i samband med att man byggde Norrköping resecentrum, flyttades spårvägens spår från promenaden in till hållplatsläget på resecentrum. Men behöll dock ett av de gamla spåren i promenaden för arbetsfordon och museispårvägen som vill ha reglertid vid resecentrum. Detta spår är dock "södergående", dvs man väljer från Norr tulls-hållet om man vill köra genom Resecentrum eller i det gamla spåret. Spåret befinner sig alltså "vänster" om Drottninggatan och det går "åt andra hållet". Men någon kan ju ha ritat fel i farten.
2. I planerna att göra spårväg av busslinje 113 finns ett behov av en vändslinga vid Resecentrum. Eventuellt skulle det kunna vara denna som futuristiskt lagts in på den karta du kommit över.
Anders P.
Två teorier om vad du kan ha sett:
1. För några år sedan, i samband med att man byggde Norrköping resecentrum, flyttades spårvägens spår från promenaden in till hållplatsläget på resecentrum. Men behöll dock ett av de gamla spåren i promenaden för arbetsfordon och museispårvägen som vill ha reglertid vid resecentrum. Detta spår är dock "södergående", dvs man väljer från Norr tulls-hållet om man vill köra genom Resecentrum eller i det gamla spåret. Spåret befinner sig alltså "vänster" om Drottninggatan och det går "åt andra hållet". Men någon kan ju ha ritat fel i farten.
2. I planerna att göra spårväg av busslinje 113 finns ett behov av en vändslinga vid Resecentrum. Eventuellt skulle det kunna vara denna som futuristiskt lagts in på den karta du kommit över.
Anders P.
-
Gör det verkligen det? Jag ser två möjligheter gällande spårvägen till Navestad/Ensjön:Anders P. skrev: 2. I planerna att göra spårväg av busslinje 113 finns ett behov av en vändslinga vid Resecentrum. Eventuellt skulle det kunna vara denna som futuristiskt lagts in på den karta du kommit över.
Anders P.
1. Spårvägen förlängs från Kungsgårdsgymnasiet (Klingsberg) vidare mot Hageby och då försvinner slingan i Klingsbergsparken (sorry Leif B). Linje 2 går då från Fridvalla till Navestad/Ensjön.
2. Spårvägslinjen till Navestad börjar vid Norr Tull och den befintliga vändslingan där.
Någon som har andra teorier?
/Martin
-
I torsdags fick fullmäktige information om de tre förslag som är aktuella. Vad jag förstår blir det något av dessa tre som genomförs - om det nu blir någon utbyggnad.Martin Bernandersson skrev:Gör det verkligen det? Jag ser två möjligheter gällande spårvägen till Navestad/Ensjön:Anders P. skrev: 2. I planerna att göra spårväg av busslinje 113 finns ett behov av en vändslinga vid Resecentrum. Eventuellt skulle det kunna vara denna som futuristiskt lagts in på den karta du kommit över.
Anders P.
1. Spårvägen förlängs från Kungsgårdsgymnasiet (Klingsberg) vidare mot Hageby och då försvinner slingan i Klingsbergsparken (sorry Leif B). Linje 2 går då från Fridvalla till Navestad/Ensjön.
2. Spårvägslinjen till Navestad börjar vid Norr Tull och den befintliga vändslingan där.
Någon som har andra teorier?
/Martin
Förslagen har en del gemensamt:
* Man börjar vid resecentrum och går mot Norr tull där man svänger upp på Kungsgatan. Vid Nygatan går man öster ut till Söder tull.
* Från Hageby vårdcentral har de tre förslagen helt gemensam sträckning (även om det finns några mindre varianter här och var).
Det som skiljer förslagen åt är hur de förbinder Söder tull och vårdcentralen. Jag beskriver de tre förslagen i den rangordning jag anser att de bör väljas:
1. I det bästa förslaget går man från Söder tull söder ut i Drottninggatan, förbi konstmuseet och lägger sig i östra kanten av Hagebygatan. Vid Albrektsvägen (eller strax innan) tar man sig något tiotal meter öster ut och lägger sig i östra delen av Ljurafältet, parallellt med Ljuragatan. Söderleden passerar man på tvillingspår över Söderleden och går sedan något väster ut för att ansluta till de andra två förslagen vid Hageby vårdcentral.
2. I det näst bästa förslaget går man från Söder tull söder om Kristinaskolan till Hörngatan som man går söder ut i samma sträckning som nuvarande linje 2. När man kommer till Albrektsvägen följer man den öster ut till endera Hagebygatan (där man i så fall ansluter till förslag nummer 3) eller, hellre, Ljurafältet (där man i så fall ansluter till förslag nummer 1).
3. I det sämsta förslaget går man till Albrektsvägen på samma sätt som i förslag 1. Söder om Albrektsvägen fortsätter man parallellt med Hagebygatan fram till Hageby vårdcentral.
Kostnaden för de tre förslagen varierar mellan 92 miljoner och 101 miljoner. I förslag 2 och 3 kan Söderleden korsas i plan, men eftersom man på sikt ändå tänker göra korsningen mellan Söderleden och Hagebygatan planskild för biltrafiken blir den ju det även för spårvägen.
Man har tänkt sig tvillingspårspassager på Bergsbron (Kungsgatan) och på bron över Söderleden vid Ljurafältssträckningen. Personligen tycker jag det är olyckligt med alla dessa tvillingsspår, men i det här skedet lär de knappast spela någon större roll.
Efter en eventuell utbyggnad tänker man sig ett nät med tre linjer:
* Linje 2: Fridvalla - Öster - Söder tull enligt nuvarande linje tvås sträckning.
* Linje 3: Klockaretorpet - Drottninggatan - Vidablick enligt nuvarande linje tres sträckning.
* Linje 6: Navestad - Hageby - Söder tull - Kungsgatan - Resecentrum enligt något av de tre förslagen jag refererat ovan.
Linje 6 är inget skrivfel utan tyvärr det linjenummer som det troligen blir. Jag skulle föredra 4 av uppenbara skäl. Jag är inte förtjust i luckor i nummerserier.
Jag har också framför idéer om att köra två linjer till Navestad. I så fall behöver vi komplettera med en ringlinjeliknande linje i city:
* Linje 1: Pendellinje mellan Söder tull och Söder tull. Låt oss beskriva linjen som Söder tull - Campus - Resecentrum - Djäkneparken - Söder tull respektive Söder tull - Djäkneparken - Resecentrum - Campus - Söder tull för att skilja de båda riktningarna åt.
* Linje 2: Fridvalla - Drottninggatan - Hageby - Navestad.
* Linje 3: Klockaretorpet - Drottninggatan - Vidablick.
* Linje 4: Resecentrum - Kungsgatan - Söder tull - Hageby - Navestad.
Samtliga linjer går i tiominuterstrafik vilket ger femminuters trafik till Hageby och Navestad samt i Drottninggatan och Kungsgatan.
Linje 1 är så vitt jag vet en nymodighet som vi kan beskriva som "bruten ringlinje":
Var tionde minut, låt oss säga 00, 10, 20, 30, 40 och 50 varje timme, avgår en vagn från Söder tull (för enkelhetens skull kan vi säga att det vid samma klockslag avgår en vagn i vardera riktningen). Anta, för enkelhetens skull, att denna vagn behöver 30 minuter på sig för gå varvet runt.
Vagnen som går 00 kommer då tillbaka till Söder tull 30, den som går 10 är tillbaka 40 och den som går 20 är tillbaka 50. Min tanke är nu att vagnen, när den är tillbaka vid Söder tull, vilar i 10 minuter innan den går ut på linjen igen. Man kan åskådliggöra tanken i ett litet omloppsschema:
Omlopp - avgångstid från Söder tull - ankomsttid till Söder tull efter fullgjort varv - nästa avgång från Söder tull - fortsätter enligt omlopp
A - 00 - 30 - 40 - E
B - 10 - 40 - 50 - F
C - 20 - 50 - 00 - A
D - 30 - 00 - 10 - B
E - 40 - 10 - 20 - C
F - 50 - 20 - 30 - D
De sex omloppen bildar två grupper: A - E - C - A och B - F - D - B. En variant är att byta riktning vid Söder tull så att man vid nästa varv går "åt andra hållet" (för att ge lite variation åt förarna). Omloppen gäller för båda riktningarna.
Detta blev en lång utläggning som svar på din fråga, men jag hoppas du blivit klokare över det som du undrade över.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Niklas Karlsson skrev:
/OLLE
Det innebär alltså att Klingsbergsslingan (och hållplatsen vid Kungsgårdsskolan) läggs ned oavsett vilket alternativ som väljs ?Förslagen har en del gemensamt:
* Man börjar vid resecentrum och går mot Norr tull där man svänger upp på Kungsgatan. Vid Nygatan går man öster ut till Söder tull.
* Från Hageby vårdcentral har de tre förslagen helt gemensam sträckning (även om det finns några mindre varianter här och var).
Det som skiljer förslagen åt är hur de förbinder Söder tull och vårdcentralen. Jag beskriver de tre förslagen i den rangordning jag anser att de bör väljas:
1. I det bästa förslaget går man från Söder tull söder ut i Drottninggatan, förbi konstmuseet och lägger sig i östra kanten av Hagebygatan. Vid Albrektsvägen (eller strax innan) tar man sig något tiotal meter öster ut och lägger sig i östra delen av Ljurafältet, parallellt med Ljuragatan. Söderleden passerar man på tvillingspår över Söderleden och går sedan något väster ut för att ansluta till de andra två förslagen vid Hageby vårdcentral.
2. I det näst bästa förslaget går man från Söder tull söder om Kristinaskolan till Hörngatan som man går söder ut i samma sträckning som nuvarande linje 2. När man kommer till Albrektsvägen följer man den öster ut till endera Hagebygatan (där man i så fall ansluter till förslag nummer 3) eller, hellre, Ljurafältet (där man i så fall ansluter till förslag nummer 1).
3. I det sämsta förslaget går man till Albrektsvägen på samma sätt som i förslag 1. Söder om Albrektsvägen fortsätter man parallellt med Hagebygatan fram till Hageby vårdcentral.
/OLLE
Lagt spår ligger!
-
Om 2:an ändå inte ska ändras i övrigt och vända vid Söder Tull tycker jag att den lika gärna kan gå som idag till KLINGSBERG.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Linjer.....
Som du säkert vet Micke, så finns det ju ett antal ytterligare linjer på vagnarnas dest-rullar, så man kan tänka sig andra alternativ också, men de behöver ju inte absolut heta 2.Bussmicke skrev:Om 2:an ändå inte ska ändras i övrigt och vända vid Söder Tull tycker jag att den lika gärna kan gå som idag till KLINGSBERG.
4 tex, Fridvalla - Klockaretorpet, finns ju, bara att rulla fram.....
Dessutom så kostar sträckan Söder Tull - Klingsberg - Söder Tull, ca ett fordonsomlopp, hela trafikdygnet, vilket kan användas bättre kanske.
F.ö. lär ju inga beslut vara fattade, om varken det ena eller andra och det lär hinna flyta mycket vatten under broarna innan så sker.
//Leif D